مفتول سایز شده

مفتول سایز شده

سیم مفتول معمولاً با نام سیم خشک در بازار شناخته می شود. این سیم به صورت تک رشته ای تولید شده و معمولاً جنس آن از فولاد ، استیل یا مس می باشد. سیم های مفتولی معمولاً انعطاف پذیری و مقاومت بسیار بالایی دارند. در واقع کنار هم قرار گرفتن این دو خصوصیت باعث شده تا این محصول در صنعت کاربرد فراوانی داشته باشد. سیم های مفتولی معمولاً در سایزهای مختلفی به بازار عرضه می شوند که با توجه به سایز مفتول از آن در موارد مختلفی به شکل مستقیم یا غیر مستقیم استفاده می شود. در این مطلب ما به بررسی مفتول سایز شده ، کاربردها و روش تولید آن خواهیم پرداخت. لطفاً همراه ما باشید.

مفتول سایز شده

انواع مفتول سایز شده و کاربرد آن

مفتول سایز شده بر اساس المان های مختلفی دسته بندی می شود. در حالت کلی سیم های مفتول به دو دسته فابریک و غیر فابریک تفکیک می شوند. در واقع مفتول های فابریک از کشش و نازک شدن میلگرد به وجود می‌ آیند و مفتول های غیر فابریک از تسمه های فلزی تولید می شوند. البته سیم های مفتول به دو دسته مفتول سیاه و مفتول سفید نیز تقسیم می شوند.

مفتول سیاه: مفتول سیاه در دمای ۹۰۰ درجه سانتیگراد و با اعمال پروسه کشش تولید می شود. در واقع روش تولید آن منجر شده تا این نوع سیم از انعطاف پذیری و نرمی برخوردار باشد. سیم مفتول سیاه به صورت کلافی و پیچیده در بازار قابل تهیه است. همچنین مفتول های سیاه دارای سایز بندی می باشند. مفتول سیاه با سایز یک و نیم میلی متر در ساختمان سازی و آرماتور بندی کاربرد بیشتری دارد. همچنین مفتول سیاه با سایز 2.5 میلی متر عمدتاً در ساختمان سازی و مراحل قالب بندی به کار می رود. مفتول سیاه با سایز ۳ و ۴ میلی متر نیز در مصارف گوناگون از جمله کشاورزی ، نجاری و… استفاده می شود.

مفتول سفید: مفتول سفید با نام مفتول گالوانیزه نیز شناخته می شود. در واقع زمانی که مفتول سیاه تحت عمل گالوانیزاسیون حرارت ببیند و سپس روکش شود ، مفتول سفید به وجود می آید. این محصول به دلیل اینکه در صنایع مختلفی کاربرد دارد ، جزو پرفروش ترین محصولات مفتولی می‌ باشد. این مفتول علاوه بر آن که قیمت مناسبی دارد در موارد مختلفی مانند ساخت توری های حصاری ، سیم خاردار ، خطوط انتقال قدرت ، گل فروشی ، کشاورزی و… کاربرد دارد. این مفتول در سایزهای 0.5 ، 0.75 ، 1.2 ، 1.5 ، 2.2 و 2.8 میلی متر عرضه می شود.

فرایند تولید مفتول سایز شده

برای تولید مفتول سایز شده در مرحله اول شمش مورد نیاز را در کوره هایی با دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار می دهند. بعد از این که شمش به حالت مذاب و گداخته در آمد ، آن را به دستگاه های نورد هدایت می کند. سپس بسته به قطر و سایز مفتول مورد نیاز ، شمش به دفعات از دستگاه های نورد عبور داده می شود. بعد از مرحله نورد ، مفتول با استفاده از دستگاه های تولید کلاف تبدیل به توپی مفتول می ‌شود. برای خنک کردن محصول نیز به مرور از دمای آن کاسته می شود ، طوری که در ایستگاه اولیه نورد ۵۵ درجه سانتیگراد ، در ایستگاه های بعد ۹۲ درجه و در ایستگاه آخر ۵۵ درجه دمای آن را کاهش می دهند. اگر میزان افت دما به این شکل نباشد مفتول حالت ترد و شکننده به خود می گیرد. مشاهده حفره های گازی در مفتول تولید شده نشان می دهد که در هنگام شکل گیری و انجماد شمش در آن گاز حبس شده است. برای جلوگیری از این مشکل شمش را در خلا تولید می کند. روش دیگری که برای از بین بردن حفره های گاز وجود دارد این است که به شمش مذاب ، آلومینیوم ، سیلیسیم یا منگنز بیافزاییم ؛ چرا که این مواد به دلیل میل شدیدی که به ترکیب با اکسیژن دارند از ایجاد حباب گاز در شمش جلوگیری می کند. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که وجود پارگی در مفتول نشان دهنده ناخالصی هایی در شمش می باشد. این مشکل باید در هنگام تصفیه فولاد به آن رسیدگی شود ، چرا که بعد از انجماد شمش راهی برای جداسازی ناخالصی ها وجود ندارد. در واقع شمشی که از فولاد با ناخالصی ‌های زیادی به دست آید ، انتخاب درستی برای تولید مفتول نیست.

بیشتر بخوانید: سنترلس

خرید مفتول سایز شده

شما می توانید محصولات و مقاطع فولادی مورد نظر خود مانند انواع ميلگرد ، شش پر ، چهار پهلو و فرم دار با دقت هزارم ، صدم و دهم ، انواع شافتینگ ، انواع فولادهای آلیاژی و… را از مجموعه صنعتی کیان متال تهیه کنید. جهت استعلام موجودی و قیمت محصول مورد نظر خود با شماره تماس های درج شده در صفحه تماس با ما ارتباط برقرار کنید. همچنین در صفحه اینستاگرام و واتساپ قادر به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه محصولات فولادی خواهید بود.