مفتول اسید شور

مفتول اسید شور

اسید شویی به فرآیند پاک کردن پوسته وسیاهی های موجود بر روی ورق و میلگرد گفته می شود که در اثر فرآیند نورد گرم بر روی آن ایجاد می شود. در واقع هدف اصلی از اسیدشویی رساندن سطح میلگرد به سطحی صاف و مطلوب جهت انجام عملیات نورد سرد و تولید میلگرد روغنی است. بسیاری از کارخانه جات تولید میلگرد روغنی و یا محصولات نورد سرد مانند لوله ، قوطی ، نبشی و …  به دلیل قیمت پایینتر ورق های روغنی ، بیشتر تمایل به خرید این ورق ها جهت تولید محصولات خود دارند، به جای این که اقدام به تولید میلگرد اسیدشور و یا ورق های اسید شور نمایند. در این مقاله به بررسی روش تولید مفتول اسید شور خواهیم پرداخت.

در مفتول اسیدشور چه چیزی حذف می شود؟

در ساخت مفتول اسید شور معمولا اکسید آهنی که در نورد گرم و در دمای بالا بر روی سطح میلگرد ایجاد می شود در طی فرآیند دیگری از روی آن حذف می شود. در واقع پوسته تشکیل شده بر روی سطح میلگرد بسیار شبیه به زنگ زدگی است و بهتر است بدانید که این پوسته نیز مانند فرآیند زنگ زدگی از پیوند اکسیژن و آهن با ترکیب شیمیایی متفاوتی به وجود می آید . بنابراین ایجاد پوسته بر روی فولاد دقیقا مانند زنگ زدگی بر روی آهن است . البته تفاوت اصلی که پوسته های ایجاد شده بر روی فولاد با اکسید آهن دارند این است که این پوسته ها در دمای بسیار بالا ایجاد می شوند. در گذر زمان عمق این پوسته ها بیشتر شده و با افزایش دما سرعت تولید آن ها نیز بیشتر می شود. به طور معمول پوشش پوسته ایجاد شده که با اسید شسته می شود ، ضخامتی کمتر از 0.001 اینچ و رنگ خاکستری مات دارد.انجام تمام مراحل فرآیند اسیدشویی تحت استاندارد های موجود و به صورت صحیح اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا در غیر این صورت محصول نهایی بازدهی قابل قبولی را به مصرف کننده نخواهد داد. بنابراین خرید شما از فروشندگان و کارخانه جات معتبر نظیر کیان متال تضمین کننده خرید محصولی با کیفیت می باشد.

مفتول اسید شور

بیشتر بخوانید: میلگرد آلیاژی

مفتول اسید شور به زبان ساده

در واقع نفتول اسید شور یا به عبارتی اسید شور کردن فلزات به روندی گفته می شود که طی آن تمام آلودگی ها ، پوسته های اسید مانند و زنگ زدگی ها از روی سطح محصول پاک شده و توسط مایعی که به آن مایع اسید شویی گفته می شود انجام می شود تا فلز برای استفاده در مراحل بعدی کاملا تمیز و قابل استفاده باشد. اسیدی که برای اسید شویی فلزات مورد استفاده قرار می گیرد معمولاً هیدروکلریک اسید است. فلزات با مقاومت بالا را با اسیدهای قوی‌ تر و در دو مرحله اسید شویی می ‌کنند. بنابراین اگر ورق و یا میلگرد بدون فرآیند اسیدشویی وارد نورد سرد شود ، باعث افزایش استحلاک در غلطک های دستگاه شده و گاهی می توانند خسارت های سخت و جبران ناپذیری نیز به وجود بیاورند. فرآیند اسید شویی به طور کلی به 3 روش عمده انجام خواهد شد که در زیر به معرفی مختصر هر یک می پردازیم :

  1. اسیدشوری ساکن: اسیدشویی ساکن و یا به عبارتی اسیدشویی خمره ای بیشتر در صنعت آبکاری به کار خواهد آمد.در این اسیدشویی ورق و یا مفتول در داخل اسید غوطه ور می شود و ساکن باقی می ماند و محلول در این حالت در حال حرکت است.
  2. اسیدشویی دسته ای: در این نوع از اسیدشویی معمولا چند قطعه در داخل محلول اسید غوطه ور شده و این قطعات معمولا در حال حرکت هستند.
  3. اسیدشویی پیوسته: در اسیدشویی پیوسته ، محصول معمولا نوار فولادی است که پیچیده نشده است و در یک جهت افقی یا عمودی از میان مخازن اسید و شستشوی آب یا اسپری ها عبور می کند.

سیم مفتول اسید شور شده در واقع مفتولی کم کربن بوده که به دلیل عبور مفتول آنیل شده از محلول اسید شویی به رنگ سفید در آمده و سطحی بدون هیچ گونه چربی و براق دارد.این مفتول به دلیل فرآیند های انجام شده بر روی آن دارای خاصیت ضدزنگ و اکسید است. در فرآیند اسیدشویی مفتول، مفتول سیاه بعد از چندین مرحله کشش توسط اسید سولفریک و یا اسید کلریدریک ، اسید شویی می شود و  در سایز های 0.8 تا 6 سانتی متر به صورت شاخه و یا کلاف عرضه می گردد. نوع ، دما و غلظت محلول اسیدی و زمان نگهداری محصول اولیه ( مفتول) در محلول اگر به شرایط ایده آل نزدیک باشد، سرعت و کیفیت اسید شویی بالا می رود ،

مفتول اسیدشور کاربردهای زیادی دارد که در زیر به برخی از آن ها به صورت تیتروار اشاره خواهیم کرد:

ساخت انواع توری مش یا توری جوشی

ساخت انواع تری دی پانل

ساخت صفحات مشبک

ساخت انواع یخچال

ساخت انواع چوب لباسی و …

تهیه و سفارش مفتول اسیدشور

برای سفارش مفتول اسیدشور می توانید  با مراجعه به صفحه تماس با ما و از طریق شماره های درج شده در این صفحه ، با مشاوریم ما تماس حاصل فرمایید. مجموعه صنعتی کیان متال با بیش از 20 سال سابقه با دیدگاهی بسیار متفاوت در صنعت آهن و  فولاد کشور فعالیت می کند و به دلیل ارائه خدمات و محصولات با کیفیت ، به عنوان یک منبع مطمئن ، قابل اتکا و برتر در این عرصه شناخته شده است.