کاربرد فولاد ضد زنگ در صنایع نفت و پتروشیمی

کاربرد فولاد ضد زنگ در صنایع نفت و پتروشیمی

بخش بزرگی از صنعت و در نهایت اقتصاد یک کشور به فولاد و انواع آن وابسته است ؛ طوری که می توان گفت فولاد به تنهایی نقش مهمی را در کشور های رو به رشد و صنعتی ایفا می کند. با اینکه استفاده از فرآورده‌ های این فلز به سالیان دور بر می گردد اما بخش عمده ای از نوآوری هایی که در تولید و استفاده از فولاد رخ داده مربوط به دو قرن گذشته است ، به گونه ای که از این فلز به شکل های گوناگونی در صنایع مختلف استفاده می شود. فولاد ضد زنگ نیز یکی از انواع فولاد می ‌باشد که به عنوان یک فلز منحصر به فرد و کاربردی استفاده از آن در حوزه های گوناگون امکان پذیر است. در این مطلب با بررسی کاربرد فولاد ضد زنگ در صنایع نفت و پتروشیمی همراه ما باشید.

کاربرد فولاد ضد زنگ در صنایع نفت و پتروشیمی

بررسی کلی کاربرد فولاد ضد زنگ در صنایع نفت و پتروشیمی

کاربرد و کارایی فولاد ضد زنگ به قدری گسترده است که از آن در صنعت پزشکی تا صنعت هوا فضا استفاده می شود. این نوع فولاد به پیشرفت تکنولوژی سرعت بیشتری بخشیده و پیشرفت هایی که شاید بدون وجود این فلز میسر نبود را امکان ‌پذیر کرده است. به گونه ‌ای که برخی از آن ها یک رویداد روزمره و عادی به شمار می روند. با این حال برخی از کارایی های فولاد چندان مورد توجه واقع نمی شود که یکی از آن ها کاربرد فولاد ضد زنگ در صنایع نفت و پتروشیمی می باشد. شاید این موضوع کمی برای شما عجیب باشد اما حقیقت آن است که به دلیل اینکه از مواد خطرناک و واکنش پذیر به شکل گسترده ‌ای در این صنعت استفاده می‌ شود فلزات معمولی مانند فولاد کربنی نمی ‌توانند در برابر این مواد مقاومت کنند. در این صورت اگر بخواهیم استفاده از فولاد را به طور کلی در این صنعت را نادیده بگیریم ، هزینه های تولید به شکل چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال فولاد ضد زنگ یک جایگزین ارزان و پایدار برای این فلزات به شمار می رود که دوام و مقاومت خوبی نیز در برابر مواد شیمیایی ، سمی و خورنده از خود نشان می دهد. به طور کلی می‌ توان گفت که آلیاژ های فولادی ضد زنگ بهترین انتخاب برای این صنعت محسوب می شوند و یک راه حل موثر برای مواجه شدن با مشکلات این صنعت ارائه می دهند. در واقع ویژگی ها و خواص منحصر به فرد این فلز چنین شرایطی را مهیا نموده و امکان استفاده از آن در صنایع گوناگون از جمله صنایع نفت و پتروشیمی را به وجود آورده است. در ادامه مطلب ویژگی هایی که باعث کاربرد فلز در این صنعت شده است را شرح خواهیم داد.

کدام ویژگی ها در کاربرد فولاد ضد زنگ در صنایع نفت و پتروشیمی نقش دارند؟

شاید تا به اینجا این سوال برای شما پیش آمده باشد که کدام ویژگی ها و خواص این فلز منجر شده کاربرد فولاد ضد زنگ در صنایع نفت و پتروشیمی بیش از هر فلز دیگری احساس شود. در پاسخ به این سوال باید گفت که استفاده از این فولاد حین کار با مواد خورنده در مقایسه با فولاد کربنی و نمونه های دیگر مزیت های فراوانی دارد که از آن انتخاب ایده آلی می سازد. مقاومت این فلز در برای خوردگی اولین و مهمترین ویژگی است که مورد توجه افراد واقع می شود. با اینکه این فلز واقعاً ضد زنگ نیست اما ساده ترین سازه های آلیاژ های فولادی مقاومت زیادی در برابر خوردگی و حفظ درخشش از خود بروز می دهند که این موضوع ناشی از ترکیب شیمیایی این فلز می باشد. فولاد ضد زنگ در مقایسه با فولاد کربنی که طی یک تماس کوتاه با آب و اکسیژن زنگ می زند ، لایه ای میکروسکوپی از اکسید کروم در سطح خود دارد که به مقاومت فلز در برابر خوردگی کمک می کند. به علاوه این لایه قابلیت خود تعمیرکنندگی نیز دارد که این موضوع به افزایش دوام سازه نیز کمک می کند. یکی از موضوعاتی که در تجهیزات صنایع نفت و پتروشیمی اهمیت دارد کارایی آن ها در محیط های دریایی است. همچنین فولاد ضد زنگ علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی ، استاندارد ترین حفاظت در برابر سایر خوردگی ها ، ترک خوردگی و خوردگی گالوانیزه را داراست. باید اشاره کنیم از آنجایی که فولاد ضد زنگ به شکل گسترده در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد قطعاً امکان استفاده از آن در یک محیط با فرسایش بالا وجود خواهد داشت. از طرفی نیز فولاد ضد زنگ عمدتا از استحکام کششی بالاتری نسبت به فولاد های ملایم برخوردار است.

پیشنهاد می شود مطلب فولاد آلیاژی MO40 را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال از جمله تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات و مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق فولادی و… می باشد. متقاضیان عزیز می توانند جهت استعلام قیمت با ورود به صفحه تماس با ما و برقراری ارتباط با شماره تلفن های موجود در این بخش ، با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشند. علاوه بر این مورد به منظور دریافت اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم به صفحه اینستاگرام این مجموعه بپیوندید.