همه چیز در مورد قیمت گذاری میلگرد

همه چیز در مورد قیمت گذاری میلگرد

از آنجایی که میلگرد ها یکی از مولفه های اصلی و مصالح پر کاربرد در صنایع مختلف به شمار می روند ، قطعاً قیمت آن می ‌تواند در قیمت نهایی پروژه ها تاثیر گذار باشد. از این رو بدیهی است که شناخت صحیح و آگاهانه از عوامل تاثیر گذار بر افزایش یا کاهش قیمت میلگرد در این امر به شما کمک فراوانی خواهد کرد. شاید به عنوان یک فرد فعال در حوزه صنعت یا یکی از کسانی که به سرمایه گذاری در بازار بورس و فولاد علاقه مند هستید ، این سوال برای شما مطرح شود که نحوه قیمت گذاری میلگرد به چه صورت است و اصول و مبنای قیمت مصوب میلگرد بر چه اساسی می باشد؟ در این مطلب با شرح تمامی فاکتور های اصلی تاثیر گذار روی قیمت میلگرد پاسخ این سوال را به طور کامل بررسی کرده ایم. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

همه چیز در مورد قیمت گذاری میلگرد

عوامل تاثیر گذار بر نحوه قیمت گذاری میلگرد

شمش فولادی: از آنجایی که شمش فولادی ماده اولیه تولید میلگرد به شمار می رود می توان گفت که قیمت شمش فولادی تعیین‌ کننده قیمت نهایی میلگرد است. گاهی اوقات قیمت شمش فولادی طبق قیمت گذاری اتحادیه CIS که شامل برخی از کشور های آسیایی نیز می باشد انجام می گردد. لازم به ذکر است که تصمیمات نهایی این اتحادیه می تواند تا حدودی بر بازار فولاد و آهن کشور ایران نیز تاثیر بگذارد. همچنین قیمت شمش در داخل کشور ایران بر اساس فرمول خاصی تعیین می شود ، در صورتی که کشور های دیگر بسته به میزان واردات و صادرات خود قیمت را مشخص می کنند.

قیمت شمش بازار داخلی = قیمت شمش صادراتی در اتحادیه CIS * نرخ ارز نیمایی * 80%

محاسبه وزن میلگرد: گاهی اوقات در برخی پروژه ها میلگرد مورد استفاده بر اساس طول محاسبه می شود. این در حالی است که کارخانه ها قیمت میلگرد تولید شده را بر اساس وزن به کار رفته در هر شاخه مشخص می کنند که این موضوع نشان می‌ دهد وزن میلگرد در قیمت گذاری آن تاثیر بسزایی دارد. وزن دقیق میلگرد از طریق محاسبه وزن بر اساس مقیاس طولی انجام می‌ گیرد که در کارخانه های مختلف اندازه وزنی متفاوتی دیده می شود. شاید بدانید که میزان وزن دقیق میلگرد به کمک جدول اشتال یا لیستوفر تعیین می گردد. برای محاسبه وزن می توان از فرمول زیر استفاده نمود:

حاصل ضرب شعاع در شعاع ، ضرب در عدد 3.14 و بعد ضرب در طول و عدد 7.8 و در پایان تقسیم بر 1000 می‌ کنیم.

قیمت میلگرد در بازار های جهانی: همچنین با توجه به اینکه کشور ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان میلگرد به شمار می ‌رود قطعاً قیمت جهانی میلگرد و آهن در نحوه قیمت گذاری میلگرد آن تاثیر دارد.

دلایل نوسانات در قیمت گذاری میلگرد

میلگرد ها از جمله محصولات پر کاربرد آهنی هستند و با توجه به این موضوع که در صنایع مختلف به کار گرفته می شوند از بازار بسیار وسیعی برخوردار می باشند. میلگرد ها به طور کلی در دو نوع ساده و آجدار تولید می ‌شوند و در هر گروه از این میلگرد ها ، دسته بندی و نوع آن بر اساس قطر شاخه میلگرد بر حسب میلی متر انجام می شود. از طرفی نیز دسته بندی و تعیین نوع میلگرد متناسب با پروژه مورد نظر و میزان کیفیت اجرایی آن انتخاب و در نهایت خریداری می گردد. روشن است که مطلع بودن از قیمت به روز میلگرد و دلایل و عوامل تأثیرگذار بر قیمت آن به شما در تخمین و پیش بینی قیمت میلگرد کمک فراوانی خواهد کرد. در ادامه دو مورد از مهمترین دلایل نوسانات در قیمت گذاری میلگرد را بررسی خواهیم کرد.

  • نوسانات ارزی: یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در قیمت میلگرد ، تغییر نوسانات ارزی در بازار های جهانی می باشد. در حال حاضر وجود ویروس کرونا ، کاهش صادرات و واردات ، افزایش تورم ، وجود تحریم ها و در آخر کاهش ارزش پول ملی ایران در بازار ها و افزایش قیمت دلار پارامتر های مهم افزایش قیمت میلگرد محسوب می شوند.
  • میزان عرضه و تقاضا: میزان تقاضا در کشور نیز جایگاه ویژه ‌ای در تعیین قیمت میلگرد دارد. هنگامی که تقاضا از جانب کشور های دیگر کاهش پیدا می ‌کند ، صادر کننده قیمت را کاهش می دهد. از جمله مهمترین فاکتور ها در کاهش تقاضای جهانی برای میلگرد تولیدی ایران ، محدودیت های مربوط به واردات از ایران به دلیل تحریم های بین المللی می باشد.

پیشنهاد می شود مطلب کاربرد فولاد در صنعت پزشکی را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان معتبر در حوزه محصولات و مقاطع فولادی می باشد که انواع میلگرد ، ورق فولادی و… را با کیفیت بالا و قیمت مناسب نسبت به سایر تولید کنندگان عرضه می کند. شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان ، استعلام قیمت ، موجودی و… از طریق راه های ارتباطی موجود در صفحه تماس با ما ، با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید. همچنین پیشنهاد می کنیم در شبکه های اجتماعی مجموعه صنعتی کیان متال نظیر صفحه اینستاگرام عضو شوید.