وضعیت بازار آهن در سال جدید

وضعیت بازار آهن در سال جدید

اواخر سال 1400 قیمت روزانه آهن آلات روند افزایشی نامنظمی داشت و برخی از محصولات این حوزه تا لحظات آخر سال تحت تاثیر عوامل خارجی همچنان دچار افزایش نرخ بودند. در سال جدید نیز به دلیل اینکه خرید و فروش و معاملات چندانی در بازار آهن و فولاد صورت نمی گیرد می توان گفت که این بازار همچنان تعطیل است. در واقع گزارش‌ هایی از بازار آهن آلات به گوش می ‌رسد حاکی از آن است که یا اعلام قیمت چندانی در بازار انجام نمی شود و یا اینکه اعلام قیمت علی الخصوص در بخش های خصوصی روند افزایشی دارد. از آنجایی که آهن ، میلگرد و به طور کلی خانواده آهن ‌آلات در دسته محصولات استراتژیک قرار دارند پیش بینی قیمت آهن و میلگرد به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت. در این مطلب به بررسی وضعیت بازار آهن و عوامل موثر بر آن می پردازیم.

با بررسی وضعیت بازار آهن و پیش بینی نوسات قیمت در سال جدید می توان تا حد زیادی هزینه های پروژه را کنترل کرد و حتی کاهش داد.

بررسی وضعیت بازار آهن در هفته های نخست سال 1401

در اولین هفته سال 1401 که محصولات فولادی در بورس کالا عرضه گردید قیمت پایه میلگرد و شمش تعیین گردید ؛ به گونه ای که قیمت نهایی میلگرد 17 هزار و 600 تومان در نظر گرفته شد و هفته دوم نیز این میزان به 17 هزار و 900 الی 18هزار تومن رسید. البته برخی از عرضه کنندگان این نرخ را به بیشتر از 19 هزار تومان نیز افزایش دادند. همچنین قیمت شمش در هفته اول سال 1401 در کانال 16هزار تومان نوسان داشت. در هفته دوم نیز قیمت شمش در بازه 15 هزار تومان الی 15هزار و 400 تومان به فروش می رسید. اتفاق غیرقابل پیش بینی که در وضعیت بازار آهن رخ داد این بود که قیمت نبشی و ناودانی با قیمت ‌میلگرد 2000 تومان اختلاف پیدا کرد. با اینکه به طور معمول 700 هزار تومان الی هزار تومان میان این محصولات اختلاف قیمت وجود داشت اما در سال جدید 2000 تومان اختلاف قیمت میان آن ها رویت می شود. با این تفاسیر می ‌توان گفت که تولید کنندگان این محصولات در سال جدید افزایش قیمت باورنکردنی برای محصولات خود در نظر گرفتند. لازم به ذکر است که فعلا نرخ ناودانی و نبشی در کانال قیمتی 20 هزار تومان قرار دارد. در مورد بازار ارز نیز باید اشاره کنیم در سال جدید شاهد روند افزایشی آن بودیم که با در نظر گرفتن این نکته احتمالاً در سه ماه نخست سال با افزایش نرخ ارز مواجه باشیم. البته با اینکه درآمد دولت از صادرات نفت افزایش پیدا کرده اما نمی ‌توان گفت که شاهد کاهش قیمت و کنترل تورم خواهیم بود. در یک بررسی کلی از افزایش قیمت محصولات مشاهده می شود که میلگرد آجدار از میان اعلام قیمت های انجام شده 50 تا 100تومان رشد قیمت داشته و سر دمدار افزایش نرخ بوده است.

پیش بینی وضعیت بازار آهن و میلگرد در سال 1401

از آنجایی که پیش بینی قیمت آهن و پیش بینی قیمت میلگرد تقاضای زیادی میان کسب و کار های مرتبط با آهن آلات دارد ، بررسی مختصر وضعیت بازار آهن خالی از لطف نخواهد بود. به دلیل اینکه آهن و میلگرد در گروه کالا های پرمصرف قرار دارند و در صنعت علی الخصوص ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند می ‌توان قیمت آن را به رونق این بخش مرتبط دانست. در واقع به دلیل اینکه رونق صنعت ساختمان سازی در فصل ‌های مختلف سال متفاوت است به تبع قیمت آهن و میلگرد نیز در طول سال نوسان خواهد داشت. حقیقت این است که در فصل بهار و تابستان و دو الی سه ماه آخر سال تقاضا برای خرید این محصولات افزایش پیدا می کند و در نتیجه با افزایش قیمت آن ها مواجه خواهیم بود. به علاوه پیش‌بینی کمبود برق در بهار و تابستان سال 1401 نیز که می‌ تواند عامل افت تولید در صنعت فولاد باشد ، منجر به افزایش ذخیره سازی و رشد تقاضای شمش فولاد در بازار داخلی می گردد. از دیگر پارامتر هایی که پیش بینی قیمت آهن و میلگرد بر اساس آن انجام می ‌شود می‌ توان به تورم و نرخ دلار در بلند مدت اشاره کرد. با در نظر گرفتن اینکه بودجه دولت به شکل انقباضی بسته شده ، پیش بینی می شود تورم 40 درصدی به 20 الی 25 درصد کاهش پیدا کند. همچنین اگر برجام احیا نگردد ، قیمت دلار تا پایان سال به 40 هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد. به طور کلی پیش بینی قیمت آهن و قیمت‌ میلگرد نشان می ‌دهد که با نوسانات غیر قابل پیش بینی برای قیمت میلگرد و تیرآهن مواجه نخواهیم بود و شیب افزایش قیمت در مقایسه با 2 الی 3 سال گذشته کمی ملایم‌ تر خواهد بود.

پیشنهاد می شود مطلب همه چیز درباره میلگرد سبک و سنگین را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از عرضه کنندگان معتبر محصولات فولادی از جمله انواع میلگرد ، شافتینگ ، فولاد آلیاژی و… می باشد. شما عزیزان می توانید جهت استعلام قیمت این محصولات و دریافت مشاوره رایگان از طریق صفحه تماس با ما و شماره تلفن های درج شده در این بخش با واحد فروش این مجموعه در ارتباط باشید. به علاوه با پیوستن به صفحه اینستاگرام اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.