بررسی شمش فولادی و کارایی آن

بررسی شمش فولادی و کارایی آن

یکی از متریال هایی که در زندگی ما نقش موثری را ایفا می کند فولاد می باشد. از زمانی که انسان با نحوه استفاده از شمش های فولادی آشنا شد توانست بسیاری از نیاز های خود را برطرف سازد. در حال حاضر نیز این شمش ها برای تولید محصولات متعددی مورد استفاده قرار می‌ گیرند که همین موضوع کارآیی بالایی آن را نشان می دهد. به طور کلی می توان گفت که این شمش مقطع فولادی مستحکمی است که به روش ریخته گری تولید می شود و برای بکارگیری آن تحت عملیات فراوری قرار می گیرد. شکل ظاهری این شمش نیز به صورت مستطیل بوده و سطح مقطع آن ذوزنقه ای شکل است که این سطح مقطع ذوزنقه باعث می شود که حمل و نقل ، جابجایی و قرار گیری شمش ها کنار هم راحت تر انجام شود. در ادامه با بررسی بیشتر شمش فولادی همراه ما باشید.

بررسی شمش فولادی و کارایی آن

از شمش فولادی به عنوان ماده ای یاد می شود که آشنایی با آن تحول عظیمی در صنعت به وجود آورد و با توجه به انواع و اقسام آن در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد.

روش تولید و انواع شمش فولادی

پیشرفت علم و تکنولوژی تاثیر زیادی در نحوه تولید مقاطع فولادی از جمله شمش های فولادی گذاشته است و روش های متعددی از جمله کوره قوس الکتریکی ، کوره القایی و کوره بلند برای این کار وجود دارد. با اینکه در سایر کشور ها معمولاً از کوره بلند برای تولید شمش استفاده می‌ شود اما در کشور ما کوره قوس الکتریکی روش متداول تری محسوب می گردد. در این روش آهن قراضه ها به یک کوره انتقال داده می ‌شوند و حین ذوب آن ، موادی مانند بنتونیت ، آهک و… به آن اضافه می گردد. سپس بعد از اینکه به کمک اکسیژن و همگن سازی فولاد مذاب ایجاد شد ، عملیات ریخته گری انجام می شود و آن را در قالب هایی به نام تاندیش می ریزند. باید اشاره کنیم که شمش فولادی انواع مختلفی دارد که شامل بیلت ، بلوم ، اسلب و شمش دستی می باشد. فولاد دستی به صورت دستی قالب گیری می شود و از آنجایی که طول آن از ۲ متر بیشتر نیست ، حین جابجایی آن با مشکلات کمتری مواجه خواهید بود و برای کارگاه های کوچک مناسب می باشد. بیلت یا شمشال نیز مقاومت و استحکام زیادی دارد و عمدتاً برای تولید میلگرد یا سیم مفتولی به کار می رود. همچنین سطح مقطع آن به شکل مربع یا دایره می باشد و حداکثر عرض آن ۱۵ سانت است. اسلب یا تختال نیز مکعبی شکل بوده و برای تولید ورق های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ضخامت ، عرض و طول اسلب نیز به ترتیب ۲۳ سانتیمتر ، ۲۵ سانتیمتر و ۱۲ متر می باشد. بلوم یا شمش نیز برای ساخت ریل قطار ، ناودانی ، قوطی و… کاربرد داشته و می توان آن را یک نوع بیلت دانست که تنها تفاوت آن ها عرض بیشتر بیلت نسبت به بلوم است.

کاربرد و کارایی شمش فولادی

حال که با انواع شمش فولادی آشنا شدید باید بگویم که هر کدام از این دسته ها خواص متفاوتی دارند و برای موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین پارامترهایی که روی خواص فولاد مانند خمش ، انعطاف پذیری ، قابلیت حمل و خصوصیات فنی آن تاثیر گذار است ، ابعاد و درصد خلوص فولاد می باشد. در واقع این موضوع کارایی هر دسته را تعیین می کند و تمایز می بخشد. اگر بخواهیم به مهمترین و عمده ترین کاربرد شمش اشاره کنیم باید تولید میلگرد را نام ببریم. البته بهترین نوع شمش برای تولید میلگرد شمش های فولادی سی سی ام یا بیلت می باشد. در واقع ویژگی های این شمش مانند کوچک بودن سطح مقطع ، زیاد بودن طول ، بالا بودن میزان استحکام و استقامت آن باعث شده تا بهترین گزینه برای این کار محسوب شود. همچنین اگر بیلت ها طی فرآیند تولید طول بیشتری پیدا کنند ، برای تولید سیم مفتول نیز می ‌توان از آن ها کمک گرفت. ساخت ریل قطار نیز از دیگر کاربرد های شمش های فولادی به شمار می رود. البته برای تولید ریل قطار باید از شمش هایی که طول زیاد و استحکام بالایی دارند استفاده نمود. شاید گمان کنید که بیلت برای این کار مناسب است اما از آنجایی که این نوع شمش سطح مقطع کوچکی دارد ، برای ساخت ریل قطار چندان کارایی نخواهد داشت. شمش فابریک نوعی بیلت است که عرض زیادی دارد و از آن برای ساخت ریل قطار ، ناودانی ، نبشی و… نیز استفاده می شود. همچنین همانطور که در بخش قبل از آن اشاره کردیم از تختال که به صورت مکعبی شکل تولید و به بازار عرضه می شود برای تولید ورق فولادی استفاده می گردد.

پیشنهاد می شود مطلب بازیابی و بازیافت میلگرد را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال به عنوان یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان انواع میلگرد ، شش پر ، چهار پهلو ، شافتینگ ، فولاد آلیاژی و… شناخته می شود که بیش از ۳۰ سال در این زمینه فعالیت دارد و از این طریق بخشی از نیاز بازار مصرف را برطرف می سازد. مشتریان و متقاضیان عزیز در سراسر کشور می توانند از طریق شماره تلفن های مندرج در صفحه تماس با ما ، با کارشناسان واحد فروش در ارتباط باشند و بعد از کسب اطلاعات لازم نسبت به ثبت سفارشات خود اقدام نمایند. همچنین می توانید از طریق صفحه اینستاگرام نیز اطلاعات بیشتری به دست آورید.