نحوه خرید میلگرد از بورس

نحوه خرید میلگرد از بورس

میلگرد ها از جمله مقاطع فولادی پر کاربرد و پر فروشی می باشند که از آن ها به منظور افزایش استحکام سازه ها استفاده می شود. البته میلگرد ها از تنوع و تعدد زیادی برخوردار هستند و با توجه به ویژگی ها و خواصی که دارند ، به کار گرفته می شوند. با این حال نکته ای که وجود دارد این است که نحوه خرید و تهیه این مقاطع فولادی به چه صورت است؟ شما می توانید این محصول را از بازار آهن آلات به صورت مستقیم تهیه کنید. همچنین یکی دیگر از روش های خرید میلگرد ، حضور در بورس کالا می باشد. در واقع حضور دلالان و سودجویان در بازار آهن آلات باعث شده تا به دلیل ایجاد نوسانات غیر معقول در بازار آهن آلات ، سازمان بورس کالا تشکیل شود. در ادامه مطلب با بررسی نحوه خرید میلگرد از بورس همراه ما باشید.

نحوه خرید میلگرد از بورس

بررسی شرایط و نحوه خرید میلگرد از بورس

همان طور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم ، حضور دلالان و سودجویان در بازار آهن آلات منجر به ایجاد نوسانات غیر معمولی در این حوزه شد ؛ از این رو بازار بورس کالا ، برای کاهش آشفتگی بازار ، ثبات قیمت و ایجاد شرایط بهتر برای خریداران این مقاطع تشکیل شد و محصولات فولادی مانند میلگرد به طور مستقیم در این بازار عرضه گردید. البته قطعا حضور در این حوزه و نحوه خرید میلگرد از بورس کالا نیازمند توجه به قوانین و شرایط می باشد که در این بخش به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

یکی از ویژگی ها و مزایای خرید محصولات از بازار بورس کالا نسبت به سایر روش ها این است که قیمت کالا در این بازار با توجه به مقدار عرضه و تقاضا تعیین می‌ شود که این ویژگی باعث می شود تا قیمت محصولات از ثبات بیشتری برخوردار باشد ؛ از این رو معاملات مطمئنی در این حوزه صورت خواهد گرفت. همچنین از آنجایی که برای حضور در در بورس کالا باید به عنوان تولید کننده یا خریدار تمام اطلاعات هویتی خود را ثبت کنید ، قطعاً از حضور سودجویان و دلالان در این حوزه جلوگیری خواهد شد. شرط دیگری که برای حضور در بورس کالا وجود دارد این است که باید میزان و حجم خرید محصول مورد نظر شما از مقدار مشخصی بیشتر باشد که این مقدار حدوداً بین ۲۰ ، ۱۱۰ یا ۲۲۰ تن است. با توجه به این تفاسیر می ‌توان گفت که خرید میلگرد از بورس کالا یکی از بهترین روش های تهیه این محصول می باشد که کالا را با قیمت واقعی و با ثبات بیشتری به دست مشتریان و متقاضیان می رساند. در واقع عدم حضور دلالان و سودجویان در این حوزه مهمترین ویژگی این شیوه محسوب می شود.

مراحل و نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

انتخاب کارگزار مناسب: در مرحله اول برای خرید میلگرد و محصولات فولادی به عنوان یک شخص حقوقی یا حقیقی باید یکی از کارگزاران معتبر سازمان بورس اوراق بهادار را انتخاب نموده تا امور مربوط به خرید و فروش سهام را برای شما پیگیری کند.

دریافت کد مشتری: در ادامه برای فعالیت در سازمان بورس ، نیاز به کد مشتری دارید که می توانید آن را از طریق بورس کالا دریافت نمایید. لازم به ذکر است که این مرحله تنها یک بار صورت می‌ گیرد و هر خریدار باید از طریق کارگزار خود نسبت به دریافت آن اقدام کند.

فرم درخواست خرید: بعد از ارائه اطلاعات هویتی خود به سازمان بورس کالا ، برای هر بار خرید باید فرم سفارش را پر کنید که در آن نوع کالا ، نام تولید کننده و حداکثر مقدار خرید را تعیین نموده و بعد از تکمیل آن را به کارگزار تحویل دهید.

بررسی امکان خرید: در ادامه برای تکمیل مراحل و نحوه خرید میلگرد از بورس کالا ، بعد از تحویل فرم خرید ، کارگزار امکان خرید محصول مورد نظر شما را بررسی می کند و برای عرضه کالاها با تولید کننده ها رایزنی‌ هایی انجام می دهد.

خرید کالا: در این مرحله کارگزار طبق قیمت مشخص شده و جزئیات درخواست خریدار ، محصول را با قیمت مناسب خریداری می کند.

کسر کارمزد کارگزاری: بعد از اینکه خرید کالا به طور کامل صورت گرفت تمامی اطلاعات خرید از جمله حق الزحمه کارگزاری و… برای خریدار ارسال می شود و خریدار باید فیش بانکی را روز سوم کاری به کارگزاری تحویل دهد.

تسویه حساب: کارگزار بعد از واریز مبلغ باقیمانده توسط خریدار ، کل مبلغ را تسویه می کند و حواله فروش را به کارگزار فروشنده تحویل خواهد داد. در این بخش کارگزار وظیفه دارد نحوه ارسال و محل تحویل را پیگیری کند.

ما عزیزان می توانید مطلب  را نیز مطالعه نمایید.

نکات و مزایای خرید میلگرد از بورس کالا

با این حال برای فعالیت در این حوزه و خرید میلگرد از بورس کالا ، باید به نکاتی دقت داشته باشید تا ضمن خرید از این بازار دچار مشکل نشوید. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که قیمت ها در بورس کالا به صورت رقابتی مشخص می شود و خرید میلگرد در بورس کالا ، روزهای چهارشنبه ساعت ۱۱ صورت می گیرد. علاوه بر این خریدار برای تصفیه حساب سه روز کاری فرصت دارد و در صورتی که این اقدام با تأخیر مواجه شود برای تسویه مبلغ 0.25 درصد ارزش معامله به صورت روزانه باید به فروشنده پرداخت شود. همچنین در صورتی که این تاخیر تا ۲۰ روز کاری ادامه پیدا کند ، معامله فسخ می شود و مبلغی به عنوان جریمه به کارگزار پرداخت خواهد شد. در واقع می توان گفت قوانین و شرایط مربوط به حضور در بازار بورس کالا باعث شده تا با انجام معاملات آنلاین ، خریداران از سختی های بازارهای سنتی رهایی یابند. همچنین قیمت گذاری عادلانه ، شفاف بودن قیمت ها و امکان مقایسه محصولات مشابه ، از دیگر مزایای فعالیت در این حوزه می باشد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی از جمله صفحه اینستاگرام با کارشناسان مجموعه صنعتی کیان متال در ارتباط باشید.