مفتول کشش شده

مفتول کشش شده

مفتول آهنی یا مفتول فولادی یکی از محصولاتی است که در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد. البته مفتول ها بیشتر از اینکه برای مصارف ساختمانی استفاده شوند ، در صنایع دیگر کاربرد دارند. کارخانجات کشش مفتول یکی از صنایع نهایی صنعت فولاد محسوب می شوند. مفتول کشش شده یکی از انواع مختلف مفتول می باشد. در واقع کششی که هنگام تولید مفتول های کشش شده اعمال می ‌شود ، تغییری در ترکیب شیمیایی و میزان عناصر به کار رفته در آلیاژ مفتول به وجود نمی آورد اما خواص مکانیکی و فیزیکی آن را دستخوش تغییرات می کند. در ادامه مطلب ما به ارائه اطلاعاتی در مورد روش تولید این محصول فولادی می پردازیم.

مفتول کشش شده

روند کلی تولید مفتول کشش شده

برای تولید مفتول ابتدا شمش مورد استفاده را در کوره هایی با دمای ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار می دهند. بعد از اینکه شمش کاملاً به حالت مذاب در آمد ، آن را به دستگاه نورد منتقل می کنند. بعد از مرحله نورد ، مفتول را توسط دستگاه‌های تولید کلاف به کویل یا توپی مفتول تبدیل می کند. لازم به ذکر است که روش خنک کردن مفتول از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ به طوری که اگر این مرحله به درستی انجام نشود ، مفتول پس از طی کردن مراحل نهایی حالت ترد و شکننده پیدا می کند. در واقع برای خنک کردن مفتول ، در مرحله نورد به مرور از دمای مفتول کاسته می شود. بعد از این روند مراحل دیگری از جمله زنگ زدایی ، روکش و… نیز اعمال می شوند تا کیفیت مفتول کشش شده افزایش پیدا کند. در ادامه مطلب به بررسی کامل این مراحل خواهیم پرداخت. بعد از اینکه عملیات زنگ زدایی و پوسته گیری انجام شد ، مفتول وارد دستگاه کشش می شود. بسته به کیفیت محصول و دستگاه کششی که مورد استفاده قرار می گیرد یک یا چند کشش متوالی روی مفتول اعمال می گردد. این اقدامات باعث می شود تا طول مفتول افزایش پیدا کند و در نتیجه سطح مقطع آن کوچک تر شود. کاهش سطح مقطع مفتول مانند اعمال تنش بر روی آن است. مفتول کشیده شده نسبت به مفتول خام سفت تر می باشد. در واقع اعمال کشش بر روی مفتول که با عنوان کار سرد نیز شناخته می شود ، منجر به تغییر آرایش اتمی عناصر و در نتیجه سفت شدن مفتول می گردد.

شما می توانید مطلب کاربردی چگونگی تشخیص کارخانه سازنده میلگرد را نیز در سایت مشاهده نمایید.

مراحل تکمیلی تولید مفتول کشش شده

در قسمت قبل به بررسی روش کلی تولید مفتول کشش شده پرداختیم که بخشی از آن در تولید انواع مفتول ها ثابت است. در این قسمت قصد داریم مراحل جزئی که روی کیفیت مفتول موثر خواهند بود را شرح دهیم.

زنگ زدایی: مفتول در حال تولید به دلیل این که حرارت بسیار بالایی دارد می توانند با اکسیژن هوا ترکیب شود. در واقع اکسید آهن یک لایه سخت و شکننده می باشد. از این رو قبل از انجام عملیات کشش مفتول باید اکسیدها و زنگ های موجود در سطح مفتول را زدود ؛ چرا که لایه های اکسیدی به قالب های کشش مفتول آسیب می رساند. عملیات زنگ زدایی به چند روش مختلف انجام می‌شود که زنگ زدایی مکانیکی ، زنگ زدایی مکانیکی همزمان با برس سیمی و شات بلاست عمده ترین این روش ها هستند.

عملیات روکش: برای تولید برخی از مفتول ها باید آن ها را با استفاده از فلزات دیگر روکش کرد. معمولا برای روکش مفتول ها از روی استفاده می شود که محصول نهایی مفتول گالوانیزه خواهد بود. دو روش برای روکش گالوانیزه وجود دارد که با عنوان گالوانیزه گرم و الکترو گالوانیزاسیون یا همان گالوانیزه سرد شناخته می شوند. مفتول پس از اینکه گالوانیزه شد نسبت به زنگ زدگی مقاومت پیدا می کند. البته از روکش های دیگری مانند روکش مسوار ، روکش فسفات روی و… نیز برای مفتول استفاده می شود.

عملیات آنیل: اعمال کشش بر روی مفتول به دلیل اینکه به کریستال های مفتول نیرو وارد می کند باعث بی ‌نظمی شدیدی در کریستال های فولاد می‌شود. برای رفع این مشکل از طریق حرارت دادن فولاد و نگه داشتن آن در یک دمای ثابت ، این اثر را از بین می‌ برند که به آن عملیات آنیل می گویند. عملیات آنیل منجر به بهبود خواص انعطاف پذیری ، قابلیت ماشینکاری و…  در مفتول می شود.

خرید مفتول کشش شده

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از عرضه کنندگان خوش نام در زمینه محصولات فولادی از جمله انواع ميلگرد ، شش پر ، چهار پهلو و فرم دار با دقت هزارم ، صدم و دهم می باشد. شما می توانید محصولات فولادی مورد نظر خود را از این مجموعه سفارش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین استعلام قیمت مقاطع فولادی با کارشناسان ما در ارتباط باشید. از این رو به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید و با شماره تلفن های موجود تماس حاصل فرمایید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید در شبکه های اجتماعی ما نظیر کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام عضو شوید. از همراهی شما سپاسگزاریم.