فولاد آلیاژی MO40

فولاد آلیاژی MO40

فولاد به عنوان پرکاربرد ترین و مهمترین فلزات در سطح جهان شناخته می شود. در واقع کنار هم قرار گرفتن دو ویژگی صرفه اقتصادی این فلز و کارایی فراوان آن در صنایع مختلف باعث شده تا فولاد جایگاه ویژه ‌ای کسب نماید. به طور کلی می توان گفت کمتر صنعتی است که با فولاد و انواع مختلف آن سرو کار نداشته باشد. لازم به ذکر است که برخی اوقات برای تولید فولاد از عناصر مختلفی استفاده می شود که به آن خواص منحصر به فردی می بخشد. این موضوع منجر به ایجاد ویژگی های چشمگیر و با اهمیتی در محصول نهایی که به فولاد آلیاژی معروف است می گردد. از جمله موارد کاربرد انواع فولاد آلیاژی نیز می ‌توان به صنایع نفت و پتروشیمی ، خودروسازی ، ساخت قطعات و… اشاره نمود. فولاد آلیاژی MO40 یکی از انواع فولاد است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

فولاد آلیاژی MO40

عناصر موجود در فولاد آلیاژی MO40 و روش های تولید آن

فولاد آلیاژی MO40 جزء فولاد های آلیاژی عملیات حرارتی پذیر به شمار می رود و در استاندارد DIN آلمان به نام  1.7225 شناخته می شود. دمای فورجینگ این نوع فولاد نیز در بازه 850 تا 1050 درجه سانتی گراد است که به دلیل برخورداری از عناصر کروم و مولیبدن چقرمگی آن نسبت به سایر محصولات مشابه بیشتر می باشد. از طرفی نیز بکار رفتن کروم در این نوع فولاد منجر به افزایش مقاومت آن به حرارت می شود ؛ طوری که فولاد 7225 تا دمای 932 درجه سانتیگراد کارایی دارد. به علاوه مولیبدن موجود در این فولاد آلیاژی باعث شود سختی آن افزایش پیدا کند. به طور کلی می توان گفت فولاد MO40 در دسته فولاد های آلیاژی با کیفیت و کم آلیاژ یا همان میکرو آلیاژ قرار می گیرد که در کوره های الکتریکی و القایی تولید می‌ شود. همچنین لازم به ذکر است که نقطه ذوب این فولاد 1416درجه سانتیگراد بوده و میزان سختی آن معادل 197 برینل ، 207 ویکرز و 92 راکول B است. فولاد MO40 به فولاد کروم مولیبدن نیز معروف است و به دلیل سختی و توان کششی بالا یکی از پرکاربرد ترین فولاد ها بعد از ST37 و Ck45 در ایران به شمار می رود که محبوبیت زیادی نیز میان صنعتگران دارد. این فولاد به صورت آنیل ، نرمالیزه و فرگوته تولید می شود که در روش آنیل فولاد بعد از ذوب و تبدیل شدن به شمش وارد خط نورد گرم می شود و بعد از فرم دهی در فضای آزاد خنک می گردد. همچنین در روش فرگوته بعد از ذوب و تولید شمش ، فولاد تا دمای 850 درجه گرم و سپس کوئنچ می شود. در نوع نرمالیزه نیز فولاد تا دمای 950 درجه سانتی گراد به مدت طولانی گرم می شود و سپس در هوای آزاد خنک و نرمالیزه می گردد.

ویژگی ها و کاربرد فولاد آلیاژی MO40

فولاد آلیاژی MO40 در دمای 860 تا 900 درجه سانتی گراد حرارت می بیند ؛ طوری که این گرما باید به صورت یکنواخت به تمام نقاط فولاد انتقال پیدا کند. در مرحله بعد نیز به مدت 20 دقیقه در آب و پس از آن در مجاورت هوای آزاد خنک می شود. البته دمای آنیل این فولاد بین 800 تا 850 درجه سانتی گراد است و همان طور که گفتیم به صورت یکسان اعمال می گردد. همچنین دمای برگشت این فولاد حدود 550 تا 700 درجه می باشد. از طرفی اگر بخواهیم یکی از ویژگی‌ های این فولاد را به اختصار شرح دهیم می توانیم به قابلیت جوشکاری و شکل پذیری آن اشاره کنیم که کارایی خوبی نیز به آن بخشیده است. به علاوه این فولاد با فولاد Ck45 از لحاظ ترکیب شیمیایی فقط در کروم تفاوت دارند اما از آنجایی که این عنصر می‌ تواند ویژگی های متعددی را در محصول به وجود آورد می ‌توان گفت که تفاوت این دو فولاد از یک عنصر بیشتر است. هر دوی این فولاد ها در کشور ایران جزء فولاد های پرکاربرد به شمار می روند و از لحاظ سختی شباهت زیادی به هم دارند. البته میزان سختی فولاد MO40 ده برینل از فولاد Ck45 بیشتر است. همچنین هر دو نوع فولاد دمای فورجینگ یکسانی دارند و بازه آن بین 850 تا 1050 است. دوام بالا و شکل پذیری بهتر فولاد MO40 نیز از دیگر نقاط قوت آن نسبت به فولاد Ck45 می باشد. به طور کلی استحکام تسلیم ، قابلیت ماشین کاری ، استحکام کششی بالا و همچنین هدایت گرمایی خوب فولاد MO40 باعث شده تا در چرخ های دندانه دار ، شاتون ، پیچ های مقاوم ، غلطک های صنایع سیمان و فولاد ، دستگاه های سنگ شکن ، میله های اتصال ، پنیون ها و… به کار گرفته شود.

پیشنهاد می شود مطلب فولاد آلیاژی ST52 را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

نحوه ثبت سفارش در مجموعه صنعتی کیان متال به گونه ای است که مشتریان و متقاضیان عزیز کمترین فوت وقت را داشته باشند و به این منظور از بهترین خدمات برخوردار شوند. به منظور ارتباط با واحد فروش و دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره تلفن های درج شده در صفحه تماس با ما ، تماس حاصل فرمایید و سوالات و ابهامات خود در رابطه با نحوه ارسال ، استعلام قیمت و… را مطرح کنید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه اینستاگرام این مجموعه بپیوندید.