آشنایی با اصطلاحات رایج حوزه فولاد

آشنایی با اصطلاحات رایج حوزه فولاد

معمولاً بسیاری از مشاغل و حوزه های مختلف از کلمات و اصطلاحات خاصی برای انجام امور معمول خود استفاده می کنند که شاید به گوش سایر افراد و کسانی که با آن حوزه آشنایی ندارند نا آشنا باشد. هر کدام از این کلمات معنی خاص و منحصر به فرد خود را دارند و در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این اصطلاحات مربوط به نوع محصول ، نوع فروش ، دسته بندی و… می باشد که در هر حوزه متفاوت است. حوزه آهن آلات و محصولات فولادی نیز مانند بسیاری از مشاغل از اصطلاحات خاصی استفاده می کنند که در این مطلب اطلاعاتی در زمینه آشنایی با اصطلاحات رایج حوزه فولاد ارائه خواهیم داد. پیشنهاد می کنیم اگر به تازگی وارد این صنعت شده اید یا قصد کسب اطلاعات بیشتر دارید ، حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با اصطلاحات رایج حوزه فولاد

بررسی برخی اصطلاحات رایج حوزه فولاد

بیلت یا شمشال: واضح هست که در هر صنعتی برای تولید به مواد اولیه نیاز است. شمشال به عنوان یکی از اصطلاحات رایج حوزه فولاد که نام علمی آن CCM می باشد ، از جمله مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت مقاطع طویل مانند میلگرد ، تسمه و… به شمار می رود. این ماده اولیه سطح مقطع مربع یا دایره تو پر کمتر از 230 سانتی مربع دارد و در دو نوع 3SP و 5SP عرضه می شود. نوع اول این محصول از شکل پذیری بالا ، انعطاف پذیری در برابر کشیدگی ، خمیدگی و پیچش برخوردار می باشد اما در مقابل نوع دوم انعطاف پذیر نیست و با توجه به این تفاوت ها کارایی متفاوتی نیز دارند.

بلوم یا شمشه: این محصول مقطع مربع یا دایره ای شکل توپر با سطح مقطع بیشتر از 230 سانتی متر مربع می باشد که شبیه بیلت است. بلوم که با نام شمشه یا شمش فابریک نیز شناخته می ‌شود برای ساخت مقاطعی مانند تیرآهن ، قوطی ، ناودانی ، میلگرد ، ریل ، نبشی و… به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می گیرد.

شمش: شمش یا Ingot یکی از محصولات فلزی می باشد که سطح مقطع ذوزنقه ای شکل دارد و طول آن کمتر از ۲ متر است. شمش ها عمدتاً ماده اولیه محسوب می‌ شوند و لازم به ذکر است که سطح مقطع ذوزنقه ای شکل این فلزات به منظور انبار کردن ، حمل و جابجایی آسان تر به این صورت در نظر گرفته شده است. شمش نوردی و ریخته گری از انواع شمش در صنعت فولاد به شمار می روند.

بندیل: به نوعی بسته بندی که به صورت نوار فلزی یا پلاستیکی به دور تعداد مشخصی از محصولات مانند میلگرد با قطر ، طول و ویژگی های مکانیکی یکسانی پیچیده می شود ، بندیل می گویند.

سایر اصطلاحات رایج حوزه فولاد

تختال یا اسلب: کلمه تختال برای محصولی که به عنوان ماده اولیه ورق فولادی ، صفحات فولادی ، لوله های طویل و… مورد استفاده قرار می گیرد ، به کار می رود. این محصول فلزی سطح مقطع مستطیلی دارد که ابعاد آن 12 * 1.25 متر و ضخامت آن 230 میلی متر می باشد. برای تولید اسلب از دو روش ریخته گری پیوسته و نورد گرم شمش به صورت غیر مستقیم استفاده می شود.

کویل یا کلاف ورق: این کلمه یکی از اصطلاحات رایج حوزه فولاد به شمار می رود. یکی از ساده ‌ترین و به صرفه ترین روش ها برای جابجایی و حمل ورق های فولادی ، رول کردن ورق های فولادی با استفاده از دستگاه تنشن ریلی به دو شکل کلاف پیچی سطحی و کلاف پیچی مرکزی می باشد. در واقع پیچ خوردگی محصولات فولادی از جمله ورق فولادی یا تسمه بعد از نورد کویل نامیده می شود. با توجه به سهولت انتقال و نگهداری آسان ورق ها در این روش ، از آن در بسته بندی ورق های فولادی ، آلومینیومی ، کاغذی ، پلیمری و… استفاده می‌ شود.

جوش پذیری: در صورتی که عملیات جوشکاری روی فولاد به راحتی و بدون نیاز به عملیات خاصی صورت گیرد ، می توان گفت این فولاد جوش پذیر است. میزان جوش پذیری فولاد به عواملی از جمله نوع آن ، ترکیبات شیمیایی ، ضخامت و میزان تنش های جوشکاری بستگی دارد.

ریخته گری: ریخته گری شامل فرایندی است که در آن فرم دهی فلز مذاب موجود در قالب از طریق اعمال فشار یا تحت تاثیر خلا و نیروی گریز از مرکز صورت می ‌گیرد.

جدول اشتال: این جدول که شامل مساحت سطح مقطع و مشخصات استاندارد برخی محصولات فولادی می باشد ، بر اساس حروف اختصاری و اعداد نوشته شده است.

پیشنهاد می شود مطلب فولاد ابزار را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که در حوزه آهن آلات و محصولات فولادی فعالیت دارید می توانید انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق فولادی و… را از مجموعه صنعتی کیان متال خریداری نمایید. پیشنهاد می کنیم قبل از ثبت سفارشات خود حتماً از قیمت محصول استعلام بگیرید و بعد از دریافت مشاوره رایگان ، سفارش خود را ثبت نمایید. به این منظور به صفحه تماس با ما مراجعه نموده و از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید. همچنین می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اینستاگرام این مجموعه نیز به پیوندید.