تأثیر جنگ اوکراین و روسیه در قیمت آهن

تأثیر جنگ اوکراین و روسیه در قیمت آهن

یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین متریال در کشور ، آهن آلات می باشد. قیمت این محصولات در ایران همواره در حال نوسان است و عوامل زیادی روی قیمت آن ها تاثیر می گذارند. برای مثال با تغییر قیمت سنگ آهن ، قیمت آهن نیز تغییر خواهد کرد. به همین دلیل عرضه و تقاضای این کالا همواره با مشکلاتی مواجه خواهد بود که این موضوع بی ثباتی را به این بازار بخشیده است. همانطور که می دانید قیمت کالاهایی مانند آهن ، ثابت و در یک خط نمی ماند اما با کنترل و نظارت روی بازار آن می توان نوسانات قیمت این محصولات را کاهش داد. همچنین تحریم های گوناگون نیز به طرز قابل توجهی روی این مسئله تاثیر گذار است که یکی از مهم ترین عوامل موثر در بازار آهن آلات محسوب می گردد. در ادامه اطلاعات بیشتری در این مورد ارائه می دهیم.

جنگ هایی که بین دو کشور قدرتمند اتفاق می افتد  به شکل محسوسی روی قیمت آهن در سراسر جهان تاثیر دارد ؛ از این رو تاثیرات جنگ اوکراین و روسیه بحث داغ این روز ها است.

اثرات جنگ اوکراین و روسیه روی قیمت آهن

معمولا قیمت جهانی بیشتر کالا ها ، به صورت مستقیم تاثیر زیادی روی قیمت آن در کشور ایران می گذارد. در مورد کالا هایی مانند آهن آلات نیز این قضیه صدق می کند و استثتایی وجود ندارد. قیمت جهانی آهن آلات نیز رابطه مستقیمی با قیمت جهانی ارز دارد و با ایجاد نوسان در قیمت جهانی ارز ، قیمت جهانی آهن نیز تغییر می کند. مهم ترین عاملی که روی قیمت جهانی این کالا ها تاثیر می گذارد ، اتفاقاتی مانند جنگ بین کشور ها است. با شروع جنگ در یک کشور معمولا کار ساخت و ساز به پایین ترین حد خود می رسد و سپس برای تعمیر و بازسازی شهر بعد از جنگ مجدد کار ساخت و ساز رونق می گیرد. به همین دلیل می گوییم که جنگ گسترده روی قیمت جهانی آهن آلات تاثیر گذار است. همچنین اگر کشوری که در حال جنگ است جزء کشور های قدرتمند دنیا باشد با آسیب دیدن آن ، بدون شک کشور های دیگر از نظر اقتصادی ضربه خواهند دید. این روز ها با شروع جنگ اوکراین و روسیه قیمت آهن در حال افزایش می باشد ؛ زیرا تجارتی که ایران با روسیه دارد ، در برابر تجارت روسیه با دیگر کشور های اروپا بسیار کم تر است و همچنین همکاری چین و اتحادیه اروپا با روسیه و رای مثبت آن ها به قطع نامه باعث افزایش این احتمال می شود که این کشور ها مذاکرات تجاری خوبی با ایران نداشته باشند. به علاوه اینکه ایران در این قطع نامه نظر و رای ممتنع داده است. در سال 1400 با عدم رونق در بازار آهن آلات مواجه بودیم که متاسفانه این موضوع به دلیل میزان کم تقاضا بود. اکنون نیز با شرایط اوکراین و روسیه آهن فروشان داخلی منتظر تحولات محسوسی به شکل صعودی در ایران هستند.

دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت آهن

امروزه با شروع جنگ روسیه و اوکراین قیمت بسیاری از کالا های اساسی دستخوش تغییر شده است ؛ زیرا این دو کشور هر کدام در حوزه های مختلف تولیداتی دارند که با دیگر کشور ها مبادله می کنند. آهن نیز از این قاعده مستثنی نیست و به همین دلیل بازار آهن آلات منتظر به وجود آمدن تغییراتی در قیمت این کالا می باشد. از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت این کالای پرکاربرد و اساسی می توان مواردی را نام برد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

قیمت سوخت و انرژی: با توجه به اینکه موادی مانند قراضه و نیکل به ایران وارد می شوند ، باید هزینه باربری ، سوخت و انرژی که استفاده می گردد تا واردات آن ها انجام شود را نیز در نظر گرفت. در واقع قیمت گذاری باید به نحوی انجام گیرد که این هزینه ها را جبران کند.

افزایش مالیات: یکی دیگر از عوامل اصلی تاثیر گذار در قیمت آهن ، افزایش میزان مالیاتی است که برای صادرات در نظر گرفته شده است.

تغییرات آب و هوایی: معمولا در روز های طولانی سال یعنی بهار و تابستان به دلیل طولانی بودن روز ها ، کار ساخت و ساز بیشتر انجام می شود. به همین دلیل میزان تقاضا و عرضه در این روز ها بیشتر از دیگر روز های سال است که این موضوع نیز در قیمت مقاطع فولادی و آهنی تاثیر دارد.

میزان عرضه و تقاضا: همانطور که در ابتدا گفتیم ، بازار آهن از دو بخش تقاضا و عرضه تشکیل شده است. در صورتی که محصولات آهن در بازار دپو شوند و فروش کمی صورت گیرد شاهد گرانی و افزایش قیمت این محصول خواهیم بود. اما اگر میزان عرضه محصولات به بازار بیشتر شود ، به دنبال آن قیمت محصول کمتر می شود.

پیشنهاد می شود مطلب بهترین فلزات جهت انتقال حرارت کدامند؟ را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات و مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد ، ورق فولادی و… می باشد که سعی می کند تولیدات خود را با کیفیت بالا ارائه دهد و با توجه به نوسانات قیمت در بازار آهن آلات ، مناسب ترین بها را برای محصولات در نظر بگیرد تا متقاضیان عزیز حتی در شرایط نابسامان بازار آهن آلات نیز قادر به خرید مصالح مورد نیاز خود باشند. شما عزیزان می توانید برای ثبت سفارش محصولات و دریافت مشاوره رایگان از طریق صفحه اینستاگرام و یا شماره تلفن های مندرج در صفحه تماس با ما ، با کارشناسان فروش در ارتباط باشید.