تفاوت فولاد ضد زنگ 304 و 304L

تفاوت فولاد ضد زنگ 304 و 304L

فولاد ضد زنگ که کاربرد های زیادی هم دارد ، با نام Stainless Steel در صنایع مختلف استفاده می شود. این نوع فولاد که شامل 10 درصد کروم می باشد ، با عنوان ضد زنگ شناخته می شود و هر چه میزان کروم به کار رفته در آن بیشتر باشد در برابر زنگ زدگی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. فولاد زنگ نزن انواع مختلفی دارد مانند : آستنیتی ، فریتی ، دوبلکس و … که در این مطلب قصد داریم در مورد دو نوع آن از گروه آستنیتی به نام 304 و 304L ، ویژگی ها ، تفاوت آن ها با هم صحبت کنیم. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

اگر بخواهیم توضیح کلی در مورد فولاد ضد زنگ درجه 304 و 304L ارائه دهیم باید گفت که فولاد 304L نسخه اصلاح شده فولاد 304 می باشد و از معایب آن برخوردار نیست.

ویژگی های فولاد ضد زنگ 304

گفتیم که پر کاربرد ترین نوع فولاد همان فولاد ضد زنگ است که انواع مختلفی از جمله مارتنزیتی ، آستنیتی ، فریتی و… دارد. در این میان فولاد آستنیتی شامل دو نوع 304 و 304L می باشد که در این مطلب هر کدام را به طور جداگانه بررسی می کنیم:

فولاد 304 که یکی از کارآمد ترین انواع فولاد است ، در جوشکاری تجهیزات ، ماشین آلات و ابزار ها به کار می رود. البته در صنایع شیمیایی ، مبدل های حرارتی ، شیرآلات ، پمپ و اجزای ماشین ، صنایع دارویی ، پزشکی ، لوازم خانگی به خصوص لوازم آشپزخانه نیز کارایی فراوانی دارد. درجه این نوع فولاد 8/18 بوده ، به این صورت که در تولید آن 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل به کار برده شده است. به علاوه مقاومت در برابر خوردگی ، قابلیت جوشکاری ، شکل دهی ، کشش عمیق و مقاومت در برابر حرارت و رطوبت تنها بخشی از ویژگی های فولاد 304 می باشد. محصولات تولید شده با استفاده از این فولاد معمولا از ساختار تک فازی آستنیت تشکیل می شوند ولی در بعضی موارد هم با مقداری فاز فریتی ، مارتنزیت و کاربید و دیگر فاز ها تشکیل می شوند. نکته مهم این است که آستنیت 304 غیر مغناطیسی بوده و در دمای محیط جذب آهن ربا نمی شود. اما اگر در حضور فاز فریت یا مارتنزیت قرار گیرد قابلیت جذب مغناطیس می گیرد. یکی از مشکلات این فولاد موقع جوشکاری ، به وجود آمدن ترک های گرم منجمد شده است اما با نظارت و کنترل روی ترکیبات شیمیایی این فلز ، الکترود به کار رفته و همچنین به کار گیری مقدار کمی فاز فریت این مشکل قابل حل می باشد. وجود رسوب کاربید در ریزدانه های فولاد آستنیت مشکل رایجی است که به پدیده حساس شدن نیز معروف می باشد.

تفاوت فولاد ضد زنگ 304 و 304L

مشخصات فولاد ضد زنگ 304L

برای جوشکاری روی قطعه ای که با اسید و یا مواد شیمیایی خوردنده تماس دارد ، نمی توان از فولاد 304 استفاده کرد و به همین دلیل یک گرید آلیاژی از این فولاد با نام فولاد 304L تولید شده که ضعف های موجود در آن را برطرف کرده است. این نوع فولاد مانند فولاد ضد زنگ 304 قابلیت جوشکاری در همه شرایط را دارد ، با این تفاوت که در تولید آن نسبت به فولاد 304 از کربن کم تری استفاده شده است ؛ به همین دلیل در ساخت قطعات با مقیاس سنگین استفاده می شود و همچنین پس از جوش به بازپخت نیازی ندارد. این نوع فولاد هنگام جوشکاری بدون رسوب کاربید تشکیل می شود که رسوب کاربید حاصل ذراتی از کروم است که هنگام برخورد گرما با فولاد حین جوشکاری ایجاد می شود. همچنین این آلیاژ نسبت به خوردگی بین دانه ای حساسیت کم تری دارد و استحکام و سختی این نوع فولاد را نمی توان با حرارت دادن افزایش داد و فقط کار مکانیکی ، قابلیت سخت شدن یا تبدیل را دارد. این نوع فلز تواند در مواردی مانند ساخت قطعات پیچ و مهره هایی که بیشتر با آب در ارتباط هستند به کار رود. به طور کلی می توان گفت که 304L نسخه بهتری از فولاد 304 است که ضعف های آن را برطرف کرده و کاربرد بیشتری نیز دارد. با این حال اگر بخواهیم یک مقایسه کلی بین این دو نوع فولاد انجام دهیم باید گفت که درجه 304L استحکام کششی و تسلیم کمتری در مقایسه با درجه 304 دارد. از طرفی نیز فولاد درجه 304L نسبت به فولاد 304 جوش پذیری بهتری از خود نشان می‌ دهد.

پیشنهاد می شود مطلب تأثیر جنگ اوکراین و روسیه در قیمت آهن را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال که بیش از ۳۰ سال در زمینه تولید و عرضه محصولات و مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد و فولاد آلیاژی مانند Ck45 , Ck60 , CKbp , VCN , 70CR2 , MO40 , 5SP , 3SP , ST37 , ST52 فعالیت دارد ، شرایطی را مهیا نموده تا متقاضیان عزیز در سراسر کشور به صورت غیر حضوری قادر به ثبت سفارشات خود باشند. از این رو می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و مطرح کردن سوالات خود در رابطه با نحوه ارسال ، قیمت و موجودی محصولات از طریق شماره تلفن های موجود در صفحه تماس با ما و صفحه اینستاگرام این مجموعه اقدام کنید.