تفاوت های فولاد در صنایع پزشکی و فولاد ضد زنگ

تفاوت های فولاد در صنایع پزشکی و فولاد ضد زنگ

تعجب نکنید! تفاوت بین انواع مختلف فولاد غیر معمول نیست و فولاد های مختلفی با خواص متفاوت وجود دارند که در صنایع مختلف از جمله صنایع پزشکی کاربرد دارند. در صنعت ما، درک تفاوت های کوچک و منحصر به فرد بین انواع مختلف فولاد ، یک تجارت بزرگ است. از این گذشته، انتخاب بهترین متریال برای یک برنامه کاربردی، گام مهمی در هر پروژه ای است. در مورد مواد فلزی، ویژگی های مواد مختلف هنگام برش، خم شدن، فشار دادن، پانچ کردن، شکل دهی و … بسیار مورد توجه صنعت گران قرار دارد.

در این مطلب، نگاهی عمیق به فولاد در صنایع پزشکی و ابزار آلات جراحی در مقابل فولاد ضد زنگ می اندازیم. اگر تا به حال به این فکر کرده اید که چه تفاوت ها و تشابه هایی بین این فولادها وجود دارد، پس پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

فولاد ضد زنگ چیست؟

فولاد ضد زنگ یک آلیاژ فولادی است که بیشتر از آهن و حدود 10 درصد کروم تشکیل شده است. مقادیر کمی از فلزات دیگر مانند نیکل، تیتانیوم و مس نیز ممکن است در این آلیاژ وجود داشته باشد.علاوه بر این، کربن یک افزودنی غیر فلزی رایج در فولاد ضد زنگ است. محتوای کروم فولاد ضد زنگ تا حد زیادی مسئول افزایش مقاومت در برابر خوردگی آلیاژ است و از اکسید شدن آهن جلوگیری می کند. اگر اکسیداسیون وجود نداشته باشد، فرصتی برای ایجاد زنگ وجود نخواهد داشت.

از بین چهار نوع اصلی فولاد ( زنگ نزن، کربن، ابزار، آلیاژ) فولاد ضد زنگ به عنوان مقاوم ترین فولاد در برابر خوردگی شناخته می شود. با این حال، فولاد ضد زنگ به طور کامل در برابر خوردگی مقاوم نیست. تحت شرایط خاص، مانند قرار گرفتن مکرر در معرض آب نمک بسیارغلیظ، حتی فولاد ضد زنگ نیز خورده می شود.

تفاوت های فولاد در صنایع پزشکی و فولاد ضد زنگ

 

فولاد جراحی چیست؟

فولاد جراحی انواع فولاد ضد زنگ است که در کاربردهای زیست پزشکی استفاده می شود. فولاد جراحی که گاهی اوقات به عنوان ضد زنگ جراحی شناخته می شود، تعریف رسمی ندارد. با این حال، انواع فولاد ضد زنگ با بالاترین سطح مقاومت در برابر خوردگی آنهایی هستند که برای استفاده در پزشکی تعیین شده اند. برخی از انواع معمول پذیرفته شده فولاد جراحی عبارتند از زنگ نزن آستنیتی 316 و ضد زنگ مارتنزیتی 440 و 420. جالب است که بدانید فولاد جراحی را به عنوان مقاوم ترین نوع فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی در نظر می گیرند.

فولاد جراحی در مقابل فولاد ضد زنگ

در حالی که فولاد جراحی نوعی فولاد ضد زنگ است، تمام فولادهای ضد زنگ فولادهای جراحی نیستند. فولادهای جراحی آنهایی هستند که بیشترین میزان مقاومت در برابر خوردگی را دارند و برای کاربردهای زیست پزشکی طراحی شده اند. در

مقایسه با سایر انواع فولاد، فولاد ضد زنگ معمولا گران ترین است و در میان فولاد ضد زنگ، فولاد جراحی گران ترین است.

به دلیل هزینه مواد، فولادهای ضد زنگ با فولادهای معمولی مانند فولاد کربنی و فولاد ابزار متفاوت هستند.اغلب، فولادهای ضد زنگ برای ساخت لوازم آشپزی مورد استفاده قرار می گیرند. کارد و چنگال، ظروف آشپزی، لوازم خانگی و وسایل آشپزخانه ساخته شده از فولاد ضد زنگ بسیار محبوب و مورد توجه هستند. فولاد ضد زنگ همچنین برای اجزای مختلف در صنایع خودروسازی و هوافضا و در برخی کاربردهای ساختمانی استفاده می شود.

اما کاربردهای فولاد جراحی به کاربردهای زیست پزشکی اختصاص دارد. ابزارهای جراحی مانند فورسپس، جمع کننده و نگهدارنده سوزن از فولاد جراحی ساخته شده اند. همچنین فولاد جراحی سابقه طولانی در استفاده در دستگاه های ارتوپدی و ایمپلنت دندان دارد.

 

انتخاب بهترین فولاد برای برنامه شما

همانطور که در ابتدای این پست اشاره کردم، درک تفاوت‌های بین انواع فلزات مختلف یک جزء کلیدی برای انتخاب بهترین ماده برای پروژه مد نظر  شما است. امیدوارم اطلاعاتی که ارائه کردم برای شما مفید بوده باشد. گروه صنعتی کیان متال با سالها تجربه و سابقه در زمینه انواع فولاد های آلیاژی افتخار همکاری با صنایع پزشکی، خودروسازی و نفت و پتروشیمی را در کارنامه خود دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره های درج شده در صفحه تماس با ما یا صفحه اینستاگرام با ما در تماس باشید.