آنیلینگ در فلز چیست؟

آنیلینگ در فلز چیست؟

همانطور که اگر از هر کسی که در صنعت فلز و فولاد فعالیت می‌کند بپرسید به شما خواهد گفت، همه فلزات با روش یکسانی ایجاد و تولید نمی‌شوند. این به این دلیل است که فلزات بسته به کاربرد منحصربه‌فردشان، متفاوت ساخته می‌شوند. به‌عنوان مثال، تمپر کردن و آنیل کردن روش‌هایی برای عملیات حرارتی فلز هستند، اما هر دو در هنگام رسیدن به نتیجه مطلوب تفاوت‌های خود را دارند. اجازه دهید بر تعریف فلز آنیل شده، فرآیند آنیل کردن فلز و نحوه استفاده از آن در این مطلب با گروه صنعتی کیان متال تمرکز کنیم.

آیا می دانید بازپخت یا آنیلینگ فلز به چه معناست؟ طبق تعریف، بازپخت شامل گرم کردن یک ماده و اجازه دادن به آن برای خنک شدن آهسته برای حذف تنش‌ها و تسهیل کار با آن است. هنگامی که یک ماده فلزی گرم می‌شود، خواص فیزیکی آن تغییر می‌کند تا شکل‌پذیری آن افزایش یابد و سختی آن کاهش یابد. به طور خاص، فلز در بالای نقطه تبلور مجدد خود گرم می‌شود و باعث می‌شود اتم‌ها در شبکه کریستالی جابجا شوند و با سرد شدن فلز دوباره کریستال شوند.

آنیلینگ در فلز چیست؟

فرآیند آنیلینگ فلز

فرآیند باز پخت یا آنیلینگ در یک کوره متالورژیکی انجام می‌شود و معمولاً در یک آسیاب یکپارچه یا رول مجدد انجام می‌شود. سه مرحله اصلی در طول فرآیند آنیل کردن فلز رخ می‌دهد:

مرحله بازیابی: حرارت دادن اولیه یک فلز تا دمایی که فلز می‌تواند شل شود و چکش‌خوار شود.

مرحله تبلور مجدد: مرحله‌ای که یک فلز بالاتر از نقطه تبلور مجدد خود گرم می‌شود، اما کمتر از نقطه ذوب خود برای ایجاد دانه‌های جدید بدون ایجاد تنش‌های قبلی وجود دارد.

مرحله رشد دانه: در این مرحله، دانه‌هایی که در مرحله تبلور مجدد تشکیل می‌شوند، به طور کامل رشد می‌کنند. با کنترل فرآیند خنک‌سازی، رشد دانه‌ها مواد انعطاف‌پذیرتر و سخت‌تری تولید می‌کنند.

موارد استفاده از فلزات آنیل شده

فلزات معمولی که تحت بازپخت و یا آنیلینگ قرار می‌گیرند عبارتند از فولاد، چدن، و انواع دیگر مانند آلومینیوم، مس و برنج. پس از آنیل شدن فلزات برای بهبود شکل‌پذیری، ماشین‌کاری و کاهش تنش‌ها، در کاربردهای مختلفی که فلزات چندین بار روی آن کار می‌شوند یا به قطعات و ساختارهای پیچیده تبدیل می‌شوند، استفاده می‌شوند. در اینجا چند نمونه هستند:

  • ورق‌های فلزی آنیل می‌شوند تا امکان ماشین‌کاری، خمش، پانچ، شکل دهی یا برش بهتر را فراهم کنند.
  • فلزات اغلب پس از سرد کاری برای بازگرداندن خواص اولیه خود، بازپخت می‌شوند.
  • بازپخت به بهبود رسانایی الکتریکی برخی فلزات کمک می‌کند
  • فلزات آنیل شده معمولاً در ساخت اشیاء ازجمله فنرها، واشرها، تیغه‌های اره، آنتن‌ها و سایر اجزای مورد استفاده در ساخت ابزاردستی استفاده می‌شوند.
  • به دلیل استحکام بالا، فلزات آنیل شده بسیار انعطاف پذیر هستند و به طور گسترده در ساخت هواپیماهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.
آنیلینگ در فلز چیست؟

گروه صنعتی کیان متال یک مرکز خدمات فلزی دارای گواهی استاندارد است که طیف وسیعی از محصولات و خدمات تکمیلی را برای تولیدکنندگان در سراسر ایران و حتی بسیاری از کشورهای همسایه ارائه می‌کند. اگر به فولاد آنیل شده و یا انواع فولاد آلیاژی در اندازه‌های کم یا زیاد نیاز داشته باشید، ما می‌توانیم آن را برای شما با بهترین کیفیت و قیمت اماده و ارائه کنیم. ابا ما از طریق تلفن‌های مجموعه یا صفحات شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام و یا اینستاگرام در ارتباط باشید.