کاربرد فولاد در صنعت پزشکی

کاربرد فولاد در صنعت پزشکی

حتماً از کارایی فلزات در ساخت وسایل روزمره از جمله وسایل آشپزخانه و حتی لوازم خانگی مطلع هستید. شاید جالب باشد بدانید فلزات در صنعت پزشکی نیز کاربرد های فراوانی دارند. برخی از فولاد ها از قبیل فولاد ضد زنگ به دلیل برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد نظیر مقاومت بالا در برابر خوردگی برای تولید و ساخت بعضی از تجهیزات پزشکی بسیار مناسب و ایده آل هستند. فولاد ضد زنگ ، تیتانیوم و فلز مس رایج ترین فولاد هایی به شمار می ‌روند که غالباً از آن‌ ها در حوزه پزشکی استفاده می ‌شود. تیتانیوم به دلیل وزن سبک و مقاومت در برابر خوردگی در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین خاصیت ضد میکروبی در مس نیز کاربرد های فراوانی به آن بخشیده است. در این مطلب به بررسی بیشتر کاربرد فولاد در صنعت پزشکی خواهیم پرداخت.

شرح کلی کاربرد فولاد در صنعت پزشکی

خاصیت ضد میکروبی در مس باعث شده تا از آن برای ساخت انواع ابزار پزشکی و مجهز کردن بیمارستان به تجهیزات مسی استفاده شود. مس به دلیل برخورداری از خواص آنتی باکتریایی به سادگی تمیز می شود و به دلیل اینکه زنگ نمی زند ، هیچ میکروبی نمی تواند مدت زیادی روی سطح آن باقی بماند. از این نوع فولاد برای ساخت ویلچر و واکر ، سوزن و سرنگ طبی ، تختخواب های طبی ، پروب های سنسور ، کاتر ، ظروف شیمیایی و ظروف زباله ، میز های پیشخوان ، سینی ، چرخ ‌دستی ابزار و… استفاده می شود. همچنین تیتانیوم نیز برای کاربرد های فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آن ها می توان به ساخت وسایل جراحی ، صندلی چرخ دار و… اشاره نمود. از طرفی نیز فولاد ضد زنگ با عنوان محبوب ترین فلز برای مصارف پزشکی شناخته می شود. از این فولاد به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی برای ساخت تخت بیمارستان ، صندلی چرخدار و برخی از تجهیزات جراحی استفاده می‌ گردد. قابل بازیافت بودن ، مقاومت در برابر حرارت ، کاهش خطر عفونت ، ماهیت ضد باکتری و غیر خورندگی از جمله مهمترین مزایای فولاد ضد زنگ می باشد که باعث شده در حوزه پزشکی جایگاه ویژه ‌ای را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این موارد فولاد یکی از مستحکم ترین موادی است که توسط بشر شناخته شده است. در مقایسه با انواع دیگر فولاد ، فولاد ضد زنگ به دلیل مقاومت زیادی که نسبت به وزن خود دارد برای محیط های پزشکی مناسب ترین گزینه به شمار می ‌آید. همچنین از آنجایی که پاکیزگی محیط در مراکز بهداشتی اهمیت زیادی دارد و فولاد نیز به راحتی از آلودگی‌ ها پاک می شود ، قطعا گستردگی کاربرد فولاد در صنعت پزشکی کاملا بدیهی و روشن است.

کاربرد فولاد در صنعت پزشکی

عمده ترین موارد کاربرد فولاد در صنعت پزشکی

تخت بیمارستان: یک کاربرد فولاد در صنعت پزشکی ، تخت بیمارستانی است. این تخت ها تحرک مناسبی را حین انتقال بیماران به مراکز اورژانس ایجاد می کنند. به کارگیری فولاد ضد زنگ در تخت های بیمارستانی سبب می شود تا این لوازم انعطاف پذیری زیادی داشته باشند. همچنین با توجه به خواص ضد باکتری فولاد ضد زنگ ، بیمارانی که زخم های باز دارند و درمان های ویژه ای روی آن ها انجام می شود می تواند مطمئن باشند که از نظر عفونت و آلودگی مشکلی نخواهند داشت.

ویلچر: صندلی چرخدار یکی از تجهیزات پزشکی می باشد که برای بیمارانی که در راه رفتن مشکل دارند مورد استفاده قرار می گیرد. خوشبختانه ویلچر ها می توانند برای تامین نیاز بیمار اصلاح شوند تا او را از انجام امور روزمره دور نکنند.

ایمپلنت های ارتوپدی: یکی از وسایل پزشکی که به عنوان جایگزینی برای شکستگی استخوان ها ، مفاصل و غضروف مورد استفاده قرار می گیرد ، کاشت ارتوپدی می باشد. بعضی از بیماران به دلایل خاص به کاشت ارتوپدی نیازمند هستند. فولاد ضد زنگ که یکی از آلیاژ های فلزی به شمار می رود به شکل گسترده ای در ساخت این ایمپلنت ها به کار گرفته می شود. در واقع دوام و طول عمر بالا در کنار مقاومت و صرفه اقتصادی این کارایی را به آن بخشیده است.

ساخت دریچه مصنوعی قلب: هنگامی که دریچه قلب آسیب دیده است ، جراحی تعویض دریچه قلب انجام می شود. لازم به ذکر می باشد که قابل اطمینان ترین دریچه های مکانیکی از فولاد یا آلیاژ های آن ساخته شده است.

استند های وریدی: این وسیله در بیمارستان ها برای نگهداری دارو هایی مانند سرم که حالت کیسه ای دارند مورد استفاده قرار می گیرد و قطب اصلی آن از جنس استنلس استیل ساخته می شود که تحرک آن را راحت می کند.

پیشنهاد می شود مطلب بررسی تفاوت های آهن ، فولاد و چدن را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال شرایطی را مهیا نموده تا مشتریان و متقاضیان عزیز بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری ، علاوه بر دریافت مشاوره رایگان سفارشات خود را نیز از این طریق ثبت کنند. جهت خریداری محصولات و مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق فولادی و… به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید و بعد از برقراری ارتباط با شماره تلفن های موجود در این بخش با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید. همچنین با عضویت در شبکه های اجتماعی این مجموعه از جمله صفحه اینستاگرام امکان دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه وجود دارد.