فولاد آلیاژی VCN

فولاد آلیاژی VCN

طبق گزارشات ارائه شده سالانه میلیون ها تن فولاد در سراسر جهان تولید می شود که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. فولاد آلیاژی که یکی از اشکال فولاد است با افزودن فلز ها یا غیر فلز ها به فولاد کربن تولید می شود. فولاد های آلیاژی تنوع زیادی دارند و از خواص زیست‌ محیطی ، شیمیایی و فیزیکی زیادی برخوردار هستند که عناصر تشکیل دهنده آلیاژ تعیین کننده آن ها می باشند. به طور کلی فولاد های آلیاژی همان فولاد های کربنی ساده اند با این تفاوت که مقادیر مختلفی از کرم و وانادیوم به آن ها اضافه شده است که این موضوع منجر به تغییر خواص فولاد و در نتیجه تغییر کارایی آن می شود. اگر به کسب اطلاعات بیشتر راجع به فولاد های آلیاژی علاقمند هستید می توانید مطالب سایت را مطالعه نمایید. در این مقاله نیز فولاد آلیاژی VCN را بررسی خواهیم کرد.

فولاد آلیاژی VCN

دسته بندی کلی و کاربرد فولاد آلیاژی VCN

فولاد VCN که نام آن برگرفته از عبارت vanadium carbide nitride می باشد ، دارای قابلیت عملیات حرارتی بسیار خوبی است. از طرفی نیز این نوع فولاد در برابر گرما مقاومت زیادی از خود نشان می دهد و به همین دلیل در ساخت قطعات و دستگاه هایی که همواره در معرض بار های کششی ، خمشی و پیچشی هستند مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه فولاد آلیاژی VCN مقاومت بالایی در برابر شکست دارد و دسته بندی اصلی آن شامل VCN100 ، VCN150 و VCN200 می باشد. لازم به ذکر است که کاربرد و کارایی هر کدام از این دسته بندی ها متفاوت بوده و در صنعت برای مواد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. البته بهتر است اشاره کنیم که کاربرد فولاد VCN150 نسبت به دسته های دیگر بسیار بیشتر است. به علاوه فولاد VCN150 در مقایسه با فولاد VCN200 مقاومت کمتری از خود نشان می دهد. به طور کلی فولاد VCN در ساخت قطعات بلند ماشین آلاتی که استحکام کششی و مقاومت به ضربه در آن ها حائز اهمیت است و همچنین میل لنگ ، صفحه دیسک ، محور های غیر مرکز ، میل سوپاپ ، قطعات دندانه دار و شاسی خودرو کاربرد دارند. این فولاد آلیاژی در صنعت مهندسی نیز کاربرد های فراوانی دارد و از آنجایی که یک فولاد عملیات حرارتی پذیر است ، جزء متریال های پرفروش و شناخته شده می باشد. از دیگر ویژگی‌ های این فولاد آلیاژی نیز می توان به استحکام بسیار بالا در برابر ضربه ، ساییدگی ، پوسته ‌پوسته شدن ، حرارت و… اشاره کرد. قیمت فولاد VCN نیز با توجه به آلیاژ های به کار رفته در آن متفاوت است. در واقع VCN150 چون نیکل و کروم کمتری دارد ، حتی با توجه به استحکام و سختی بیشتر آن از قیمت مناسب تری در مقایسه با VCN100 برخوردار است.

فولاد آلیاژی VCN که از عناصر دیگری به جز آهن و کربن برای تولید آن استفاده شده است ، دارای سه دسته می باشد که هر کدام در موارد خاصی کاربرد دارند.

بررسی انواع فولاد آلیاژی VCN و میلگرد های آن

فولاد VCN100: این دسته از فولاد آلیاژی VCN که یک فولاد صنعتی و ساختمانی به شمار می رود ، در برابر حرارت بالا مقاومت بسیار زیادی دارد. به علاوه استحکام و سختی بالا ، قابلیت سختی و سختی پذیری از خواص آن به شمار می روند که کارایی خوبی نیز به این نوع فولاد بخشیده اند. ترکیب شیمیایی فولاد VCN100 شامل نیکل ، کروم ، مولیبدن ، وانادیم ، سیلیسیم ، بور و… می باشد که هر کدام به نحوی ویژگی های مکانیکی این فلز را بهبود داده اند. از این نوع فولاد در صنایع برای ساخت موتور های الکتریکی ، تولید قطعات اتومبیل ، ابزار های تراشکاری و… استفاده می شود.

فولاد VCN150: فولاد VCN150 که با عنوان فولاد 6580 نیز شناخته می شود ، حاوی نیکل ، کروم و مولیبدن است و در گروه فولاد های کم آلیاژ و عملیات حرارتی پذیر قرار می‌ گیرد. چقرمگی ، توانایی ایجاد مقاومت بالا حین عملیات حرارتی و حفظ مقاومت به خستگی از جمله نقاط قوت این فولاد محسوب می شوند که آن را تبدیل به یک محصول محبوب نموده اند. از مهمترین موارد کاربرد این نوع فولاد نیز می ‌توان به ساخت چرخ دنده های فرود هواپیما ، چرخ دنده های انتقال نیرو و محورها ، اتصالات میله ، لوله تفنگ ، پیچ و مهره اشاره نمود. همچنین قیمت میلگرد VCN150 نسبت به میلگرد VCN100 ارزانتر می باشد ؛ به همین دلیل از آن در مواردی که به افزایش سختی با آبکاری نیاز است استفاده می شود.

فولاد VCN200: از میلگرد های تولید شده با استفاده از فولاد VCN200 در مواردی که نیاز به آبکاری نیست استفاده می شود. ساخت شفت نیز از عمده ترین موارد کاربرد آن است که تحمل فشار بالا و قدرت انتقال نیرو را در آن به وجود می آورد.

پیشنهاد می شود مطلب بررسی فولاد آلیاژی 70CR2 را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که در حوزه آهن آلات و محصولات و مقاطع فولادی فعالیت دارید می توانید انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق فولادی ، شش پر ، چهار پهلو و… را از مجموعه صنعتی کیان متال خریداری نمایید. این مجموعه جهت رفاه حال مشتریان و متقاضیان عزیز در سراسر کشور ثبت سفارش را به صورت غیرحضوری امکان پذیر نموده و به این منظور می ‌توانید از طریق صفحه تماس با ما اقدام نمایید. همچنین می توانید با پیوستن به صفحه اینستاگرام این مجموعه از مشاوره رایگان نیز برخوردار شوید و اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.