چرا فولاد ضد زنگ مغناطیسی نیست؟

چرا فولاد ضد زنگ مغناطیسی نیست؟

بسیاری از ما وقتی در مورد فولاد ضد زنگ فکر می کنیم، یک تفکر کلی داریم ، هر چیزی از لوازم آشپزخانه، ابزار پزشکی، اجزای فن آوری های انرژی تجدیدپذیر و ساخت و ساز ساختمان ممکن است به ذهن ما خطور کند. وقتی واقعاً به آن فکر می کنید، به احتمال زیاد تقریباً به هر کجا که نگاه می کنید چیزی ساخته شده از فولاد ضد زنگ خواهید یافت.

در حالی که فولاد ضد زنگ به دلیل مقاوم بودن در برابر خوردگی، قوی و زیبایی شناختی شناخته شده است، یکی از ویژگی هایی که اغلب مورد سوال قرار می گیرد، خاصیت مغناطیسی آن است.در این مطلب با گروه صنعتی کیان متال همراه باشید تا این مورد را با هم بررسی کنیم.

 

چرا فولاد ضد زنگ مغناطیسی نیست؟

همچنین می توانید بپرسید که آیا فولاد ضد زنگ مغناطیسی است؟ حقیقت این است که برخی از فولادهای ضد زنگ مغناطیسی هستند، در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند. ببینید، فولاد ضد زنگ معمولاً به عنوان یک نوع ماده واحد در نظر گرفته می شود، اما در متالورژی، فولاد ضد زنگ در واقع گروهی از فلزات با کیفیت ها و ترکیبات شیمیایی متفاوت را تشکیل می دهد. در واقع، ممکن است مفید باشد که فولاد ضد زنگ را به عنوان نوعی اصطلاح عمومی بر اساس ترکیب شیمیایی فولاد در نظر بگیریم. حال بیایید ببینیم که چگونه یک فولاد به عنوان ضد زنگ طبقه بندی می شود؟

آلیاژهای فولادی با حداقل 10.5 درصد کروم در دسته ضد زنگ قرار می گیرند.  محتوای کروم ویژگی های خاصی را به فولاد نسبت می دهد، از جمله مقاومت در برابر خوردگی استثنایی. این کیفیت چیزی است که به فولاد ضد زنگ وضعیت ضد زنگ زدگی آن را می دهد. همچنین به فولاد اجازه می دهد تا پس از خراشیدگی یا آسیب دیدگی خود را ترمیم کند ، بر خلاف فولادهای آبکاری شده که اغلب خراشیده می شوند و این خراش ها منجر به خوردگی نهایی فولاد می شود.

 

چه عاملی باعث مغناطیسی شدن می شود؟

اما برگردیم به مغناطیس در مورد فولاد، مغناطیسی بودن یا نبودن آن به ریزساختار فولاد بستگی دارد. فولادهای ضد زنگ پایه ساختاری به نام “فریتی” دارند که آنها را قادر می سازد مغناطیسی باشند. محتوای کروم را به خاطر دارید؟ این افزودن کروم است که منجر به ساختار فریتی می شود. این، به علاوه افزودن کربن، فولاد را سخت می کند و آن را به عنوان یک فولاد مارتنزیتی واجد شرایط می کند. چاقوهای فولادی ضد زنگ معمولاً مارتنزیتی هستند.

فولاد مارتنزیتی با رایج ترین فولادهای زنگ نزن متفاوت است که به آنها آستنیتی می گویند. در فولاد آستنیتی درصد کمتری از کروم وجود دارد و نیکل نیز وجود دارد. از نظر مغناطیس، افزودن نیکل است که فولاد را غیر مغناطیسی می کند.

 

آیا فولاد ضد زنگ مغناطیسی است یا خیر؟

برخی از انواع فولاد ضد زنگ مغناطیسی هستند و برخی دیگر مغناطیسی نیستند. عامل تعیین کننده مغناطیس به ریزساختار فولاد می رسد. فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی (که دارای ریزساختار فریتی هستند) مغناطیسی هستند. فولادهای زنگ نزن آستنیتی حاوی نیکل و غیر مغناطیسی هستند.

شایان ذکر است که در طول پردازش، نفوذپذیری فولادهای آستنیتی می تواند تغییر کند. به عنوان مثال، سرد کاری و جوشکاری به ترتیب باعث افزایش میزان مارتنزیت و فریت در فولاد می شوند. یک مثال آشنا در یک سینک استیل ضد زنگ است که در آن زهکش صاف واکنش مغناطیسی کمی دارد در حالی که کاسه فشرده به دلیل تشکیل مارتنزیت به ویژه در گوشه ها پاسخ بالاتری دارد.

از نظر عملی، فولادهای زنگ نزن آستنیتی برای کاربردهای “غیر مغناطیسی”، به عنوان مثال تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) استفاده می شود. در این موارد اغلب لازم است که حداکثر نفوذپذیری مغناطیسی بین مشتری و تامین کننده توافق شود.

راه ارتباطی با گروه صنعتی کیان متال

گروه صنعتی کیان متال با بیش از ۳۰ سال سابقه در امر تولید انواع میلگرد، شش پر، چهار پهلو و فرم دار با دقت هزارم، صدم و دهم با ماشین آلات روز و پیشرفته و با بالاترین دقت و سرعت تولید کرده و در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. و با مجرب‌ترین کادر فنی و مهندسین ایران عزیزمان توانستم این تولید داخلی را حمایت کرده و بخش کوچکی از چرخه صنعتی کشورمان را به دست آوریم و افتخارمان تولید ملّی و کالای ایرانی می‌باشد. جهت بر قراری ارتباط با مشاورین ما می توانید از طریق شماره های درج شده در صفحه تماس با ما در سایت با ما ارتباط برقرار کنید. همچنین می توانید سوالات و یا نقطه نظرات خود را از طریق واتساپ و یا اینستاگرام با ما در میان بگذارید.