فولاد آلیاژی CK45

فولاد آلیاژی CK45

تنوع و تکنولوژی ساخت فولاد که به عنوان یکی از آلیاژ های پرکاربرد و حیاتی شناخته می شود ، هر روز در حال پیشرفت و دگرگونی است. شاید بدانید که با افزودن عناصر مختلف به ساختار فولاد می توان خواص آن را تغییر داد و ویژگی هایی از جمله ثبات و مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و ساییدگی را در آن به وجود آورد. محصول نهایی که از ترکیب فولاد با عناصر دیگر در کوره های بلند آلیاژ سازی تولید می شود با نام فولاد آلیاژی نام گذاری شده است. در مطالب اخیر سایت چند نمونه از فولاد های آلیاژی را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم و این مطلب را به بررسی ساختار ، ویژگی ها و کاربرد های یکی از متداول ترین و پر مصرف ترین نوع فولاد یعنی فولاد آلیاژی CK45 اختصاص داده ایم. لطفا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

فولاد آلیاژی CK45

ویژگی ها و روش تولید فولاد آلیاژی CK45

یکی از عواملی که به فولاد و انواع آن تنوع زیادی بخشیده ، قابلیت افزودن عناصر دیگر به آن است ؛ چرا که عناصر نسبتاً زیادی یافت می ‌شود که می‌ توان آن ها را به ترکیب شیمیایی فولاد اضافه کرد. محصولات و تولیدات فولادی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرند با توجه به میزان سختی که دارند به سه دسته کربن بالا ، کربن متوسط و کربن پایین تقسیم می شوند. فولاد آلیاژی ck45 که به استیل ck45 نیز معروف است ، یکی از متداول ترین و در دسترس ترین فولاد هاست و در گروه محصولات کربن متوسط قرار دارد. این نوع فولاد که هم به صورت نرمال و هم از طریق فرآیند نورد گرم تولید می گردد ، شامل سیلیسیوم و منگنز نیز می ‌باشد. در مورد ویژگی های مطلوب فولاد CK45 نیز باید گفت مقاومت در برابر ضربه ، مقاومت کششی ، اصطکاک و استحکام بالا و امکان انجام عملیات حرارتی تنها بخشی از خواص آن است. البته از آنجایی که کربن و منگنز نیز در این فولاد به کار رفته است ، فرآیند جوشکاری باید با دقت زیادی روی آن صورت گیرد تا ترک ‌خوردگی در فولاد ایجاد نشود. این عناصر با درصد وزنی استاندارد در کوره های آلیاژ سازی به آهن مذاب افزوده می شوند و در ادامه از طریق روش ریخته گری ناپیوسته ، محصولات نهایی در اشکال مختلف تولید و عرضه می گردند. البته میلگرد و ورق CK45 متداول ترین محصولاتی هستند که با استفاده از این فولاد تولید می ‌شوند که البته علت آن نیز قیمت مناسب آن ها نسبت به کارایی و مزایای بی شماری که دارند است. اشکال دیگر این فولاد شامل شمش مربعی ، شمش شش وجهی ، شمش مسطح ، تسمه ، لوله و… می باشد.

کارایی و کاربرد فولاد آلیاژی CK45

اگر بخواهیم در مورد کاربرد های فولاد آلیاژی CK45 صحبت کنیم باید گفت که خواص ، ویژگی ها و قیمت مناسب این محصول فولادی منجر به کارایی آن در تولید و ساخت وسایل و ابزار های گوناگون مربوط به صنایع مختلف از جمله پتروشیمی ، نفت ، ساختمان سازی ، خودروسازی و… شده است. از این نوع فولاد در بخش ‌هایی از خودرو های معمولی و سنگین مانند میله های متصل کننده ، میل لنگ ، چرخ دنده کوچک ، شفت و… که چقرمگی بالایی دارند و باید از استحکام بیشتری برخوردار باشند نیز استفاده می ‌شود. ساخت محور پمپ ، شافت ها ، غلطک های صنعتی ، مته‌ های حفاری ، انبردست و چکش ، میخ ، پیچ ، مته و… نیز از دیگر موارد کاربرد این فولاد هستند. گفتیم رایج ترین محصولاتی که با استفاده از این فولاد تولید می شوند ، میلگرد و ورق است. میلگرد های CK45 در مقایسه با میلگرد های معمولی فولاد یعنی میلگرد های ST37 استحکام و مقاومت بیشتری دارند که این موضوع ناشی از افزایش مقدار کربن در ترکیب شیمیایی و ساختار فولاد CK45 می باشد. همچنین ورق CK45 که به ورق استیل یا ورق کربن متوسط نیز معروف است ، با کیفیت های مختلفی عرضه می شود ولی به طور کلی سطح کیفی آن از ورقه های آهنی بیشتر می باشد. لازم به ذکر است که این نوع ورق به دلیل ویژگی های کششی خاص در گروه ورق ‌های ضد سایش قرار می گیرد و این ویژگی به همراه جوش پذیری و سختی پذیری بالا منجر به کارایی آن در ساخت قطعاتی از جمله تیغه های ماله کشی شده است. تسمه CK45 نیز به سه دسته فابریک ، نوردی و ماشین کاری تقسیم می شود که در مقایسه با نمونه های مشابه خود از سختی و طول عمر بالاتری برخوردار است.

پیشنهاد می شود مطلب فولاد تریپ و خواص آن را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مشتریان و متقاضیان عزیز محصولات و مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق فولادی و… می ‌توانند از طریق راه های ارتباطی درج شده در صفحه تماس با ما ، با کارشناسان واحد فروش مجموعه صنعتی کیان متال جهت ثبت سفارش و دریافت مشاوره رایگان در تماس باشند. همچنین با پیوستن به صفحه اینستاگرام اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت که می تواند برای علاقمندان و کسانی که در این حوزه فعالیت دارند مفید واقع شود.