معرفی روش های اصولی برای از بین بردن زنگ زدگی آهن

معرفی روش های اصولی برای از بین بردن زنگ زدگی آهن

به عنوان یکی از پر مصرف ترین مصنوعات ساخت بشر که به دلیل خواص مطلوب و کارایی بالایی که دارد ، توجه بسیاری از سازندگان و صنعتگران را به خود جلب نموده است می توان به محصولات آهنی اشاره نمود. با وجود کاربرد بالای این محصولات یکی از مشکلات عمده آهن این است که در صورت پوشش کاری ضعیف به مرور زمان دچار زنگ زدگی می شود. در واقع این امر منجر به ایجاد یک لایه قرمز ، قهوه ای یا نارنجی روی سطح فلز می گردد که تخریب و کاهش کارایی فلز را به دنبال دارد. به همین دلیل برای افزایش کارایی و راندمان محصولات آهنی به صورت دوره ای روی آن ها عملیات زنگ زدایی انجام می شود. عمدتاً برای برای این کار از روش های اصولی برای از بین بردن زنگ زدگی آهن استفاده می گردد که به شرایط قطعه و میزان زنگ زدگی بستگی دارد.

معرفی روش های اصولی برای از بین بردن زنگ زدگی آهن

بررسی برخی روش های اصولی برای از بین بردن زنگ زدگی آهن

شاید این سوال در ذهن شما نقش بسته باشد که علت زنگ زدگی آهن چیست؟ در واقع واکنش دادن آهن موجود در فلز با اکسیژن و رطوبت هوا منجر به خوردگی قطعه کار می شود. طی این فرایند یک لایه اکسید آهن به وجود می‌ آید که فرسایش و پوسته ‌پوسته شدن فلز را به دنبال دارد. در صنعت برای برطرف کردن زنگ آهن از محصولات آهنی صنعتی و پیچیده از روش‌ های مختلفی استفاده می‌ شود که در این مطلب به طور کامل آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • سند بلاست: این روش یکی از روش های اصولی برای از بین بردن زنگ زدگی آهن محسوب می شود که از آن به عنوان یک فرایند سطحی یاد می شود و با استفاده از ساینده های طبیعی با فشار بالای هوا سطح را تمیز می کند. در واقع سند بلاست ، شن زنی یا شن پاشی فرایندی است که در آن شن و ماسه از طریق جریان فشرده هوا به سمت سطح فلزی پرتاب می شود. این روش عمدتاً برای سطوح فلزی با سختی بالا به کار گرفته می شود و برای زدودن آهن از سطوح فلزی از مواد طبیعی مانند سیلیس و اکسید فلزات کمک می‌ گیرند. همچنین به عنوان مزیت های این روش می توان به امکان دسترسی به نقاط دورتر و عدم استفاده از مواد شیمیایی اشاره نمود.
  • شات بلاست: این روش با اینکه عملکردی مشابه سند بلاست دارد اما به جای شن و ماسه سیلیسی از ساچمه های فلزی به عنوان مواد ساینده استفاده می شود. همچنین از آنجایی که شدت تمیزکاری شات بلاست در مقایسه با روش قبلی بیشتر است ، برای تمیز کردن لایه های اکسیدی ضخیم تر به کار گرفته می شود. از جمله مزیت های این روش نیز می توان افزایش استحکام سطحی و ایجاد سطح هموار را نام برد.

معرفی سایر روش های اصولی برای از بین بردن زنگ زدگی آهن

  • واترجت: به عنوان یکی از روش های اصولی برای از بین بردن زنگ زدگی آهن می توان به واترجت اشاره نمود که در آن آب از طریق یک نازل فشار قوی برای از بین بردن لایه اکسید سطحی از فلز آهن مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول میزان فشار آب در این روش به این صورت است که با عبور از فیلترها و رسیدن به نازل دستگاه تا ۲۵۰۰ بار افزایش پیدا می کند و آماده پرتاب می گردد. این روش هیچ گونه آلودگی سطحی به وجود نمی ‌آورد که از جمله مزیت های آن است.
  • لیزر زنی: از این روش می‌ توان به عنوان پیشرفته ترین و بروزترین روش برطرف کردن اکسید آهن یاد کرد. لیزر زنی از کمترین میزان مصرف انرژی ، سرعت عملیاتی بالا و همچنین کارائی وسیع برخوردار است و عمدتاً برای تمیزکاری ابزارآلاتی مانند موتور جت و محفظه های احتراق که در دمای بالا کاربرد دارند مورد استفاده قرار می گیرد. ساز و کار این روش به این صورت است که پرتو های پر انرژی لیزر به سطح اکسید شده تابانده می ‌شوند و هر گونه اکسید و رسوب سطحی ناشی از زنگ زدگی را از بین می برد.
  • اسید شویی: استفاده از محلول های اسیدی برای رفع زنگ آهن یکی از پر کاربرد ترین روش ها به شمار می آید. از جمله اسید های مورد استفاده در این روش می توان به اسید اگزالیک اشاره نمود. در واقع اسید استفاده شده در این روش و قرار دادن قطعه آهنی درون آن باعث می‌ شود تا زنگ آهن به محلول یونی تبدیل شود. با اینکه اسید شویی در از بین بردن زنگ زدگی های قدیمی نیز کاربرد دارد اما مصرف بیش از حد آب و ایجاد پسماند های اسیدی در پایان کار از جمله معایب آن هستند.

پیشنهاد می شود مطلب بررسی جوش منقطع و تفاوت های آن با جوش پیوسته را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی با مجموعه کیان متال

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از تولید کنندگان و عرضه ‌کنندگان محصولات فولادی از جمله انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق فولادی و… می باشد که بیش از ۳۰ سال در این زمینه فعالیت دارد. این مجموعه شرایطی را برای متقاضیان عزیز در نظر گرفته تا بتواند قبل از ثبت سفارش ، از قیمت و موجودی کالا استعلام بگیرند و از مشاوره رایگان برخوردار شوند. به این منظور از طریق راه های ارتباطی مندرج در صفحه تماس با ما ، با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید. به علاوه با عضویت در صفحه اینستاگرام قادر به دریافت اطلاعات بیشتر خواهید بود.