فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ نوعی آلیاژ آهن با حداقل ده و نیم درصد کروم است. کروم موجود در آن از خوردگی و زنگ زدگی فولاد جلوگیری به عمل می آورد. نکته قابل توجه این است که با افزایش کروم موجود در فولاد خاصیت مقابله با خوردگی در آن افزایش پیدا می‌ کند. این نوع فولاد کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف داشته و مورد توجه بسیاری از صنعت گران قرار گرفته است. از موارد کاربرد فولاد می توان به معماری و ساختمان سازی ، صنعت کشتی سازی ، خودروسازی و… اشاره کرد. در ادامه به بررسی بیشتر این نوع فولاد خواهیم پرداخت. لطفا همراه ما باشید.

ویژگی های فولاد ضد زنگ

میزان کروم موجود در فولاد در حالت کلی ۱۲ تا ۲۰ درصد است و علاوه بر کروم عناصر دیگری مانند سیلیسیم ، کربن و منگنز در فولاد وجود دارد که باعث می شود فولاد ضد زنگ ویژگی ‌های عالی داشته باشد. عناصری مانند نیکل و مولیبدن موجب شکل پذیری بالا و افزایش مقاومت فولاد در برابر خوردگی می شود. یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع فولاد بازیافتی بودن آن است. برخی فلزات می توانند به خوبی بازیافت شوند ، بدون اینکه خاصیت های اصلی و مهم خود را از دست بدهند و این فولاد یکی از این فلزات است. فولاد در طبیعت به خوبی می تواند تجزیه شود و در طبیعت باقی نمی ماند ، بنابراین به طور کامل قابل بازیافت است. بازیافتی بودن این محصول موجب تقاضا و کاربرد بیشتر برای این نوع فولاد می شود. وقتی که فولاد در صنایع مختلف استفاده شود ، هزینه های آن حوزه به صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌ کند. فولاد به آسانی خراب نمی شود و همین امر موجب افزایش طول عمر آن می گردد. این نوع فولاد بر عکس باقی فولادها به راحتی تمیز می شود و همچنین باکتری های مضر تولید نمی‌ کند. به همین دلیل این فولاد محبوبیت زیادی را در صنایع به دست آورده است. فولاد زنگ نزن در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد. این نوع فولاد به دلیل شکل گرفتن یک لایه غیرفعال بر روی سطح آن که به لایه زیری پیوند خورده است ، از تماس لایه زیرین با رطوبت جلوگیری می کند.

فولاد ضد زنگ

انواع فولاد ضد زنگ

از انواع فولاد ضد زنگ می توان به فولاد آستینتی ، feritic ، مارتنزینی ، آلیاژ دوبلکس ، فولاد رسوب سختی اشاره نمود. از فولاد هایی که در بالا نام برده شد ، فولاد آستینتی رایج ترین نوع فولاد می باشد. این فولاد حاوی حداقل ۱۶ درصد کروم هست.در واقع کروم استفاده شده در این فولاد ، آن را به یک گزینه عالی با مقاومت بالا در برابر خوردگی تبدیل می کند. این فولاد را نمی توان با عملیات حرارتی سخت کرد ، به دلیل اینکه در هر دمایی ساختار متفاوتی دارد. از طرف دیگر فولاد آستینتی قابلیت شکل پذیری و جوشکاری نیز دارد. این فولاد به دو دسته گرید ۲۰۰ و گرید ۳۰۰ تقسیم می شود. در فولاد آستینتی گرید ۲۰۰ وجود آلیاژ های متشکل از کروم ، منگنز ، نیکل و نیتروژن باعث شده تا مقاومت تسلیم آن بیشتر از فولاد گرید ۳۰۰ باشد. فولاد آستینتی گرید ۳۰۰ پر کاربرد ترین نوع این نوع فولاد شناخته می شود که از آلیاژهای کروم و نیکل تشکیل شده است. این گرید از فولاد آستینتی کارایی فوق العاده ای دارد و با ترکیب 18/8 و 18/10 شناخته می ‌شود. علت این نامگذاری این است که این گرید ها دارای ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد یا ۱۰ درصد نیکل هستند.

روش تولید فولاد ضد زنگ

  • تولید فولاد ضد زنگ شامل فرایندی است که به شرج زیر می باشد:
  • ذوب کردن مواد اولیه: در این مرحله مواد اولیه را در کوره ذوب نموده و قسمت ته نشین و سر بار شده مواد اولیه را تصفیه می کنیم.
  • حذف محتوای کربن: در این قسمت باید مقدار اضافه کربن را حذف کنیم. این کار را می توانید با استفاده از تزریق مخلوط اکسیژن و آرگون انجام دهید و میزان کربن را کاهش دهید.
  • ریخته گری پیوسته: در این مرحله مواد تصفیه شده را درون قالب های ریخته گری تخلیه نموده و در آخر به صورت تختال و یا شمشال برش می دهیم.
  • شکل گیری: در نهایت مواد مذاب را به اشکال مختلف یا به شکل میله و لوله فرم می دهیم.
  • نورد گرم یا عملیات حرارتی: نورد گرم در دمای بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد اتفاق می‌افتد.
  • نورد سرد: این مرحله در صورتی انجام می ‌شود که به ابعاد خاصی از میلگرد احتیاج داشته باشیم.
  • آنیل کردن: برای نرم کردن فولاد و افزایش شکل پذیری از عملیات آنیل کردن یا بازپخت کردن استفاده می شود. در این مرحله فولاد در شرایط کنترل شده گرم و سرد می گردد.
  • رسوب زدایی: در مرحله قبل هنگام آنیل کردن ، اکسید هایی در سطح فولاد تشکیل می شود. این اکسید ها بر خواص فیزیکی فولاد تاثیر دارد و همچنین از زیبایی ظاهری آن کم می ‌کند. در اینجا با عملیاتی به اسم رسوب زدایی اکسید ها را از سطح فولاد بر می داریم.
  • برشکاری: در عملیات برشکاری فولاد را به اندازه های مختلف برش می دهیم. برای برش دادن از چاقو گیوتین ، چاقو های دایره ای و یا تیغ های پر سرعت استفاده می شود.
  • تمام کاری: در مرحله آخر عملیات پرداخت شرطی بر روی فولاد انجام می ‌شود تا فولاد سطح زیبا و صاف داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم تا مطلب کاربردی انواع میلگرد را نیز مطالعه نمایید.

روش ثبت سفارش فولاد ضد زنگ

شما می توانید محصولات و مقاطع فولادی مورد نظر خود را از مجموعه صنعتی کیان متال تهیه نمایید. جهت ثبت سفارش محصولات به صفحه تماس با ما مراجعه نموده و از طریق شماره تماس های درج شده در این صفحه سفارشات خود را ثبت نمایید. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر این مجموعه را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال کنید و یا از طریق اپلیکیشن واتساپ با کارشناسان ما در ارتباط باشید.