بررسی قابلیت جوشکاری انواع فولاد ضد زنگ

بررسی قابلیت جوشکاری انواع فولاد ضد زنگ

در برخی از پروژه ها خوردگی یکی از نکات مهمی است که مورد توجه قرار می گیرد. در واقع اهمیت این موضوع در برخی از موارد باعث می شود تا مواد و متریال مصرفی از این نظر مورد بررسی قرار گیرند. در چنین موقعیت هایی فولاد ضد زنگ به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که در برابر خوردگی از خود نشان می دهد ، یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود. در واقع وجود کروم و سایر عناصر موجود در این فلز در کنار ویژگی های ساختاری فولاد کربنی باعث شده تا این محصول به یکی از اولویت ها مبدل شود. در این مطلب بهترین درجات فولاد زنگ نزن که از قابلیت جوشکاری برخوردار هستند را معرفی می ‌کنیم تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

قابلیت جوشکاری انواع فولاد ضد زنگ مجموعه صنعتی کیان متال

جوشکاری فولاد ضد زنگ آستنیتی و فریتی

فولاد ضد زنگ آستنیتی: این نوع فولاد به روش های مختلف قابل جوشکاری می ‌باشد. البته درجات ۳۴۷ ، ۳۲۱ ، ۳۱۶ ، ۳۰۸ و ۳۰۴ فولاد آستنیتی قابلیت جوشکاری بهتری نسبت به سایر نمونه ها دارند. توجه داشته باشید که این درجات به دلیل اینکه شامل کربن تقریبا زیادی هستند ، نسبت به خوردگی بین دانه ای نیز حساس می باشند. خوردگی بین دانه ای هنگامی رخ می ‌دهد که کروم موجود در فولاد زنگ نزن به جای ایجاد لایه محافظتی اکسید کروم ، با کربن ترکیب شود. همچنین درجات ۳۲۱ و ۳۴۷ نیز گزینه‌ های مناسبی محسوب می‌ شوند. با اضافه کردن عنصر تیتانیوم یا نیوبیم به ترکیب فلز قبل از اینکه کربن فرصت کند با کروم ترکیب شود ، با این عناصر ترکیب می شود و پایدار می گردد. با استفاده از این دو روش محافظتی در برابر خوردگی بین دانه ای ، جوشکاری فولاد آستنیتی با احتمال خطر آسیب پایین تر امکان پذیر است. درجات ۳۰۴ و ۳۱۶ نیز پر مصرف ترین درجه فولاد آستنیتی به شمار می روند.

فولاد زنگ نزن فریتی: قابلیت جوشکاری فولاد زنگ نزن فریتی نسبت‌ به سایر نمونه های فولاد زنگ نزن بیشتر است. با اینکه درجات مختلف این نوع فولاد نیز شامل کروم و سایر عناصر آلیاژی می باشند اما  مقدار آن در مقایسه با فولاد زنگ نزن آستنیتی کمتر است. این موضوع باعث می ‌شود تا فولاد زنگ نزن فریتی قابلیت جوشکاری بهتری داشته باشد. در واقع مقادیر پایین عناصر آلیاژی در این نوع فولاد باعث کاهش خطر ترک خوردگی حین فرآیند جوشکاری می شود. فولاد زنگ نزن دوگانه نیز شامل بخش آستنیتی و بخش فریتی است. این فولاد با اینکه قابلیت جوشکاری دارد اما برای انواع مختلف آن از فلزات پر کننده متفاوتی استفاده می‌ شود.

جوشکاری فولاد ضد زنگ مارتنزیتی و داپلکس

فولاد ضد زنگ مارتنزیتی: جوشکاری فولاد مارتنزیتی به دلیل اینکه نسبت به فولاد فریتی و آستنیتی کربن بیشتری دارد ، سخت تر است. این موضوع باعث می شود احتمال تشکیل ریز ساختار شکننده افزایش پیدا کند که منجر به ایجاد ترک جوش خواهد شد. برای جلوگیری از ایجاد ترک خوردگی باید کار هایی را جهت جلوگیری از این اتفاق انجام داد. برای نمونه به منظور کاهش خطر ترک خوردگی هیدروژنی ، مقدار هیدروژنی که طی فرایند جوشکاری به جوش اضافه می شود در کمترین حالت ممکن نگه داشته می شود. علاوه بر این جهت کاهش شکنندگی محل اتصال جوش و ناحیه تحت تاثیر حرارت ، قبل و بعد از جوشکاری عملیات حرارتی صورت می گیرد. در صورتی که عملیات حرارتی به درستی اجرا شود و فلز پر کننده مناسبی نیز انتخاب گردد ، درجات ۴۰۳ ، ۴۱۰ و ۴۲۰ جزء فولاد های زنگ نزن مارتنزیتی محسوب می ‌شوند که از قابلیت جوشکاری برخوردار هستند. به هر حال لازم است به این موضوع نیز توجه کنید که برخی از فولاد ها به هیچ عنوان قابل جوشکاری نیستند و نباید آن ها را به این منظور و برای چنین مصارفی به کار گرفت.

فولاد زنگ نزن داپلکس: با اینکه این نوع فولاد به راحتی قابل جوشکاری می ‌باشد اما محدوده ورودی حرارت باید حفظ شود. از آنجایی که ترکیب شیمیایی این فولاد پیچیده است ، گرمای بیش از حد روی آن تاثیر منفی دارد. با توجه به این موضوع انتخاب فلز پر کننده نسبت به سایر نمونه های فولاد کمی با سختی مواجه است. البته بسیاری از انواع فلزات پایه ضد زنگ داپلکس به عنوان فلز پر کننده در دسترس نیستند ؛ چرا که فلز پر کننده نسبت به فلز پایه بسیار سریع تر سرد می شود. در واقع هر کدام از درجات فولاد زنگ نزن از قابلیت جوشکاری متفاوتی دارند.

پیشنهاد می شود مطلب نکات قابل توجه در رابطه با ورق فولادی را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از تولید کنندگان محصولات فولادی می باشد که بیش از ۳۰ سال در این زمینه فعالیت دارد و می کوشد با به کارگیری نیروی انسانی متخصص و ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته تولیدات خود را با کیفیت بالا عرضه کند. شما عزیزان می توانید محصولات و مقاطع فولادی مورد نظر خود از جمله انواع میلگرد ، ورق فولادی و… را از این مجموعه تهیه نمایید. جهت ثبت سفارش و استعلام قیمت از طریق راه های ارتباطی مندرج در صفحه تماس با ما ، با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید. همچنین با عضویت در صفحه اینستاگرام می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.