استفاده از فولاد ضد زنگ برای پروژه ساخت

استفاده از فولاد ضد زنگ برای پروژه ساخت

خوشبختانه امروزه با گسترش همه جانبه دانش ، در همه زمینه ها از جمله صنعت پیشرفت زیادی داشته ایم. به کارگیری مواد اولیه خوب و با کیفیت بخش مهمی از صنعت است. در میان تمام فلزات فولاد ضد زنگ یک فلز پر کاربرد محسوب می شود که بخش عمده از کارایی آن در حوزه ساخت مسکن ، تولید ظروف ، علوم ایرودینامیک ، پزشکی و بهداشت و دیگر پروژه ها است. این فولاد بیش از 150 نوع مختلف دارد که هر کدام از ویژگی های خاصی برخوردارند. این فلز به دلیل مقاومت و استحکام بالا ، در دسترس بودن و دیگر ویژگی های منحصر به فرد ، به عنوان انتخاب اول در این صنایع به کار برده می شود. در ادامه جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

استفاده از فولاد ضد زنگ برای پروژه ساخت

فولاد ضد زنگ و کاربرد های آن

در علم متالورژی به فولاد ضد زنگ ، استنلس استیل نیز می گویند که مواد تشکیل دهنده آن بیشتر آهن ، کروم و نیکل است. میزان کروم بکار رفته در این آلیاژ کم کربن حداقل 10.5 درصد است و بیشترین میزان کربن نیز در آن 1.2 درصد می باشد. استفاده از این متریال در فولاد به این دلیل است که مقاومت ماده را در برابر خوردگی بالا می برند. به عنوان مثال وجود 10.5 درصد کروم در فولاد باعث می شود که لایه ای از اکسید کروم سطح فولاد را بپوشاند که به شدت آن را در برابر خوردگی مقاوم می کند. اگر گرید این فولاد به درستی برای کاربرد مورد نظر انتخاب شده باشد زمانی که قسمتی از این لایه دچار خراش می شود ، می تواند دوباره خودش را ترمیم کند. اما در صورت عدم انتخاب صحیح گرید فولاد ، دچار زنگ زدگی می شود. همانطور که گفتیم این فولاد در 150 درجه تولید شده است که نام گذاری آن ها با توجه به ترکیب شیمیایی تشکیل دهنده هر کدام صورت می گیرد. در انتخاب یک آلیاژ برای پروژه های ساخت و ساز، خواص فیزیکی و مکانیکی تاثیر و نقش زیادی دارند. فولاد ها در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند ؛ برای مثال برخی از آن ها در صنعت خودرو و برای در تولید سیستم اگزوز به کار می روند ، برخی در طراحی ، ساخت و ساز ، معماری ، برخی دیگر در تولید قابلمه ها و دیگر لوازم خانه و آشپزخانه کاربرد دارند. همچنین کانال های ضد زنگ فولاد به عنوان تکیه گاه اصلی صنایع سنگین مورد استفاده قرار می گیرد و در تولید نرده های استیل ضد زنگ که در موزه ها بیشتر به چشم می خورند به کار می رود.

فولاد ضد زنگ کاربرد های گسترده ای در صنایع مختلف دارد که البته ویژگی های منحصر به فرد آن نیز در این موضوع بی تاثیر نیست.

مزایای استفاده از فولاد ضد زنگ

مقاومت بالا در محیط های خورنده: این فولاد می تواند تا مدت های طولانی در برابر خورندگی مقاومت کند. فولاد زنگ نزن به دلیل میزان کروم به کار رفته در آن ، در برابر شرایط جوی مختلف از جمله محیط های اسیدی ، قلیایی و کلر دار مقاوم است. با توجه به درجه بندی فولاد های زنگ نزن ، نمونه های که آلیاژ کمی دارند در برابر شرایط آب و هوایی مرطوب سازگار هستند و در مقابل گرید های آلیاژی بالا برای محیط های اسیدی ، قلیایی و کلر دار مناسب هستند.

سهولت در ساخت: منظور ما از فرایند ساخت همان برش ، جوشکاری ، مهر و ابزار ضد زنگ است. اگر با استفاده از ماشین های سنتی این کار ها را انجام دهید شاید کمی برایتان مشکل باشد ولی با کمک ماشین کاری و ابزار مدرن فرایند ساخت روی فولاد ضد زنگ به راحتی قابل انجام است.

استحکام بالا: مقاومت بالا در برابر ضربه ها و استحکام ذاتی در دمای بالا از جمله ویژگی های بارز فولاد زنگ نزن است و به همین دلیل در صنعت قابل استفاده می باشد.

نسبت قدرت به وزن: مقاومت فولاد زنگ نزن آستنیتی را می توان با کمک کار سرد افزایش داد. این موضوع روی نسبت استحکام به وزن ، تاثیر مثبت دارد و به همین دلیل در صنعت هوانوردی از آن استفاده می شود.

مقاومت در برابر حرارت: این نوع فولاد مقاومت بالایی در برابر گرما و حرارت دارد و به همین دلیل در تولید دیگ های بخار ، مبدل های حرارتی ، صنعت هواپیما ، نفت و… به شکل قابل توجهی از آن استفاده می شود.

سازگاری با محیط زسیت: ویژگی مثبت این نوع فولاد ، سازگاری با محیط زیست است. به نحوی که در طبیعت قابل بازیافت بوده و هیچ گونه آسیبی به آن وارد نمی کند.

پیشنهاد می شود مطلب معرفی میلگرد ترانس و انواع آن را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از عرضه کنندگان معتبر انواع میلگرد ، فولاد آلیاژی و… می باشد که امکان ثبت سفارش غیر حضوری را برای مشتریان و متقاضیان سراسر کشور فراهم آورده است. شما عزیزان می‌ توانید به منظور استعلام قیمت ، موجودی و دریافت مشاوره رایگان از شماره تلفن های موجود در صفحه تماس با ما برای برقراری ارتباط با واحد فروش کمک بگیرید. همچنین با پیوستن به صفحه اینستاگرام این مجموعه می توانید اطلاعات بیشتری در مورد مقاطع و محصولات فولادی کسب کنید.