بررسی طبقه بندی اصلی فولاد

بررسی طبقه بندی اصلی فولاد

فولاد یک آلیاژ آهن است که با توجه به اسم آن می توان دریافت که بیشترین ماده تشکیل دهنده آن آهن می باشد و با یک یا چند فلز آلیاژی دیگر ترکیب شده است.  فولاد ها انواع گوناگونی دارند که می ‌توان آن ها را به طور کلی به چهار دسته مختلف تقسیم بندی کرد. هر کدام از این دسته بندی ها با توجه به عناصری که در آن ها به کار رفته خواص گوناگونی دارند. البته لازم به ذکر است که هر کدام از این چهار دسته که شامل فولاد کربن ، فولاد ضد زنگ ، فولاد و فولاد ابزار هستند ، خود نیز دارای زیر شاخه می باشند و انواع گوناگوناگی دارند. با توجه به اینکه تنوع فولاد بسیار بالاست و کارایی هر کدام نیز متفاوت است ، در این مطلب به بررسی کامل طبقه بندی اصلی فولاد خواهیم پرداخت. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

بررسی طبقه بندی اصلی فولاد

طبقه بندی اصلی فولاد و معرفی فولاد کربن و فولاد ضد زنگ

فولاد کربن: فولاد کربن جزء طبقه بندی اصلی فولاد می باشد. در واقع آهن با کربن و تعدادی از عناصر دیگر برای تولید یک محصول منحصر به فرد ذوب می گردند. با اینکه همه فولاد ها شامل کربن هستند اما فولاد کربن به دلیل عدم وجود عناصر دیگر در آن بسیار منحصر به فرد است. با اینکه فولاد کربن حدودا حاوی دو درصد کربن می باشد اما این موضوع آن را به ماده ای مستحکم مبدل کرده است. گاهی برخی افراد آن را با چدن بودن اشتباه می‌ گیرند در صورتی که چدن حاوی دو تا سه و نیم درصد کربن می باشد که بافت خشن و ماهیت شکننده تری در آن ایجاد نموده است. فولاد کم کربن ، کربن متوسط و پر کربن طبقه بندی فولاد کربنی می باشند که در میزان انعطاف پذیری با هم متفاوت هستند.

فولاد ضد زنگ: این فولاد در ساخت لوازم آشپزخانه ، پزشکی و خودرو کارایی زیادی دارد و به چهار دسته زیر تقسیم بندی می شود که هر کدام هدف متفاوتی را دنبال می‌ کنند.

  • آلیاژ مارتنزیتی: با اینکه استحکام یکی از مشخصه های آلیاژ مارتنزیتی می باشد اما در مقابل ، مستعد خوردگی است. البته استفاده از یک فرایند خنک کننده سریع آن را برای عملیات حرارتی ایده آل می کند.
  • آلیاژ فریتی: این فولاد ارزان است و شامل مقادیر کم کربن و نیکل می باشد. کاربرد های نهایی رایج برای آلیاژ های فریتی به دلیل استحکام و درخشندگی ناشی از کروم است.
  • آلیاژ آستنیتی: آلیاژ آستنیتی محتوای کروم و نیکل بالاتری دارد که مقاومت آن را در برابر خوردگی بهبود می بخشد و باعث غیر مغناطیسی شدن آن می شود.
  • آلیاژ دوبلکس: ترکیبی از آلیاژ های آستنیتی و فریتی منجر به تولید آلیاژ دوبلکس می شود که استحکام و انعطاف پذیری از جمله ویژگی های آن است.

طبقه بندی اصلی فولاد و معرفی فولاد ابزار و فولاد آلیاژی

فولاد آلیاژی: با اینکه همه فولاد ها آلیاژی هستند اما از آنجایی که کربن و کروم آلیاژ های خاصی محسوب می شوند ، به همین دلیل این نام برای این دسته انتخاب شده است. از موارد زیر می‌ توان به عنوان رایج ترین آلیاژ ها یاد کرد:

  • آلومینیوم: این آلیاژ در برابر حرارت مقاوم است و انعطاف پذیر می باشد. همچنین کار با آن بسیار آسان است و اغلب در سیستم های اگزوز داغ و ژنراتور های برق بکار گرفته می شود.
  • مس: فولاد مقاوم در برابر خوردگی که گرما را به خوبی منتقل می کند و گزینه ای عالی برای سیم کشی برق و مبدل های حرارتی صنعتی به شمار می رود.
  • منگنز: فولاد مقاوم در برابر ضربه که بسیار سخت است و می توان آن را در صفحات ضد مته و گاو صندوق های با استحکام مورد استفاده قرار داد.
    مولیبدن: فولاد قابل جوش و مقاوم در برابر خوردگی که از آن برای ساخت و ساز های زیر آب یا خطوط لوله نفت و گاز استفاده می گردد.
  • سیلیکون: فولاد نرم ، چکش خوار و مغناطیسی است که آهنربای دائمی قوی ایجاد می کند و از آن در ترانسفورماتور های الکتریکی کمک می گیرند.
  • وانادیوم: فولادی که ضربه گیر و مقاوم در برابر لرزش است و اغلب در قطعات خودرو مانند فنرها و شوک ها کارایی دارد.

فولاد ابزار: این نوع فولاد که جزء طبقه بندی اصلی فولاد می باشد به روش‌ های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد و به بهترین شکل نیاز تولید یک ابزار خاص را برطرف می سازد. یکی از انواع این فولاد که شامل مقداری زیادی کروم است می تواند در معرض دمای بالا قرار گیرد. به علاوه مقرون به صرفه ترین نوع فولاد ابزار گونه ای است که حین استفاده ، با آب خاموش می گردد.

پیشنهاد می شود مطلب بررسی فرایند شکل دهی فلزات را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

متقاضیان عزیز می توانند جهت خریداری محصولات و مقاطع فولادی مورد نظر خود شامل انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق فولادی و… با کارشناسان مجموعه صنعتی کیان متال در ارتباط باشند. به این منظور وارد صفحه تماس با ما شوید و با راه‌ های ارتباطی مندرج در این بخش تماس حاصل فرمایید. از این طریق علاوه بر استعلام قیمت و دریافت مشاوره رایگان می توانید سفارشات خود را ثبت کنید. همچنین با عضویت در صفحه اینستاگرام این مجموعه قادر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه خواهید بود.