انواع میلگرد آلیاژی و کاربرد هر کدام

انواع میلگرد آلیاژی و کاربرد هر کدام

یکی از پرکاربرد ترین مصالحی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد ، میلگرد می باشد. البته میلگرد ها با توجه به مشخصه هایی مانند کاربرد ، عملکرد ، جنس ، استاندارد تولید و… دسته بندی می شوند که اگر جنس و مواد اولیه به کار رفته در آن ها را ملاک بگیریم در دو دسته میلگرد غیر آلیاژی و آلیاژی قرار می گیرند. میلگرد های آلیاژی ، میلگرد هایی هستند که به غیر از آهن و کربن از عناصر دیگری مانند منگنز ، کروم ، وانادیوم ، نیکل و… نیز در ترکیب شیمیایی آن ها استفاده شده است. استفاده از این عناصر هر کدام به نوبه خود باعث بهبود و تغییر ویژگی های میلگرد نهایی می شود و در آخر کاربرد و کارایی بیشتری نیز در محصول ایجاد می گردد. در این مطلب اطلاعاتی در رابطه با انواع میلگرد آلیاژی و کاربرد هر کدام ارائه خواهیم داد.

انواع میلگرد آلیاژی و کاربرد هر کدام

عناصر قابل استفاده در میلگرد آلیاژی و تاثیر هر کدام

گفتیم که میلگرد آلیاژی میلگردی است که به غیر از آهن و کربن شامل عناصر دیگر نیز می باشد. در واقع اهمیت استفاده از این عناصر در تاثیر آن ها بر روی خواص فیزیکی و شیمیایی است که به میلگرد می بخشند. البته این خواص ثابت نیستند و میزان و نوع عنصر به کار رفته تعیین کننده این ویژگی ها هستند. نکته دیگری که در مورد این موضوع باید به آن اشاره داشته باشیم این است که افزودن عناصر دیگر به میلگرد های آلیاژی باعث تغییر ساختار مولکولی ، وضعیت تحمل گرمایی و خواص مکانیکی نیز می‌ شود ؛ برای نمونه از آنجایی که تردی ذاتی کربن باعث بی کیفیت شدن جوش می گردد ، امکان استفاده از فولاد کربنی برای جوشکاری وجود ندارد. تنها روش حل این مشکل افزودن منگنز و نیکل به میلگرد می باشد که این ویژگی را بهبود می ‌دهد. البته می‌ توان از عناصر گوناگونی در میلگرد های آلیاژی استفاده نمود که هر کدام برای ایجاد ویژگی خاصی به کار می روند. کروم از جمله این عناصر است که باعث افزایش سختی و مقاومت در برابر سایش در فولاد می گردد. نیکل نیز منجر به مقاومت فولاد در برابر فرسایش و زنگ زدگی می ‌شود. همچنین برای بهبود استحکام فولاد در دمای بالا ، مقاومت آن در برابر سایش ، شکل ‌پذیری و سخت شوندگی فولاد از منگنز استفاده می شود. سیلیکون نیز از دیگر عناصری است که می توان به میلگرد های آلیاژی افزود تا خاصیت مغناطیسی و استحکام فولاد افزایش پیدا کند. از طرفی نیز تاثیر تنگستن در بهبود سختی فولاد را نیز نمی توان نادیده گرفت. به علاوه وانادیوم اگر در ترکیب شیمیایی میلگرد مورد استفاده قرار گیرد ، مقاومت آن را در برابر فرسایش و ضربه افزایش می دهد و سختی و استحکام آن را بیشتر می کند.

انواع میلگرد آلیاژی و کارایی آن ها

میلگرد CK45: این میلگرد از طریق کروماته کردن ، سخت کاری می شود و در گروه فولاد های کربن متوسط قرار می گیرد. این میلگرد زمانی که به استحکام و سختی بیشتری در مقایسه با حالت نورد شده احتیاج داریم مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله مهمترین کاربرد های غیر ساختمانی آن می توان به استفاده از آن در وسایل نقلیه ، میل اتصال ، اجزای ماشین آلات صنعتی ، تولید تبر ، چاقو و چکش اشاره نمود.

میلگرد SPK: این میلگرد آلیاژی جزء فولاد های پرکربن به شمار می رود و شامل درصد نسبتاً بالایی از کروم می باشد که این موضوع باعث شده فولاد سختی زیادی پیدا کند. ساخت تیغه های برش ، میل لنگ ، شافت صنایع سیمانی ، محور های غیر هم مرکز ، قالب پانچ و… عمده ترین موارد کاربرد این میلگرد هستند.

میلگرد MO40: مهمترین عناصر به کار رفته در این فولاد آلیاژی نیکل و کروم می باشد که کروم فولاد را ترد و نیکل آن را مقاوم می کند. از طرفی نیز ترکیب کروم و نیکل تاثیر بسیار زیادی در افزایش مقاومت فولاد در برابر سایش دارد. به علاوه از آنجایی که این فولاد چکش خواری بالایی دارد ، امکان انجام هر نوع عملیات سوراخ کاری ، فرز کاری ، سمبه زنی و… روی آن وجود خواهد داشت. مهمترین کاربرد های این میلگرد نیز استفاده از آن در ساخت پیچ رزوه دار ، پیچ مقاوم ، میل رابط ، میل اتصال ، انژکتور ، ماشین ابزار ، میل لنگ و… می باشد.

میلگرد ST37: این نوع میلگرد جزء پرفروش ترین میلگرد ها در بازار آهن آلات کشور عزیزمان ایران می باشد که استحکام و جوش پذیری از جمله ویژگی های آن هستند. از این میلگرد برای پروژه های ساختمانی ، جاده سازی و پل ها استفاده می شود.

پیشنهاد می شود مطلب فولاد آلیاژی CK60 را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان معتبر مقاطع و تولیدات فولادی می باشد که با ارائه محصولات با کیفیت سعی در رفع بخشی از نیاز بازار مصرف دارد. انواع ميلگرد ، شافتینگ ، شش پر ، چهار پهلو ، فرم دار و فولاد آلیاژی از جمله محصولات این گروه صنعتی است که برای استعلام قیمت ، موجودی و دریافت مشاوره رایگان می توانید از طریق راه های ارتباطی مندرج در صفحه تماس با ما اقدام نمایید. امکان عضویت در صفحه اینستاگرام این مجموعه نیز با کلیک روی لینک وجود دارد.