آشنایی با روش خم کردن میلگرد

آشنایی با روش خم کردن میلگرد

بسیاری از کارشناسان و متخصصینی که در حوزه ساخت ساز فعالیت دارند ، از میلگرد به عنوان یک قطعه فولادی که در ساختار داخلی ساختمان ها و سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد ، یاد می کنند. روشن است که میلگرد در مراحل مختلف ساخت و ساز به شکل های گوناگونی به کار گرفته می شود. نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که تغییر شکل در میلگرد از طریق خمکاری باید به گونه ای صورت گیرد که شکستگی در آن ایجاد نشود و مقاومت میلگرد نیز کاهش پیدا نکند. چندین شیوه وجود دارد که به عنوان روش خم کردن میلگرد مورد استفاده قرار می گیرند. البته لازم به ذکر است که روش خم کاری میلگرد با توجه به ضخامت و طول قطر میلگرد انتخاب می شود. در ادامه این مطلب با بررسی بیشتر این موضوع همراه ما باشید.

آشنایی با روش خم کردن میلگرد

روش خم کردن میلگرد از طریق تجهیزات حرفه ای

مهم‌ ترین نکته ای که در رابطه با خم کردن میلگرد وجود دارد این است که با خم شدن فلز مقدار مقاومت آن کاهش پیدا می ‌کند. البته اگر با توجه به پروژه روش مناسبی برای خمکاری میلگرد انتخاب نمایید ، آسیب ایجاد شده را به پایین ترین مقدار ممکن می رسانید. مورد دیگری که باید مورد توجه قرار دهید این است که باز و بسته کردن میلگرد برای اجرای مجدد خمکاری بر روی آن توصیه نمی شود و فقط در موارد خاص و در صورتی که با کارشناسان نظارت سازه در این مورد مشورت کرده باشید و میلگرد از لحاظ ترک خوردگی کنترل شده باشد ، این امکان وجود دارد.

یکی از راه های ارزان قیمت که می ‌توان از آن به عنوان روش خم کردن میلگرد یاد کرد ، استفاده از دستگاه است. در این شیوه با کمک دستگاه خم کن دستی ، میلگرد روی یک قالب چدنی قرار گرفته و به سمت پایین محکم می شود. سپس خم مورد نظر با استفاده از یک اهرم و اعمال فشار ایجاد می گردد. از آنجایی که در این روش تنها امکان خم کردن یک میلگرد وجود دارد و غالبا برای ایجاد زوایای کمتر از ۹۰ درجه مورد استفاده قرار می گیرد ، به کار گرفتن آن برای ایجاد خم در میلگرد با تعداد بالا ، زمان زیادی می ‌خواهد. همچنین خم کردن میلگرد های قطور با این روش امکان پذیر نمی باشد و باید از دستگاه های مجهز تری استفاده شود. در واقع با کمی صرف هزینه بیشتر می توانید دستگاه های پیشرفته تهیه کنید که قابلیت خم کردن میلگرد های فولادی با قطر های مختلف را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین بعد از اتمام فرایند ، محل خم کاری مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت نداشتن پوشش ، روکش کاری انجام می‌ شود.

روش خم کردن میلگرد به صورت دستی

شما می توانید از روش های دستی و بدون استفاده از تجهیزات حرفه ای نیز عملیات خمکاری را انجام دهید. البته هنگام استفاده از روش خم کردن میلگرد به صورت دستی حتما از عینک محافظ چشم ، دستکش و لباس آستین دار استفاده کنید. همچنین فضای باز و بدون رفت و آمدی را برای انجام این کار انتخاب نمایید. علاوه بر این حتماً انتهای میلگرد های برش داده شده را با کلاهک های استاندارد بپوشانید تا احتمال آسیب دیدگی را کاهش دهید. علاوه بر آن توجه کنید که برای خم کردن میلگرد با ضخامت بالا از دستگاه های مکانیکی حرفه ‌ای کمک بگیرید. به علاوه در صورتی که از میلگرد غیر قابل جوشکاری استفاده می کنید برای انجام خمکاری آن را در معرض حرارت و گرما قرار ندهید.

پس از بررسی این موارد ، میلگرد را بین دو گیره قرار دهید و بعد از این که آن را محکم کردید ، با استفاده از اهرم فولادی می ‌توانید خم مورد نظر را ایجاد نمایید. پیشنهاد می دهیم از نفر دومی نیز کمک بگیرید تا طرف آزاد میلگرد و میز کار را کنترل کند. استفاده از اهرم فولادی که سطح مقطع دایره ای و تو خالی دارد با قرار گرفتن در اطراف میلگرد می تواند فرایند خمکاری را سهولت بخشد. بعد از اینکه میلگرد را درون اهرم فولادی قرار دادید ، فشار یکنواختی به آن وارد کنید تا خم در جهت دلخواه شما ایجاد شود. همچنین برای اینکه خم های دقیقی ایجاد کنید از قطعه های چوبی و فلزی استفاده نمایید تا با قرار گرفتن بین گیره و میله ، خمکاری خطای کمتری داشته باشد. توجه داشته باشید که از چکش برای وارد کردن ضربه بر روی اهرم فولادی استفاده نکنید ؛ چرا که این موضوع روی شکل نهایی میلگرد و کاهش کیفیت آن تاثیر دارد.

پیشنهاد می شود مطلب دلایل به صرفه بودن میلگرد A4 را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال تولید کننده و عرضه کننده انواع محصولات فولادی از جمله انواع میلگرد ، فولاد های آلیاژی و… می باشد. شما عزیزان می توانید به صورت غیر حضوری از مشاوره رایگان برخوردار شوید و همچنین سفارشات خود را نیز از همین طریق ثبت نمایید. جهت دسترسی به راه های ارتباطی به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید. همچنین در صورتی که علاقمند به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مقاطع فولادی هستید در صفحه اینستاگرام این مجموعه عضو شوید.