همه چیز درباره میلگرد سبک و سنگین

همه چیز درباره میلگرد سبک و سنگین

اگر کمی تجربه در زمینه آهن الات داشته باشید یا اینکه شغل و حرفه شما به آن مربوط باشد ، می دانید که میلگرد به عنوان یک مقطع فولادی انواع متعددی دارد و در گرید های متعددی به بازار عرضه می شود. به علاوه از آنجایی که در بخش های مختلف صنعت کارایی دارد به عنوان یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین مقاطع فولادی شناخته می شود. برای تولید این محصول فولادی استاندارد های خاصی برای طول ، قطر و مشخصات میلگرد در نظر گرفته شده که حائز اهمیت ترین عوامل در تولید این محصول به شمار می روند. با این حال برخی از کارخانه‌ های تولیدی میلگرد مقدار وزنی محصول را از حد استاندارد تعریف شده سبک تر یا سنگین تر در نظر می گیرند که محصولات نهایی به میلگرد سبک و میلگرد سنگین معروف هستند. در این مطلب با بررسی این میلگرد ها همراه ما باشید.

میلگرد سبک و میلگرد سنگین ، میلگرد هایی هستند که مقدار وزنی آن ها از حالت استاندارد کمتر یا بیشتر می باشد و به همین دلیل این نام برای آن ها انتخاب شده است.

همه چیز درباره میلگرد سبک و سنگین

بررسی کلی میلگرد سبک و میلگرد سنگین

میلگرد سبک: همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره داشتیم میلگرد های سبک و میلگرد های سنگین دو نمونه میلگرد هستند که در این بخش به بررسی آن ‌ها خواهیم پرداخت. میلگرد های سبک در واقع میلگرد هایی به شمار می ‌روند که وزن آن ها از مقدار وزنی استاندارد کمتر است و وزن آن طبق استاندارد های از پیش تعیین شده نیست. همچنین از این میلگرد عمدتا به عنوان تقویت کننده آهن و حفاظ در سازه های ساختمانی جهت استحکام و افزایش مقاومت استفاده می شود. اگر بخواهیم توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه دهیم باید بگوییم قطر میلگرد هایی که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند بین ۶ تا ۳۲ میلیمتر می باشد. از طرفی نیز میلگرد های 8 ، 10 و 12 جزء میلگرد های سبک محسوب می ‌شوند و از میلگرد ۱۰ ساده به منظور نگهداری بتن و تقویت کننده استفاده می گردد. در واقع با به کارگیری این میلگرد استحکام سازه ها افزایش پیدا می کند و تغییرات ناشی از دما و خسارت به حداقل می ‌رسد. توجه داشته باشید که اندازه ، طول و قطر میلگرد با توجه به وزن آن تعیین می‌ شود و اگر وزن میلگرد کمتر از مقدار استاندارد باشد به تبع طول و قطر آن نیز کمتر خواهد بود.

میلگرد سنگین: در مورد میلگرد ها باید به این نکته اشاره کنیم که مقدار عددی وزن هر کدام تعیین کننده سبک و سنگین بودن آن است و هر چقدر وزن میلگرد بیشتر باشد پهن تر و سنگین تر خواهد بود. این موضوع نشان می ‌دهد که بیشترین کاربرد میلگرد سنگین در پروژه های ساختمانی با سختی زیاد می باشد. در واقع یکی از مواردی که هنگام خرید میلگرد باید به آن توجه داشته باشید ، وزن است که با توجه به کارخانه تولید کننده می تواند متفاوت باشد.

تفاوت میلگرد سبک و میلگرد سنگین

به طور کلی اگر بخواهیم تفاوت میلگرد سنگین و سبک را شرح دهیم باید بگوییم که این دو دسته ، در پارامتر وزن با هم تفاوت دارند. در واقع وزن میلگرد سبک در مقایسه با میلگرد سنگین کمتر است. باید اشاره کنیم که یک کارخانه تولیدی میلگرد می تواند هر دو نوع را تولید کند. همچنین لازم به ذکر است که تولید کننده ای که میلگرد های سبک خود را طبق استاندارد های جهانی و با کیفیت بالا تولید و عرضه می دارد قطعاً در مقایسه با تولیدکنندگان هم رتبه خود قیمت بالاتری برای محصول نهایی در نظر می گیرد و به طور کلی میلگرد های سبک نسبت به سایر میلگرد قیمت بیشتری دارند. توجه داشته باشید وزن سبک میلگرد باید طبق بازه استاندارد باشد که البته این موضوع در مورد سایر مقاطع فولادی نیز صدق می کند و استثنایی وجود ندارد. در حقیقت اگر سبک وزن بودن میلگرد از حالت استاندارد خارج شود نمی تواند برای سازه مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد و قطعاً مشکلات و عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. در مورد نحوه خریداری این میلگرد نیز باید گفت تمام میلگرد ها به صورت شاخه ای و بندیل عرضه می شوند که با توجه به این موضوع هر چقدر وزن میلگرد کمتر باشد ، تعداد شاخه هایی که در هر بندیل قرار می گیرد بیشتر خواهد بود ؛ یعنی با خرید میلگرد های سبک هر دو طرف یعنی خریدار و مصرف کننده می توانند هزینه های خود را مدیریت کنند. در واقع از آنجایی که فروشنده آهن را به صورت کیلویی خریداری می کند و به شکل شاخه ای می فروشد و خریدار نیز با توجه به میزان هزینه پرداختی تعداد میلگرد های سبک بیشتری تهیه می‌ کند هر دو طرف معامله سود خواهند برد.

پیشنهاد می شود مطلب بررسی شمش فولادی و کارایی آن را نیز مطالعه بفرمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات و مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد ، فولاد آلیاژی ، شافتینگ ، چهار پهلو ، شش پر و… است. این مجموعه می کوشد تولیدات خود را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت عرضه کند تا مشتریان و متقاضیان سراسر کشور قادر به خریداری محصولات مورد نظر خود باشد. شما عزیزان می توانید جهت ارتباط با واحد فروش این مجموعه با شماره تلفن های موجود در صفحه تماس با ما ارتباط برقرار نمایید. به علاوه با پیوستن به صفحه اینستاگرام این مجموعه اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.