عوامل موثر در خوردگی فولاد ضد زنگ

عوامل موثر در خوردگی فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ به دلیل مقاومتی که در برابر خوردگی از خود نشان می دهد به این نام معروف شده است. با این حال بسیاری از افراد حتی کسانی که در حوزه آهن آلات فعالیت دارند ، نمی دانند که چرا این فولاد ضد زنگ است و برای تولید محصولات مختلف کارایی دارد. البته لازم به ذکر است که فولاد زنگ نزن نیز کاملاً در برابر خوردگی غیر قابل نفوذ نیست و تحت شرایط خاصی احتمال خوردگی و زنگ زدگی آن وجود دارد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید عوامل موثر در خوردگی فولاد ضد زنگ چیست. در این مطلب به طور کامل عوامل تاثیرگذار در این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

عوامل موثر در خوردگی فولاد ضد زنگ

دما و شرایط محیطی و نقش آن ها در عوامل موثر در خوردگی فولاد ضد زنگ

اعمال دمای بسیار زیاد: آلیاژ های فولاد ضد زنگ به طور معمول از نقطه ذوب بسیار بالایی برخوردار هستند که حدود ۱۲۰۰ درجه فارنهایت می باشد. البته با اینکه این فلز در دمای بالا ذوب نمی شود اما ممکن است تغییرات دیگری در آن ایجاد شود که روی مقاومت آن در برابر خوردگی تاثیرگذار باشد. برای مثال وقتی آلیاژ فولاد ضد زنگ در معرض دمای بالا قرار می گیرد ، پوسته پوسته شدن یکی از مشکلات رایج آن است. علاوه بر این مورد دمای بالا باعث می شود آلیاژ های فولاد لایه اکسید محافظ خود را برای مدتی از دست بدهند و به همین دلیل خطر خوردگی تا زمانی که این لایه دوباره ایجاد شود افزایش پیدا می ‌کند.

شرایط محیطی: این مورد نیز یکی از عوامل موثر در خوردگی فولاد ضد زنگ محسوب می شود. رایج ترین عامل محیطی که در خوردگی این فولاد تأثیرگذار است وجود نمک و رطوبت در هوا می باشد که ناشی از موقعیت ساحلی کارخانه است. هنگام انتخاب فولاد زنگ نزن برای ساخت سیم یا ورق های فلزی سفارشی ، حتماً عوامل محیطی را در نظر بگیرید تا بعد ها با مشکل مواجه نشوید. در واقع در نظر گرفتن این نکته باعث می شود تا اطمینان کافی نسبت به مقاومت محصول در برابر خوردگی داشته باشید. علاوه بر آن تماس آلیاژ های فولاد و قرار گرفتن آن ها در محیطی غنی از کلرید (مانند نمک) باعث ایجاد خوردگی حفره ای شدید در آن ها می گردد. معمولاً فولاد های ضد زنگی که برای کاربرد های دریایی به کار گرفته می شوند به دلیل تماس با آب دریا که سرشار از نمک است یا نسیم های دریایی غنی شده با نمک ، حفره حفره می شوند.

سایر عوامل موثر در خوردگی فولاد ضد زنگ

جوشکاری آلیاژ های فولاد ضد زنگ غیر مشابه: یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بسیاری از تولید کنندگان هنگام ایجاد یک سیم فولادی با فرم فلزی سفارشی مرتکب می شوند این است که فلز های غیر مشابه را به یکدیگر جوش دهند. البته این مورد می‌ تواند به صورت تصادفی یا بر اساس طراحی آن اتفاق افتد. در واقع زمانی که دو فلز با خواص گوناگون با استفاده از یک ماده الکترولیتی مشترک که می تواند آب یا مواد پر کننده جوش باشد ، به هم متصل می شوند ، جریان الکتریکی از یک ماده به ماده دیگر ایجاد می گردد. این موضوع سبب می شود فلزی که الکترون های جدید را می پذیرد به آند تبدیل گردد و خورده شود. سرعت این خوردگی نیز به عوامل متعددی مانند نوع فولاد زنگ نزن ، نوع پر کننده جوش مورد استفاده ، دما و رطوبت محیط ، سطح تماس فلزات و… بستگی دارد. برای جلوگیری از این نوع خوردگی بهترین کار این است که از اتصال دائمی دو فلز غیر مشابه خودداری نمایید. همچنین می ‌توانید یک پوشش به فلزات اضافه کنید تا از جریان الکترون ها از کاتد به آند جلوگیری نماید. علاوه بر آن توجه داشته باشید که استفاده از پر کننده جوش نا مناسب نیز می تواند منجر به خوردگی گالوانیکی در محل جوش شود.

پیوند آهن روی فولاد زنگ نزن: در برخی موارد انتقال بقایای ذرات قطعه کار فولادی یا آهنی به فولاد زنگ نزن می‌ تواند لایه اکسید محافظه فولاد ضد زنگ را مختل نموده و مقاومت آن در برابر خوردگی را از بین ببرد. یکی از دلایل متداول چنین اتفاقی این است که تجهیزات مورد استفاده برای قطعات ، بعد از هر بار به کارگیری تمیز نشوند. این مورد نیز یکی از عوامل موثر در خوردگی فولاد ضد زنگ می باشد.

پیشنهاد می شود مطلب معرفی پنج نوع فولاد پر کاربرد در صنعت خودرو را نیز مطلعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از عرضه کنندگان معتبر و خوش نام محصولات و مقاطع فولادی مانند انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق فولادی و… می باشد. این مجموعه بیش از ۳۰ سال در این زمینه فعالیت دارد و با به کارگیری ماشین آلات پیشرفته و نیروی انسانی کارآمد ، محصولات خود را تولید و جهت رفع بخشی از نیاز متقاضیان عرضه می دارد. جهت دریافت مشاوره رایگان ، استعلام قیمت و ثبت سفارشات می توانید از طریق راه های ارتباطی مندرج در صفحه تماس با ما ، با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید. همچنین با عضویت در صفحه اینستاگرام توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.