انواع میلگرد سنجاقی و کاربرد های آن

انواع میلگرد سنجاقی و کاربرد های آن

خوشبختانه پیشرفت و توسعه در زمینه صنعت ساختمان سازی منجر به ایجاد سازه‌ های مرتفع با استحکام و مقاومت بالا شده است. در واقع در چند سال اخیر استفاده از ابزار مناسب و مقاوم جهت ایجاد سازه های بتنی بیش از پیش احساس می شد. همانطور که می دانید با توجه به نوع سازه و ویژگی های بتن از میلگرد ها و سایر مقاطع جهت افزایش استحکام ساختمان ها استفاده می شود. یکی از میلگرد هایی که به منظور ایجاد حداکثر استحکام در سازه های بتنی به کار گرفته می شود ، میلگرد سنجاقی است. این نوع میلگرد یکی از اجزای مهم آرماتور بندی محسوب می شود و بسیاری از مهندسین برای ایجاد استحکام در ساختمان ها از آن کمک می گیرند. در این مقاله به معرفی میلگرد های سنجاقی ، بررسی انواع و کارایی آن می پردازیم. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

انواع میلگرد سنجاقی و کاربرد های آن

معرفی میلگرد سنجاقی و انواع آن

احتمالاً اگر شما هم یکی از کسانی هستید که در زمینه مقاطع فولادی فعالیت می کنید با میلگرد سنجاقی آشنایی دارید. این میلگرد با نام ‌های قلاب دوخت ، دوخت ستون ، رکابی و سنجاقکی نیز معرفی می شود و به عنوان یکی از مقاطع فولادی در ساخت سازه های بتنی به کار می رود. میلگرد های سنجاقی از لحاظ ظاهری نسبت به میلگرد های معمولی کمی باریک تر و در ابعاد کوچکتر عرضه می ‌شوند که از دو سمت کمی خمیده هستند و حالت کلی آن ها مانند سنجاق می باشد. همچنین با توجه به اینکه نیرو های جانبی که از جمله زلزله ، طوفان و حوادث طبیعی مانند سیل بر روی عملکرد ستون و دیوار های برشی تاثیر می گذارند ، استفاده از میلگرد های سنجاقی می ‌تواند این اثر را کاهش دهد. با توجه به این تفاسیر از این نوع میلگرد با هدف ایجاد مقاومت بالاتر در سازه استفاده می شود که در اندازه های ۸ الی 10 و از نوع میلگرد آجدار گرید A2 می باشد. این نوع میلگرد در سه نوع زیر عرضه می شود.

میلگرد های سنجاقی با خم استاندارد نود درجه در دو طرف: در دو سمت این میلگرد زاویه ای به اندازه ۹۰ درجه وجود دارد که ۱۲ برابر قطر میلگرد می باشد.

میلگرد های سنجاقی با زاویه دو طرف ۱۳۵ درجه: این نوع از میلگرد های سنجاقی در دو سمت خود دارای خم هایی در خلاف جهت یکدیگر می باشد که عمدتاً یکی از خم ها به سمت بالا و دیگری به سمت پایین است اما این ویژگی می تواند بسته به درخواست مشتری تغییر کند.

میلگرد های سنجاقی با خم نیمه استاندارد: در این حالت یکی از دو سمت میلگرد زاویه ۹۰ درجه و سمت دیگر مانند چنگک زاویه ۱۳۵ درجه دارد.

کاربرد های میلگرد سنجاقی و مزایای استفاده از آن

با اینکه میلگرد سنجاقی از لحاظ ظاهری کوچک است اما یکی از پرکاربرد ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی به شمار می رود. در حالت کلی از میلگرد های سنجاقی عمدتاً در ساخت سازه های بتنی استفاده می شود. این نوع میلگرد در سازه ها به تعداد زوج و به حالت عمودی به کار می رود. مهم ترین مزیت استفاده از میلگرد های سنجاقی این است که به دلیل شکل ظاهری که دارد در ثابت نگه داشتن میلگرد های طولی در جای خود بسیار خوب عمل می کند و از آن جایی که کوچک و کم وزن است در هر موقعیتی می ‌توان به سادگی از آن استفاده نمود. از کاربرد های میلگرد های سنجاقی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ستون بتنی: ستون های سازه وظیفه انتقال بار ساختمان به زمین را به عهده دارند و از این جهت باید استحکام بالایی داشته باشند. میلگرد های سنجاقی در ستون های بتنی به عنوان نگهدارنده میلگرد های طولی مورد استفاده قرار می ‌گیرند تا در اثر نیرو های جانبی ستون دچار از هم پاشیدگی نشود.

دیوار برشی: از دیگر کاربرد های میلگرد می توان به استفاده از آن در دیوارهای برشی اشاره نمود. از آنجایی که دیوار های برشی بتنی تحت تاثیر فشار برشی ساختمان هستند ، از میلگرد های طولی برای ایجاد استحکام در آن ها کمک گرفته می شود. در نتیجه از قلاب دوخت یا همان میلگرد های سنجاقی نیز برای ثابت نگه داشتن میلگرد های طولی استفاده می گردد.

فونداسیون: از این نوع میلگرد در اسکلت فلزی و فونداسیون سازه ها نیز استفاده می شود که به صورت عرضی و عمودی بر روی هم قرار می گیرند. در واقع هر سازه بتنی که از میلگرد به عنوان زیرساز آن استفاده شده ،  میلگرد های سنجاقی نیز به گرفته می شوند.

پیشنهاد می شود مطلب میلگرد GFRP را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان موفق محصولات و مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد ، شافتینگ و… می باشد. شما عزیزان می توانید با عضویت در شبکه های اجتماعی این مجموعه از جمله صفحه اینستاگرام اطلاعات بیشتری در این زمینه دریافت نمایید. همچنین با مراجعه به صفحه تماس با ما و برقراری تماس با شماره تلفن های مندرج در این بخش می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارشات با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.