فولاد ضد زنگ 316

فولاد ضد زنگ 316

فولاد ضد زنگ نوعی آلیاژ است که شامل آهن و کروم می باشد و میزان کروم به کار رفته در آن بین ۱۰ تا ۳۰ درصد است. مهمترین مشخصه این محصول نیز مقاومت بالای آن در برابر خوردگی است که کارآیی فراوانی نیز به آن می بخشد. در واقع می ‌توان گفت که موارد کاربرد فولاد زنگ نزن بخش وسیعی از صنعت را در بر می‌ گیرد و از آن با توجه به ویژگی هایی که دارد در بخش های مختلف استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که فولاد ضد زنگ گرید های فراوانی دارد که هر کدام از مشخصات و کارایی منحصر به فردی برخوردارند. فولاد ضد زنگ 316 نیز یکی از انواع فولاد است که دومین استیل رایج در صنعت به شمار می رود و یکی از پر کاربرد ترین ها است. تا انتهای این مطلب با بررسی این فولاد با ما همراه باشید.

فولاد ضد زنگ 316 یکی از پرکاربرد ترین و رایج ترین انواع فولاد است که در بخش های مختلف صنعت به شکل های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های فولاد ضد زنگ 316

فولاد ضد زنگ 316 ، جزء پر مصرف ترین و رایج ترین فولاد های موجود در بازار آهن آلات می باشد که پس از استیل 304 رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تنها تفاوت این دو نوع استیل ، میزان مولبیدن به کار رفته در آن ها می باشد که مشخصه های متفاوتی به آن ها بخشیده است. در حقیقت مولبیدن به کار رفته در ورق استیل 316 منجر به افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی می شود. از طرفی نیز قابلیت شکل پذیری و جوشکاری بالای فولاد 316 این امکان را فراهم می ‌آورد تا بتوان در جریان فرایند نورد استیل را به شکل مشخصی فرم داد و به قطعات قابل استفاده در صنعت ، ساختمان سازی ، معماری و صنایع حمل و نقل تبدیل شود. همچنین مقدار مواد به کار رفته در ترکیب شیمیایی استیل 316 نیز به صورت نسبت 18 به 8 درصد آلیاژ های کروم نیکل است. به علاوه مولبیدن به کار رفته در ساختار این نوع فولاد منجر به استحکام و حفظ خواص مکانیکی در دمای بالا شده و سبب گردیده تا در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. از دیگر ویژگی ‌های این استیل نیز می‌ توان به قابلیت جوشکاری بالای آن اشاره کرد که این عملیات جهت افزایش مقدار مقاومت آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی دو مرتبه انجام می شود. در واقع این کار سبب می گردد که مقاومت فولاد در برابر پوسیدگی افزایش پیدا کند. خوب است بدانید که این فولاد یک نوع استیل نگیر می باشد و خواص مغناطیسی در آن وجود ندارد. به علاوه این استیل تا دمای 925 درجه سانتی گراد مقاومت زیادی دارد و از آنجایی که کاربرد های زیادی در صنعت داشته ، از لحاظ قیمتی نیز با ارزش است.

کارایی و کاربرد فولاد ضد زنگ 316

طبق استاندارد هایی که برای محصولات فولادی وجود دارد ، استیل یا فولاد ضد زنگ 316 با نام گرید دریایی شناخته می‌ شود که علت این نامگذاری نیز کارایی و کاربرد آن در محیط های نمکی با درجه بالا از جمله نقاط ساحلی می باشد. در بیشتر مناطقی که آب و هوای گرم دارند این فولاد دچار خوردگی می‌ شود و رنگ قهوه ای به خود می گیرد. از دیگر کاربرد های استیل 316 نیز می ‌توان به تولید و ساخت قطعات و تجهیزات صنایع مختلف مانند نساجی ، نفت و پالایشگاه اشاره کرد. همچنین با در نظر گرفتن خاصیت ضد اسیدی آن ، این استیل مقاومت و استحکام بیشتری در برابر خوردگی دارد و با توجه به خاصیت غیر واکنشی آن در تولید و ساخت تجهیزات پزشکی و جراحی به کار گرفته می شود. همانطور که اشاره کردیم نیکل و کروم به کار رفته در این فولاد علاوه بر این که باعث ایجاد قابلیت ضد زنگ زدگی در آن می‌ شود ، منجر می گردد در دمای بالا از خود مقاومت نشان دهد. لازم به ذکر است که مقاومت استیل 316 در برابر اسید ها ، کلرید ها و باز ها نیز موجب شده تا به شکل گسترده ای در صنعت غذا سازی مورد استفاده قرار گیرد ؛ در صورتی که سایر فولاد ها با قرار گرفتن در چنین محیط هایی دچار حفره و خوردگی می گردند. به طور کلی عمده ترین کاربرد این ورق استیل در ساخت و تولید تجهیزات آزمایشگاهی و نیمکت ، اتصالات قایق ، ساخت تجهیزات صنایع داروسازی ، تولید پنل های معماری ساحلی ، نرده و دستگیره ، ساخت فنر ها و اتصال دهنده ها ، ساخت مبدل های حرارتی ، تولید تجهیزات صنایع غذایی ، تولید قطعات کوره ، ساخت تجهیزات عکاسی ، تولید قطعات دریچه و پمپ می باشد.

پیشنهاد می شود مطلب فولاد ضد زنگ 201 را نیز مطالعه کنید.

راه های ارتباطی

اگر از جمله کسانی هستید که در حوزه آهن آلات و محصولات فولادی فعالیت می ‌کنید و یا اینکه برای تکمیل پروژه خود به این محصولات احتیاج دارید می توانید جهت تهیه متریال مورد نیاز خود از جمله انواع میلگرد ، فولاد آلیاژی ، شش پر ، چهار پهلو ، شافتینگ و… با کارشناسان فروش مجموعه صنعتی کیان متال در ارتباط باشید. به این منظور می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در صفحه تماس با ما اقدام کنید. همچنین با پیوستن به صفحه اینستاگرام این مجموعه اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.