مقایسه میلگرد آلیاژ کاری شده و ترمکس

مقایسه میلگرد آلیاژ کاری شده و ترمکس

برای تولید میلگرد عمدتاً از روش‌ های گوناگونی استفاده می شود که بر اساس شرایط آب و هوایی ، شرایط اقلیمی ، زلزله خیز بودن و… مشخص می گردند. یکی از روش های تولید میلگرد روش ترمکس می باشد. همان طور که می دانید اطلاعات میلگرد ها به صورت علائم اختصاری روی بدنه آن ها نمایش داده می شود. شاید عبارت CT و CU را روی بدنه میلگرد ها مشاهده کرده باشید. علامت اختصاری CT مربوط به روش ترمکس و علامت CU مربوط به روش آلیاژ سازی شده می باشد که هر دو عبارت نحوه ساخت میلگرد را تعیین می کنند. عبارت CT مخفف روش ترمکس و CU مخفف روش آلیاژ سازی شده می باشد. از آنجایی که میلگرد های تولید شده با این دو روش از لحاظ خواص مکانیکی و قیمت با هم تفاوت دارند ، در این مطلب با بررسی میلگرد آلیاژ کاری شده و ترمکس همراه ما باشید.

مقایسه میلگرد آلیاژ کاری شده و ترمکس

معرفی کلی میلگرد آلیاژ کاری شده و ترمکس

در سراسر جهان روش های مختلفی برای تولید میلگرد وجود دارد. در واقع استاندارد های معتبر دنیا بر اساس شرایط اقلیمی هر کشور و در نظر گرفتن پارامتر های مختلف تعیین می شوند. برای مثال از آنجایی که کشور ژاپن به دلیل موقعیت جغرافیایی آن در کره زمین از لحاظ شرایط اقلیمی ، کشوری زلزله خیز محسوب می شود ، استاندارد ملی آن یعنی JIS متناسب با روش آلیاژی می باشد و استفاده از میلگرد های ترمکس در این منطقه پیشنهاد نمی شود ؛ در نتیجه اشاره ای به روش عملیات حرارتی در این استاندارد نشده است. همچنین کشور های اروپایی به دلیل اینکه از لحاظ زلزله خیزی کشور امنی محسوب می شوند و در مقایسه با کشور ژاپن خطر زلزله بسیار کم است ، آنالیز شیمیایی خود را متناسب با روش عملیات حرارتی در نظر گرفته اند و از روش ترمکس استفاده می کنند. این در صورتی است که در استاندارد ملی کشور ایران که با توجه به استاندارد های مرجع ژاپن JIS ، اروپا DIN ، آمریکا ASTM و… نوشته شده است ، هر دو روش مد نظر هستند و به منظور ضریب امنیت بالای مصرف ، تولید کنندگان موظف اند مصرف کنندگان را از نحوه تولید میلگرد ها مطلع کنند و میلگرد آلیاژ کاری شده و ترمکس را از هم متمایز نمایند. به این صورت که روی پلاک الصاقی علامتی درج شود که نشان دهنده روش ترمکس باشد و در گواهینامه فنی جمله فرآیند تولید بوسیله خنک کاری و برگشت تحت کنترل نیز ثبت گردد. به علاوه در استاندارد ملی ایران ذکر شده است که انجام عملیات جوشکاری روی این میلگرد ها مجاز نیست که مصرف کنندگان باید حتما این موضوع را حین خرید و انتخاب میلگرد مورد نظر مد نظر داشته باشند و به کارایی و مشخصات هر کدام دقت کنند.

تفاوت میلگرد آلیاژ کاری شده و ترمکس

حال که با استاندارد های تولید میلگرد در نقاط مختلف آشنا شدیم لازم است که تفاوت میلگرد آلیاژ کاری شده و ترمکس را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی باید گفت شمش فولادی که برای تولید میلگرد به روش ترمکس مورد استفاده قرار می گیرد ، کیفیت کمتری در مقایسه با روش آلیاژ سازی دارد. برای اینکه مقاومت مطلوب در این شمش ایجاد شود محصول تولیدی را از درون لوله های آب عبور می دهند. به این ترتیب سطح بیرونی به یکباره خنک می شود که این امر منجر به افزایش مقاومت سطح بیرونی میلگرد نسبت به سطح داخلی آن می گردد. با در نظر گرفتن این ویژگی استفاده از میلگرد ترمکس در مناطق زلزله خیز چندان پیشنهاد نمی شود. در مقابل برای روش آلیاژ سازی ، فولاد مورد استفاده در آن با اضافه کردن فرو آلیاژ ها تولید می گردد. سپس شمش فولادی به شکل مورد نظر در می آید و با قرار گرفتن در محیط آزاد به مرور زمان خنک می شود. این امر سبب می شود تا سطح بیرونی و درونی محصول نهایی مقاومت یکسانی داشته باشند و در نتیجه میلگرد آلیاژ سازی برای سازه های تحت فشار و محیط های زلزله‌ خیز انتخاب مناسب ‌تری به شمار آید. تفاوت دیگری که میان میلگرد آلیاژ سازی و میلگرد ترمکس وجود دارد ، اختلاف قیمت آن ها است. در واقع با توجه به کیفیت ، کارایی و میزان مقاومت هر میلگرد قیمت متفاوتی برای هر کدام در نظر گرفته شده است. به طور کلی می توان گفت که میلگرد آلیاژ سازی قیمت بیشتری در مقایسه با میلگرد ترمکس دارد ؛ چرا که تفاوت های محسوسی از لحاظ سطح کیفی و کارایی میان آن ها وجود دارد.

پیشنهاد می شود مطلب فولاد آلياژي SP5 را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال بیش از ۳۰ سال در زمینه تولید و عرضه انواع میلگرد ، شش پر ، چهار پهلو و فرم های صنعتی با دقت دهم ، صدم و هزارم فعالیت دارد. این مجموعه با بکارگیری نیروی انسانی مجرب و متخصص و دانش روز دنیا بخشی از نیاز بازار مصرف را برطرف می کند. شما عزیزان می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت مشاوره رایگان در رابطه با محصولات این مجموعه ، از طریق شماره تلفن های مندرج در صفحه تماس با ما با کارشناسان واحد فروش در ارتباط باشید. همچنین در شبکه های اجتماعی این مجموعه از جمله صفحه اینستاگرام اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می گیرد.