دلایل به صرفه بودن میلگرد A4

دلایل به صرفه بودن میلگرد A4

در صنعت ساخت و ساز برای جبران و افزایش مقاومت کششی از میلگرد یا آرماتور در سازه های بتنی کمک گرفته می شود. میلگرد یک نمونه از محصولات و مقاطع فولادی می باشد که به حالت کلی در دو نوع ساده و آجدار عرضه می گردد. نکته ای که وجود دارد این است که میلگرد آجدار از جمله میلگرد A4 برای اینکه از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار باشد ، باید از کربن به میزان بیشتری در ترکیبات شیمیایی آن استفاده شود. البته این موضوع باعث می‌ شود تا میلگرد شکنندگی بیشتری داشته باشد. با توجه به این موضوع سوالی با این عنوان مطرح می شود که با در نظر گرفتن این ویژگی دلایل به صرفه بودن میلگرد A4 چیست؟ در ادامه مطلب با بررسی بیشتر این موضوع همراه ما باشید.

دلایل به صرفه بودن میلگرد A4

ویژگی ها و دلایل به صرفه بودن میلگرد A4

با توجه به اینکه کنترل درجه حرارت و سرعت سرد کردن ، منجر به پیشرفت تکنولوژی نورد شده ، دسته چهارم میلگرد آجدار با نام A4 تولید شده است. متخصصین این حوزه موفق شدند تا مشکل میزان کربن که باعث ایجاد شکنندگی در این میلگرد می گردد را برطرف کنند تا این محصول از استحکام ، مقاومت و شکل پذیری بیشتری برخوردار باشد. در بیشتر مجتمع های فولادی با کمک تکنولوژی نورد و عبور میلگرد از کانال آب ، از دمای آن می کاهند. این کار باعث می شود سطح میلگرد تا عمق آن سختی بیشتری پیدا کند. این موضوع سبب شده تا با توجه به مقدار مقاومت بالا و درصد شکنندگی پایین میلگرد A4 ، در روند ساخت سازه های مقاوم در برابر زلزله به کار گرفته شود. میلگرد A4 با آج دوکی شکل به صورت مارپیچ یا ۷ و ۸ بر روی بدنه میلگرد است. جوش پذیری و مشخصات مکانیکی مطلوب از جمله شکل پذیری آسان نیز نمونه های دیگری از ویژگی های این محصول فولادی می باشند. بر اساس استاندارد ایران این نوع میلگرد در دو نوع آج ۵۰۰ و ۲۵۰ عرضه می گردد و در بتن آرمه ساختمان مورد استفاده واقع می گردد. میلگرد A4 در زمره میلگرد ‌های سخت قرار دارد و با توجه به ظاهر دوکی شکل آن در بازار آهن آلات با نام میلگرد مرکب نیز شناخته می شود. به طور کلی مشخصات این میلگرد را می ‌توان به این صورت خلاصه کرد: این نوع میلگرد در دو طرف خود دارای عاج طولی می باشد و با توجه به این که از کربن به مقدار کم در آن استفاده شده است ، مقاومت آن در سطح بالایی قرار دارد. در ادامه با بررسی بیشتر دلایل به صرفه بودن میلگرد A4 همراه ما باشید.

مزیت ها ، کارایی و دلایل به صرفه بودن میلگرد A4

برای تولید میلگرد A4 از روش ترمکس استفاده می شود. در واقع این روش برای تولید میلگرد های فولادی با مقاومت بالا کاربرد دارد که طبق یک فرآیند ترمودینامیکی صورت می‌ گیرد. در این روش به منظور ایجاد مقاومت ، میلگرد با دمای بالا از درون نازل آب با سرعت زیاد عبور داده می شود و به دلیل وارد شدن شوک ناگهانی در سطح بیرونی میلگرد یک لایه مارتنزیت ایجاد می‌ شود و میلگرد ساختار کریستالی به خود می‌ گیرد. این اتفاقات باعث می شود مقاومت و استحکام سطح خارجی میلگرد افزایش پیدا کند و نیازی به استفاده زیاد از کربن در ترکیب شیمیایی این محصول نباشد که این امر منجر به ایجاد ویژگی شکل پذیری در میلگرد می گردد. در ادامه میلگرد ها در معرض جریان هوا قرار می‌ گیرند و از آنجایی که درون میلگرد همچنان گرم است ، سطح بیرونی نیز گرم می شود و شکنندگی آن کاهش پیدا می‌ کند. میلگردهایی که از روش ترمکس برای تولید آن ها استفاده شده است با علامت T مشخص می شوند. استفاده از این میلگرد در ساخت سازه های بتنی ، دیوار های برشی ویژه و قاب های خمشی با توجه به ویژگی ‌هایی که به آن ها اشاره نمودیم از جمله استحکام و مقاومت بالا ، می ‌تواند در کاهش هزینه‌ های مصرفی بسیار موثر باشد. البته سوالی که وجود دارد این است که دلایل به صرفه بودن میلگرد A4 چیست و چگونه با استفاده از آن در هزینه ها صرفه جویی می شود؟ اگر شما تجربه استفاده از این میلگرد را داشته باشید حتماً می دانید که خرید میلگرد A4 تا ۲۵ درصد از مقدار مصرفی میلگرد شما می کاهد. قطعاً این ویژگی باعث شده تا این نوع میلگرد نسبت به سایر میلگرد های موجود در بازار آهن آلات اقتصادی تر باشد.

پیشنهاد می شود مطلب تقاضا برای میلگرد کدام کارخانه ها بیشتر است؟ را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از عرضه کنندگان و تولید کنندگان معتبر در زمینه محصولات فولادی از جمله انواع میلگرد ، فولاد های آلیاژی ، شافتینگ و… می باشد که امکان خرید غیر حضوری را برای مشتریان و متقاضیان عزیز فراهم نموده است. جهت دریافت مشاوره رایگان در رابطه با قیمت محصولات ، نحوه ثبت سفارش و… می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود در صفحه تماس با ما اقدام کنید. علاوه بر آن جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه اینستاگرام این مجموعه مراجعه نمایید.