نکاتی که می بایست در زمان انتخاب درجات فولاد کربنی بدانید

نکاتی که می بایست در زمان انتخاب درجات فولاد کربنی بدانید

همان طور که می دانید درصد کربن در آلیاژهای فولاد متغیر است. در واقع میزان کربن موجود در فولاد به آن ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی می بخشد. در صورتی که برای تولید فولاد از حداکثر مقدار درصد کربن استفاده شود ، محصول نهایی فولاد کربنی خواهد بود. در حقیقت اصلی ترین ماده تشکیل دهنده این فولاد ، کربن است. در حال حاضر این نوع فولاد به یکی از پرکاربردترین محصولات در صنعت تبدیل شده است. ما در این مطلب به بررسی کاربرد این فولاد و نکاتی که باید در زمان انتخاب درجات فولادهای کربنی به آن توجه کنید ، خواهیم پرداخت. لطفا در ادامه همراه ما باشید.

کاربرد و انواع فولاد کربنی

فولاد کربنی با توجه به میزان کربن به کار رفته در آن به سه دسته تقسیم می شود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

فولاد کم کربن: این فولاد بخش بزرگی از فولادهای کربنی را تشکیل می دهد. فولاد کم کربن بیشتر به شکل ورق های فولادی و تیرآهن یافت می شود. میزان فولاد به کار رفته در فولاد کم کربن بین 0.04 تا 0.3 درصد می باشد. در واقع بسته به کاربرد فولاد میزان کربن ، را افزایش یا کاهش می دهند. از فولاد کم کربن در ساخت قطعات و ابزارآلات مهندسی ، صنعت برق و… استفاده می شود.

فولاد کربن متوسط: این فولاد درصد کربن بین 0.31 تا 0.6 دارد. همچنین شامل مقداری منگنز بین 0.6 تا 1.65 درصد می باشد. فولاد کربن متوسط نسبت به فولاد کم کربن مستحکم تر می باشد. همچنین میزان انعطاف پذیری فولاد کربن متوسط ، کمتر از فولاد دسته قبل است. این نوع فولاد برای ساخت قطعات ریل و راه آهن به کار گرفته می شود. همچنین برای ساخت کشتی نیز به کار می رود.

فولاد پرکربن: مقدار کربن این فولاد بین 0.61 تا 1.5 درصد می باشد و همان طور که از اسم آن مشخص است میزان کربن به کار رفته در آن نسبت به انواع دیگر بیشتر است. این فولاد بعد از عملیات گرمایی دچار سختی و شکنندگی می شود. علاوه بر آن برش و جوش این فولاد نیازمند فرایند سخت و طولانی تری است. فولاد پرکربن به دلیل مقاومت زیادی که در برابر سایش از خود نشان می دهد در ساخت قطعات مختلف با این ویژگی ، استفاده می شود.

حتما تا به اینجا به کاربرد بالای این نوع فولاد پی برده اید. البته در انتخاب فولاد مورد نظر خود باید به نکاتی دقت کنید که در ادامه به تشریح آن می پردازیم.

نکاتی که می بایست در زمان انتخاب درجات فولاد کربنی بدانید

نکات قابل توجه در انتخاب فولاد کربنی

قبل از خرید فولاد کربنی ابتدا باید یک سری موارد را در نظر بگیرید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. در مرحله اول مشخص کنید که از فولاد مورد نظر خود به چه منظوری استفاده می کنید و قرار است چه عملیاتی بر روی آن انجام دهید. با این کار ویژگی های فولاد مورد نظر خود را تعیین می کنید. در ادامه به بررسی ویژگی فولادهای کربنی می پردازیم. به طور کلی می ‌توان گفت که هرچه در فولاد مورد نظر شما میزان کربن بیشتر و فولاد کمتری به کار رفته باشد ، راحت تر ماشین کاری می شود. البته توجه کنید که هر دو این ویژگی ها در قابلیت ماشینکاری نقش دارند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید قابلیت جوشکاری است. دقت کنید که فولادهای کربنی با قابلیت ماشینکاری بالا ، ممکن است که از قابلیت جوشکاری کمتری برخوردار باشند. در واقع فولادهایی که مقدار کمتری کربن دارند بهتر جوشکاری می شوند. در صورتی که فولاد مورد نیاز شما باید از مقاومت کششی بالایی برخوردار باشد ، سعی کنید تا از فولاد با درصد کربن بالاتر استفاده نمایید. اگر خاصیت انعطاف پذیری و شکل پذیری فولاد برای شما اهمیت دارد ، از فولادهای کربنی با میزان کربن کمتر استفاده نمایید. نکته دیگری که باید در انتخاب فولاد به آن دقت داشته باشید خوردگی فولاد است. در تولید فولادهای کربنی معمولا از آهن استفاده می شود. به همین دلیل در شرایط نامناسب دچار خوردگی می گردند. البته افزودن عناصر مقاوم به خوردگی از جمله کروم ، به ترکیب شیمیایی فولاد یا استفاده از فولادهای کربنی آبکاری شده می تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند. همچنین رنگ کاری سطح فولاد نیز می تواند راه حل مناسبی برای مشکل خوردگی در فولاد باشد.

شما عزیزان می توانید مطلب شش گوش ترانسمیسیون را نیز در سایت مطالعه نمایید.

خرید فولاد کربنی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از عرضه کنندگان معتبر محصولات و مقاطع فولادی می باشد که با بیش از 30 سال تجربه و به کارگیری نیروی متخصص و کارآمد محصولات خود را باکیفیت بالا در سطح کشور ارائه می دهد. این مجموعه با حمایت از تولید داخلی ، بخشی از چرخه صنعتی کشور را پا برجا نگه داشته است. شما می توانید جهت استعام قیمت و کسب اطلاعات بیشتر در حوزه مقاطع فولادی با مراجعه به بخش تماس با ما ، از طریق شماره تلفن های موجود ، با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید و سوالات خود را مطرح کنید. همچنین با عضویت در شبکه های اجتماعی ما از جمله کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام قادر به دریافت مشاوره رایگان خواهید بود.