بررسی مزایا و معایب انواع ورق فلزی

بررسی مزایا و معایب انواع ورق فلزی

ورق های آلیاژی فلزی با توجه به تنوع و تعددی که دارند در بخش های مختلفی از صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع دلیل تنوع ورق های فلزی این است که هر کدام از آن ها خواص و ویژگی های مخصوص به خود را دارند و به همین سبب از کارایی متفاوتی نیز برخوردار هستند. با توجه به این موضوع افرادی که قصد خرید ورق فولادی را دارند باید به ویژگی ها و مشخصات ورق ها به طور کامل آشنا باشند تا در آینده دچار مشکل نشوند. اگر هنگام خرید ورق و انتخاب نوع آن دقت کافی نداشته باشید محصول خریداری شده برای شما کارایی چندانی نخواهد داشت و حتی هزینه‌ های اضافی برای شما ایجاد خواهد کرد. با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب به بررسی کامل مزایا و معایب انواع ورق فلزی پرداختیم. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

بررسی مزایا و معایب انواع ورق فلزی

معرفی پر کاربرد ترین انواع ورق فلزی

در این بخش پر کاربرد ترین انواع ورق فلزی و نقاط قوت و ضعف آن ها را بررسی می کنیم.

ورق گالوانیزه: به طور معمول ورق های فلزی به دلیل متریال به کار رفته در آن ها در معرض خوردگی و زنگ زدگی هستند که به مرور زمان می ‌تواند آسیب های زیادی را در آن ها ایجاد کند. البته در حال حاضر با گالوانیزه کردن ورق های فولادی از میزان این آسیب می کاهند. ورق گالوانیزه نسبت به سایر ورق های فولادی مقرون به صرفه تر می باشد و در مقایسه با آن ها طول عمر بسیار خوب و قابل قبولی حدود ۳۰ سال دارد. با تمام مزایای ورق گالوانیزه ، جوشکاری روی آن تا حدودی پیچیده و تخصصی است ؛ چرا که هنگام انجام این کار گاز های خطرناکی در محیط پخش می شود که می تواند آسیب های جدی به سلامت تکنسین وارد کند.

ورق سیاه: این ورق یکی از پرکاربرد ترین انواع فلز می ‌باشد که از طریق نورد گرم تولید می شود. این فلز در ساخت بدنه خودرو ها ، تانکر سازی و کشتی سازی کارایی فراوانی دارد. انعطاف پذیری و قابلیت خم شوندگی منحصر به فرد یکی از مهم ترین مزیت های ورق سیاه محسوب می ‌شود که سبب شده جایگزینی برای ورق های سرد یا روغنی در صنعت به شمار آید. این ورق نسبت به ورق روغنی ارزان تر است و بین مراحل ساخت ، برش و استفاده آن فاصله زمانی چندانی وجود ندارد. در مقابل ورق های سیاه صیقلی نیستند و سطح خشنی دارند و در صورت برخورد دست یا سطح بدن با آن موجب آسیب می شود. همچنین این نوع ورق در مقایسه با ورق هایی که به روش نورد سرد تولید شده‌ اند از استحکام کمتری برخوردار است و از نظر ماندگاری چندان مطلوب نخواهد بود.

بررسی رایج ترین انواع ورق فلزی

ورق سرد: این ورق با نام ورق روغنی نیز شناخته می شود که از نورد سرد برای تولید آن استفاده می گردد. ورق روغنی ظاهر زیبایی دارد و در مقایسه با سایر ورق ها از رنگ پذیری خوبی برخوردار است. همچنین این نوع ورق در برابر فشار های ناگهانی و آسیب های فیزیکی مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. با این حال باید این نکته را در نظر گرفت که ورق های روغنی قیمت بالایی دارند که ناشی از تقاضای زیاد و فرآیند ساخت نسبتاً پیچیده آن می باشد. همچنین ایجاد تغییر یا برش در این ورق به سختی انجام می گیرد و باید زمان زیادی صرف آن نمود.

ورق اسید شویی: این ورق یکی از انواع ورق فلزی است که در نورد گرم تولید می شود و با پاشیدن آب سرد از دمای آن می کاهند. بعد از سرد شدن ورق روی سطح آن لکه های بسیاری ایجاد می گردد که با شستشوی اسیدی آن ها را پاک می کنند و به همین خاطر به ورق اسید شویی معروف است. ورق اسید شویی در مقایسه با سایر ورق ها از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار می باشد. همچنین این نوع ورق در برابر خوردگی و نفوذ هیدروژن مقاومت قابل قبولی از خود نمایش می دهد. البته فرآیند شستشو و بازیابی اسید این ورق گران قیمت است. همچنین فرایند ساخت آن نیز بخار خطرناکی تولید می‌ کند که به سلامت انسان آسیب می زند.

ورق رنگی: این ورق همان ورق گالوانیزه فولادی با پوشش رنگی الکترواستاتیک می باشد که در ساخت سقف سوله ، شیروانی و… مورد استفاده قرار می گیرد. ورق رنگی علاوه بر وزن مناسب ، مقاومت خوبی در برابر رطوبت و دما دارد اما در مقابل اگر از نمونه کم کیفیت استفاده کنید به مرور زمان شاهد تغییر رنگ و شکل آن ها خواهید بود.

پیشنهاد می شود مطلب بررسی تفاوت های فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان معتبر و شناخته شده در حوزه آهن آلات می باشد که محصولات خود شامل انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق فولادی و… را با قیمت مناسب و کیفیت بالا عرضه می کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارشات با شماره تلفن های موجود در صفحه تماس با ما ارتباط برقرار نمایید. همچنین با عضویت در صفحه اینستاگرام می ‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.