بررسی کامل روش های برش فلزات

بررسی کامل روش های برش فلزات

فلزات نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می کنند. برای ساخت بسیاری از وسایل پر کاربردی که ما به طور روزمره آن ها را مورد استفاده قرار می دهیم از فلزات استفاده شده است. با اینکه فلزات به طور طبیعی از سختی بالایی برخوردار هستند اما در برخی از موارد برای کاربرد های گوناگون نیاز است برش داده شوند. فرایند های مختلفی برای برش فلز وجود دارد و انتخاب درست فرآیند برای برش فلز مورد نظر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. صنایع مختلفی از جمله صنعت هواپیماسازی ، نظامی ، زینتی ، صنعت خودرو و به طور کلی تمام صنایع به فلزات نیازمند هستند. در گذشته برش فلزات فرآیند دشواری به شمار می ‌رفت و ابزار آلات کمی برای این کار وجود داشت. با این حال در حال حاضر روش های متداولی برای این منظور وجود دارد که در این مطلب به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

برش فلزات از طریق فرایند های برش حرارتی

برش فلزات به وسیله دستگاه های مختلفی انجام می‌ شود که این موضوع باعث شده تا سازه های متنوع و بسیار دقیقی از جنس فلزات تولید گردد. به طور کلی برش فلز به دو صورت مکانیکی و حرارتی انجام می شود که در این بخش در رابطه با برخی از این روش ها اطلاعاتی را ارائه خواهیم داد. با توجه به تنوع روش ها باید با در نظر گرفتن معیارهای مختلف از جمله کیفیت کار و هزینه ها ، فرآیند مورد نظر خود را انتخاب نمایید. به طور کلی می ‌توان گفت برش فلز با لیزر دقت و کیفیت بالایی دارد و نسبت به سایر روش ها ترجیح داده می شود. با این حال اگر هزینه برای شما اهمیت زیادی دارد توجه کنید که برش لیزری هزینه زیادی را در بر می ‌گیرد.

فرایند های برش حرارتی: در این روش از یک منبع انرژی برای گرم کردن قسمت خاصی از فلز و مایع کردن آن استفاده می شود. سرعت برش فلر از نقاط قوت این روش است که باعث می شود نسبت به سایر روش ها ترجیح داده شود.

  • برش شعله: در این روش از اکسیژن و سوختی مانند استیلن یا پروپیلن برای ایجاد شعله استفاده می شود و از این طریق فلز ذوب می گردد و برش می خورد. برش پلاسما نیز مانند برش شعله است و از قوس الکتریکی به جای مخلوط گاز اکسیژن و سوخت ، به عنوان منبع گرما کمک می گیرد.
  • برش لیزری: این روش نیز یکی دیگر از فرایند های برش حرارتی می باشد که در آن از انرژی لیزر برای ذوب فلز استفاده می شود و طی آن یک پرتو تک رنگ و منسجم از طریق لنز روی فلز متمرکز می گردد. در نتیجه گرم و ذوب شدن بخش خاصی از فلز صورت می گیرد که در نهایت منجر به برش می ‌شود.

برش فلزات از طریق فرایند های برش مکانیکی

فرایند های برش مکانیکی: در این روش به جای استفاده از تجهیزات حرارتی از ابزار های فیزیکی کمک می گیرند. در این فرایند سرعت و کیفیت برش با توجه به روند برش مکانیکی متغیر است.

  • برش با اره: در این روش از اره برای برش استفاده می گردد که در موقعیت افقی یا عمودی به کار گرفته می شود. برش اره فرآیندی نسبتاً آهسته اما بسیار مقاوم است ؛ چرا که می توان از آن برای برش فلزات مختلف کمک گرفت.
  • برش لیزر: این روش جزء روش های با دقت و کیفیت بالا محسوب می شود که استفاده از آن آسان است و حتی بدون نیاز به اپراتور نیز می ‌توان آن را انجام داد. به طور کلی لیزر در ضخامت های پایین سرعت بالایی دارد و در مقابل سرعت آن در ضخامت های بالا کاهش پیدا می‌ کند. سهولت در بکارگیری ، کیفیت و تمیزی کار و عدم وجود لبه های اضافی در قسمت های برش خورده از جمله مزیت های استفاده از برش لیزری به جای برش های سنتی است.
  • برش ورق با گیوتین: از این روش می ‌توان به عنوان یکی از روش های بهینه و سریع یاد کرد که عمدتا برای ورق های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. در این فرآیند برش بسیار تمیز صورت می ‌گیرد و از آنجایی که دستگاه به CNC مجهز است ، برای کنترل فعالیت دستگاه با تنظیم فاصله تیغه ها و تنظیم جریان برای انواع ورق ها به کار گرفته می شود.

بررسی کامل روش های برش فلزات

  • برش جت: از دیگر فرآیند های برش مکانیکی می توان به برش جت اشاره کرد که طی آن فشار آب از طریق نازل با فشار بالا وارد می شود. از آب به تنهایی می توان برای قطع و برش مواد نرم کمک گرفت اما از ماده ساینده دیگر نیز برای کمک به فرسایش فلز استفاده می گردد.

پیشنهاد می شود مطلب معرفی آلیاژ مفرغ و بررسی کاربرد های آن را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان موفق محصولات و مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد ، شافتینگ و… می باشد. شما عزیزان می توانید با عضویت در شبکه های اجتماعی این مجموعه از جمله صفحه اینستاگرام اطلاعات بیشتری در این مورد دریافت نمایید. همچنین با مراجعه به صفحه تماس با ما و برقراری تماس با شماره تلفن های مندرج در این بخش می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارشات با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.