همه آنچه باید در مورد آلیاژ فولادی بدانید.

همه آنچه باید در مورد آلیاژ فولادی بدانید.

اگر تا به حال از خود پرسیده اید که متداول ترین فلز مورد استفاده در جهان چیست، ممکن است متعجب شوید از اینکه بفهمید که این فلز آلیاژ فولاد است. فولاد قوی و پرکاربرد است. بسیاری از اشیایی که من و شما به طور منظم با آنها تعامل داریم از فولاد ساخته شده اند. با این حال، با محبوبیت و کاربرد آن، بسیاری از مردم نسبتا از خواص، پیچیدگی ها و کاربردهای مختلف فولاد بی اطلاع هستند. اگر این مطلب را مطالعه نمایید، احتمالا به اطلاعات جالبی در این مقاله دست پیدا خواهید کرد.

ریشه های آلیاژهای فولادی امروزی

فولاد ابتدا با استخراج سنگ آهن از زمین، ذوب سنگ معدن در کوره برای حذف ناخالصی ها و افزودن کربن ساختهخواهد شد. فرآیند تولید آلیاژ فولاد امروزی شامل بازیافت فولاد موجود است. همانطور که می دانید فولاد چه از زمین استخراج شود و چه بازیافت شود، ترکیبی از آهن و کربن است. به عنوان یک ماده 100٪ قابل بازیافت، هیچ محدودیتی برای چند بار استفاده مجدد از فولاد وجود ندارد.

 طبق گزارش موسسه آهن و فولاد آمریکا ، کوره‌های فولادسازی آمریکای شمالی نزدیک به 70 میلیون تن قراضه داخلی فولاد را در تولید فولاد جدید مصرف می‌کنند. با استفاده از ضایعات فولاد برای تولید فولاد جدید، صنعت فولاد آمریکای شمالی انرژی، انتشار گازهای گلخانه‌ای، مواد خام و منابع طبیعی را حفظ می‌کند. به علاوه، بازیافت فولاد منجر به از دست دادن کیفیت یا استحکام آن نمی شود.

انواع گروه های آلیاژ فولاد: ضد زنگ، کربن، ابزار و آلیاژ

وقتی برای اولین بار سعی می کنید آلیاژ فولاد را بفهمید، به راحتی می توانید غرق ویژگی ها و خصوصیات آن شوید. و این تا حدی به این دلیل است که فولاد از چهار گروه مجزا ساخته شده است. با درک کمی در مورد این گروه ها، اطلاعات مربوط به فولاد را کمی قابل هضم تر خواهید یافت. چهار گروه ضد زنگ، کربن، ابزار و آلیاژها هستند و بر اساس ترکیب شیمیایی گروه بندی می شوند.

 

همه آنچه باید در مورد آلیاژ فولادی بدانید.

 

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ مقاوم ترین فولاد در برابر خوردگی در بین چهار گروه شناخته شده است. فولاد ضد زنگ معمولاً شامل کروم، نیکل یا مولیبدن است که این آلیاژها حدود 11 تا 30 درصد فولاد را تشکیل می دهند.  از میان چهار گروه فولادی، فولاد ضد زنگ شناخته شده ترین است. این فولاد معمولاً در حمل و نقل مواد غذایی، ساخت ابزار پزشکی، سخت افزار و لوازم خانگی استفاده می شود.

فولاد کربن

فولاد کربنی و فولاد ضد زنگ دارای مواد اولیه مشابه آهن و کربن هستند ، اما ترکیب آنها در محتوای آلیاژ متفاوت است. فولاد کربن کمتر از 10.5 درصد آلیاژ دارد. معمولاً می بینیم که فولاد کربن به سه زیر گروه تقسیم می شود: فولاد کم کربن (0.03-0.15٪ کربن)، فولاد کربن متوسط ​​(0.25٪ – 0.50٪ کربن) و فولاد کربن بالا (0.55٪ – 1.10٪ کربن). با افزایش درصد کربن، فولاد سخت‌تر می‌شود و خمش یا جوش آن سخت‌تر می‌شود. فولادهای کم کربن به دلیل داشتن هزینه تولید پایین تر، شکل پذیری بیشتر و افزایش سهولت استفاده در ساخت، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. فولادهای کم کربن بیشتر تحت تنش تغییر شکل می دهند، در حالی که فولادهای با کربن بالا برای شکستن تحت فشار مساعدتر هستند. فولادهای کم کربن معمولا در پانل های بدنه خودرو، پیچ و مهره ها، فیکسچرها، لوله های بدون درز و ورق فولادی استفاده می شوند.

فولاد ابزار

فولادهای ابزار دارای محتوای کربن بین 0.5٪ تا 1.5٪ هستند. فولاد ابزار حاوی مواد افزودنی دیگری از جمله تنگستن، کروم، وانادیم و مولیبدن است. فولادهای ابزار به دلیل سختی و توانایی آنها در نگه داشتن لبه برش در دماهای بالا معروف هستند. این، همراه با مقاوم بودن در برابر سایش و تغییر شکل، فولاد ابزار را برای استفاده در ماشین‌کاری و ساخت ابزار مناسب می‌سازد.

آلیاژ فولاد یست؟

اگر فنی هستید، فولادی که در هر یک از این چهار طبقه بندی گروهی قرار می گیرد یک آلیاژ فولاد است، اما این چیزی نیست که ما در اینجا در مورد آن صحبت می کنم.  “فولاد آلیاژی” با “آلیاژهای فولادی” متفاوت است. بنابراین، فولاد آلیاژی چیست؟ فولاد آلیاژی فولادی است که حدود 5 درصد عناصر آلیاژی را در ترکیب خود دارد. این عناصر آلیاژی می توانند شامل منگنز، کروم، وانادیم، نیکل و تنگستن باشند. افزودن عناصر آلیاژی قابلیت ماشینکاری کلی و مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهد.

فولاد آلیاژی معمولاً برای تولید لوله ها ، به ویژه لوله هایی برای کاربردهای مرتبط با انرژی استفاده می شود. همچنین در ساخت عناصر گرمایشی در وسایلی مانند توستر، ظروف نقره، قابلمه و تابه و ظروف مقاوم در برابر خوردگی استفاده می شود.

امیدوارم درک بهتری از فولاد به طور کلی پیدا کرده باشید که معمولاً به چهار گروه فولاد تقسیم می شود: فولاد ضد زنگ، فولاد کربنی، فولاد ابزار و فولاد آلیاژی.

شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا ثبت سفارش در زمینه انواع فولاد آلیاژی با مشاورین ما در گروه صنعتی کیان متال تماس بگیرید.