کاربرد فولاد در صنایع ماشین سازی

کاربرد فولاد در صنایع ماشین سازی

از صنایع ماشین سازی می توان به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین صنایع جهانی یاد کرد. فولاد و انواع آن از جمله کاربردی ترین مواد اولیه در این صنعت محسوب می شوند ؛ طوری که می توان صنایع ماشین سازی به خصوص خودرو سازی را دومین مصرف کننده بزرگ فولاد دانست. در واقع برای ساخت قطعات یک خودرو از فولاد استفاده می گردد که البته برخی از این مقاطع فولادی به شکل ورق هستند و اصلی ترین بخش خودرو را تشکیل می ‌دهند. لازم به ذکر است که با در نظر گرفتن ویژگی ها و نقاط قوت فولاد تاکنون جایگزینی برای آن یافت نشده و همچنان از این ماده در صنعت خودرو استفاده می گردد. البته فولاد ها به دلیل آلیاژی بودن تنوع بسیار زیادی دارند که در ادامه با بررسی کاربرد فولاد در صنایع ماشین سازی تعدادی از آن ها را معرفی خواهیم کرد.

کاربرد فولاد در صنایع ماشین سازی

بررسی کلی فولاد در صنایع ماشین سازی و مزیت های آن

با توجه به این موضوع که صنایع ماشین سازی و خودروسازی جزء صنایع پر مصرف فولاد می باشند بدیهی است که به دلیل گستردگی این صنعت انواع محصولات فولاد های آلیاژی مانند میلگرد ، لوله ، ورق ، تسمه و… در آن مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این محصولات فولادی می ‌توان از فولاد های عملیات حرارتی مانند کد استاندارد 1.6580 یا فولاد های سمانتاسیون مانند کد استاندارد 1.7147 و فولاد های عملیات حرارتی شونده مانند 1.7225 و 1.7735 نام برد. بیشترین کارایی و کاربرد فولاد در صنایع ماشین سازی مربوط به بخش های بنیادین آن می باشد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که فولاد یک آلیاژ از ترکیبات پایه آهن و کربن است که می توان با افزودن عناصر مختلف ، آلیاژ های متعددی با خواص فیزیکی و مکانیکی گوناگون به وجود آورد که این امر باعث شده تنوع در مصرف فولاد افزایش قابل توجهی پیدا کند. قیمت مناسب ، دوام بالا ، سازگاری با محیط زیست ، ایمنی بالا ، انعطاف پذیری بالا ، استحکام بسیار زیاد و دسترسی مناسب از جمله مهمترین مزیت های فولاد می باشند که باعث شده تاکنون هیچ ماده دیگری در این صنعت جایگزین آن نگردد. شرکت‌ های تولید کننده فولاد معمولاً این محصول را به صورت میلگرد ، ورق ، لوله و سایر نیم ساخته ها تولید و سپس روانه بازار مصرف می کنند. فولاد ها برای صنایع ماشین سازی نیز در ابعاد و مقاطع مختلف تولید می گردند که با در نظر گرفتن وسعت و گستردگی این حوزه و همچنین تنوع بالای فولاد ، قطعاً آگاهی داشتن از متریال مورد استفاده در این صنعت و اطلاع از نقاط قوت و ضعف هر کدام برای تولید کنندگان اهمیت زیادی دارد و روند انتخاب فولاد برای ساخت قطعات را با سهولت بیشتری همراه می کند.

پر کاربرد ترین انواع فولاد در صنایع ماشین سازی

فولاد نیتراته: این مورد یکی از انواع فولاد در صنایع ماشین سازی می باشد که سطح آن بسیار سخت تر از قسمت داخلی آن می باشد. این فولاد سطحی بسیار سخت دارد که نسبت به سایش مقاوم است و سختی آن تا 68 HRC می رسد. از جمله موارد کاربرد فولاد نیتراته نیز می‌ توان به صنایع ماشین سازی و ساخت انواع قالب اشاره نمود.

فولاد سمانته: سطح این فولاد که با عنوان فولاد سمانتاسیون نیز شناخته می شود با انجام یک عملیات حرارتی ساده سخت کاری می گردد و مغز آن چقرمه باقی می ماند. این نوع فولاد ها معمولاً به دو دسته نیکل دار و فاقد نیکل تقسیم می ‌شوند و میزان سختی آن 47 HRC است. از این نوع فولاد برای تولید اجزاء فرمان و چرخ های دندان دار استفاده می گردد که فولاد 1.7131 یکی از فولاد های سمانته می ‌باشد که در صنایع ماشین سازی کاربرد دارد.

فولاد Mo40: این فولاد به دلیل برخورداری از کروم و مولیبدن به عنوان یکی از فولاد های آلیاژی با چقرمگی بسیار خوب شناخته می شود. همچنین کروم به کار رفته در این فولاد باعث شده تا نسبت به حرارت مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهد. به علاوه قابلیت جوشکاری بسیار خوب و شکل پذیری مناسب باعث شده فولاد Mo40 کاربرد وسیعی در صنایع ماشین سازی پیدا کند. از این فولاد عمدتا برای تولید چرخ های دندان دار ، غلطک ، دستگاه های سنگ شکن ، پیچ های مقاوم و… استفاده می شود.

فولاد Ck45: این فولاد آلیاژی نیز طی عملیات حرارتی تولید می گردد و با توجه به قیمت مناسبی که دارد با استقبال زیادی در حوزه ماشین سازی و ساختمان سازی مواجه شده است. همچنین به دلیل خواص فیزیکی مناسب و قیمت مقرون به صرفه ای که دارد در کشاورزی نیز از فولاد Ck45 استفاده می شود.

پیشنهاد می شود مطلب بررسی تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال به منظور رفاه حال شما عزیزان بهترین خدمات را در زمینه فروش ارائه می دهد. شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره تلفن های مندرج در صفحه تماس با ما با واحد فروش ارتباط برقرار کنید و بعد از کسب اطلاعات مورد نیاز از جمله قیمت ، موجودی و… نسبت به ثبت سفارشات خود اقدام نمایید. همچنین با پیوستن به شبکه های اجتماعی نظیر صفحه اینستاگرام می ‌توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق فولادی و… به دست آورید.