بررسی تفاوت های آهن ، فولاد و چدن

بررسی تفاوت های آهن ، فولاد و چدن

از آهن ، فولاد و چدن به عنوان سه ماده پر کاربرد که در ساخت بسیاری از وسایل مورد استفاده قرار می گیرند یاد می شود. در اکثر مواقع افرادی که سر رشته ای در این حوزه ندارند این سه ماده را اشتباه می‌ گیرند ؛ در حالی که به هیچ عنوان با هم یکی نیستند. چدن و فولاد آلیاژ هایی هستند که بر پایه آهن تولید می ‌شوند و تنها تفاوت آن ها در میزان کربن به کار رفته در آن ها است. احتمالاً به این موضوع واقف هستید که بسیاری از ظروف آشپزخانه از جنس چدن هستند و قابلمه های چدنی رایج ترین آن ها می باشند. چدن ماده ای همه کاره ، مقرون به صرفه و تقریباً غیر قابل تخریب است که می تواند برای تولید هر چیزی مناسب به نظر برسد. در ادامه با بررسی تفاوت های آهن ، فولاد و چدن همراه ما باشید.

بررسی تفاوت های آهن ، فولاد و چدن

بررسی اولیه تفاوت های آهن ، فولاد و چدن

چدن و فولاد هر دو آلیاژی از آهن و کربن هستند با این تفاوت که چدن شامل مقدار بیشتری از کربن می باشد. سیلیسیوم نیز از دیگر عناصر آلیاژی است که در چدن به کار می رود که میزان متریال به کار رفته در آن رنگ و کیفیت چدن را تعیین می کند. برای نمونه میزان بالای کربن در چدن منجر به شکنندگی بیشتر آن در مقایسه با فولاد می شود. همچنین چدن انواع مختلفی دارد که شامل چدن خاکستری ، چدن سخت ، چدن نرم و چدن سفید می باشد. از طرفی فولاد یک آلیاژ شامل آهن و کربن است. با اینکه این محصول خصوصیاتی مشابه فلزات از خود بروز می دهد اما بر خلاف تصور افراد از لحاظ فنی در رده آلیاژ ها قرار می گیرد. گفتیم که فولاد نسبت به چدن شامل کربن کمتری است و به سه دسته فولاد نرم ، فولاد سخت و فولاد متوسط تقسیم بندی می شود. همچنین انبساط حرارتی ، قابلیت شکل پذیری و مقاومت مکانیکی نیز مهمترین ویژگی های فولاد به شمار می روند. به علاوه سنگ آهن ترکیبی از نمک های معدنی ، آلومین و سنگ آهن می باشد و به دو دسته آهن خالص و آهن معمولی طبقه بندی می گردد. آهن معمولی در هوای مرطوب زنگ می زند و در ساخت ماشین آلات صنعتی ، ساختمان سازی و… به کار می رود. از طرفی نیز آهن خالص مقاومت کششی بالایی دارد و انعطاف پذیر است که عمده ترین کاربرد آن به تولید فولاد و چدن برمی ‌گردد. به طور کلی می‌ توان گفت اصلی‌ ترین تفاوت آهن ، فولاد و چدن در میزان کربن آن ها است که ویژگی های مختلفی را نیز در آن ها به وجود می آورد. در ادامه مطلب تفاوت های آهن ، فولاد و چدن را بیشتر شرح خواهیم داد.

تمایز ها و تفاوت های آهن ، فولاد و چدن در یک نگاه

گفتیم فولاد و چدن هر دو آلیاژی از آهن و کربن هستند که در میزان کربن به کار رفته تفاوت دارند. با در نظر گرفتن این موضوع باید اشاره کنیم که این دو آلیاژ به دلیل مواد اولیه یکسانی که دارند در ویژگی های از جمله سختی ، استحکام ، شکل پذیری و چقرمگی که ترکیبی از شکل پذیری و قدرت است ، مشابه هم عمل می کنند ؛ با این حال در آن ها اختلافاتی نیز دیده می شود که در ادامه به طور کامل تفاوت های آهن ، فولاد و چدن را شرح خواهیم داد.

هنگام خریداری هر یک از این موارد ، باید از خواص و ویژگی‌ های هر کدام مطلع باشید تا از این طریق به سرعت بتوانید آن ها را از یکدیگر تشخیص دهید.

  • مشاهده سطح دو فلز ساده ترین راهکاری است که می‌ توانید از آن برای تشخیص آهن ، فولاد و چدن استفاده کنید. سطح فلز آهن خاکستری تیره و براق است درحالی که چدن سطحی مات ، کدر و رنگی دارد.
  • از طرفی نیز فولاد و چدن هنگامی که ذوب می شوند تغییر رنگ می دهند. در صورتی که رنگ فلز گداخته شده قرمز بود ، فلز چدن و در حالی که سفید باشد ، آهن خواهد بود.
  • همچنین فولاد شامل حداقل ۵۰ درصد آهن و یک یا چند عنصر آلیاژی دیگر می باشد که متداول ترین آلیاژ های به کار رفته در فولاد کربن ، منگنز ، سیلیسیوم و… است.
  • دقت داشته باشید که نقطه ذوب چدن از آهن پایین تر است و در مقایسه با آهن در برابر خوردگی آسیب پذیر تر می باشد.
  • به علاوه چدن نسبت به فولاد و آهن بسیار خشک و خمش ناپذیر است.
  • یکی دیگر از ویژگی هایی که به تشخیص چدن کمک می کند هزینه پایین و شکنندگی بالای آن نسبت به فولاد است.

پیشنهاد می شود مطلب بررسی مراحل تمپر کردن فولاد را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از تولید کنندگان معتبر در حوزه محصولات و مقاطع فولادی از جمله انواع ميلگرد ، شش پر ، چهار پهلو و فرم دار با دقت هزارم ، صدم و دهم می باشد. این مجموعه با بیش از ۳۰ سال تجربه با ارائه محصولات با کیفیت می کوشد تا به بهترین شکل بخشی از نیاز مشتریان و متقاضیان این حوزه را برطرف سازد. از این رو شما می ‌توانید با مراجعه به قسمت تماس با ما ، از طریق شماره تلفن های موجود در این بخش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید و نسبت به ثبت سفارشات خود اقدام کنید. همچنین با عضویت در شبکه های اجتماعی این مجموعه از جمله صفحه اینستاگرام قادرید هر گونه سوال و نقطه نظر را با کارشناسان مطرح سازید.