معرفی آلیاژ مفرغ و بررسی کاربرد های آن

معرفی آلیاژ مفرغ و بررسی کاربرد های آن

انسان ها از گذشته تا به حال در پی یافتن موادی با خواص مختلف بوده اند تا از آن ها در موقعیت های گوناگون کمک بگیرند. مفرغ از جمله قدیمی‌ ترین آلیاژ های شناخته شده به شمار می ‌رود که در گذشته نقش مهمی را در زندگی انسان ها ایفا می‌ کرد. عمده ترین مصرف این آلیاژ به تولید ظروف ، قابلمه ، سکه ، مجسمه سازی و… مربوط می‌ شد. با این حال در حال حاضر نیز این ماده ارزشمند برای تولید محصولات مختلف استفاده می شود. در واقع می ‌توان گفت مفرغ ترکیب درصد مشخصی از مس و قلع است که ویژگی های منحصر به فردی دارد. به طور کلی استحکام و مقاومت بالای مفرغ آن را در زمره پرکاربرد ترین آلیاژ ها قرار داده است. در این مطلب با معرفی آلیاژ مفرغ و بررسی کاربرد های آن همراه ما باشید.

معرفی آلیاژ مفرغ و بررسی کاربرد های آن

انواع آلیاژ مفرغ و تاریخچه کلی آن در ایران

مفرغ که با نام برنز نیز شناخته می ‌شود از جمله آلیاژ هایی است که با ترکیب فلزات مختلف به وجود می آید. در واقع می توان گفت آلیاژ مفرغ جزء اولین آلیاژ هایی است که توسط انسان ساخته شده است. به طور کلی مفرغ ترکیبی از مس و قلع می باشد. زمانی که سنگ مس در کوره ذوب می گردد فلزاتی که همراه مس هستند و نقطه ذوب پایین تری دارند ، به سرعت ذوب می شوند. این مواد در گودال ها و کوره ها ته نشین می گردند و منجر به تولید انواع مفرغ می ‌شوند. مقاومت ، استحکام و ضریب اصطکاک کم از جمله دلایلی هستند که منجر به کاربرد های فراوان این آلیاژ شده است. از مفرغ عمدتاً برای ساخت اشیا سختی ماننده چاقو و نیزه استفاده می شود. به علاوه این آلیاژ در پره های موتور کشتی ها ، چرخ دنده ها و اجزای متحرک ماشین ها به کار گرفته می شود. به طور کلی مفرغ را می توان به سه دسته مفرغ بتا ، مفرغ آلفا و مفرغ گاما تقسیم نمود. در رابطه با بررسی ویژگی چکش پذیری در این سه نوع مفرغ باید گفت که مفرغ آلفا در حالت سرد چکش پذیری خوبی دارد ؛ در حالی که مفرغ نوع بتا در حالت گرم از خاصیت چکش پذیری بیشتری برخوردار است و در مورد مفرغ نوع سوم یا همان مفرغ گاما باید گفت که چکش کاری خوبی ندارد و در مقایسه با دو نوع دیگر نرم و شکننده می باشد. لگام ، مهار اسب ، حلقه‌ های زین ، رکاب و سلاح ‌های دستی ، شمشیر و بت ‌های مختلف از جمله محصولات مفرغی پیش از هزاره دوم قبل از میلاد در ایران بودند که ساخت آن ها به دو صورت ریخته‌ گری و چکش‌ کاری به دست آن افراد صورت می‌ گرفت.

کاربرد ها و خواص آلیاژ مفرغ

آلیاژ ها با توجه به نوع فلزات به کار رفته در آن ها برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع نوع متریال به کار رفته در فلزات تعیین کننده ویژگی ها و کارایی آن ها هستند. آلیاژ مفرغ نیز از این موضوع مستثنی نیست و از جمله خواص آن می توان به جوش پذیری عالی ، نرمی و ماشین پذیری ، مقاومت به خوردگی اتمسفری ، عدم جرقه سایشی ، دوام و پایداری و سخت شدگی با کار سرد اشاره نمود. همچنین اکسیداسیون در برنز عمدتاً به صورت سطحی اتفاق می افتد. طی این فرایند با تولید کربنات مس که از اکسیداسیون یک لایه از مس تولید می شود ، قسمت های زیرین از خوردگی محافظت می گردند که می‌ توان نمونه‌ های آن را در مجسمه های برنزی مشاهده نمود. از دیگر ویژگی‌ های این آلیاژ می ‌توان به نقطه ذوب پایین آن در مقایسه با فولاد و آهن و چگالی پایین اشاره کرد. مفرغ هادی خوبی برای گرما و الکتریسیته نیز به شمار می ‌رود و غیر مغناطیسی بودن آن از دیگر مزیت های این آلیاژ محسوب می شود. کنار هم قرار گرفتن این ویژگی ها باعث شده تا مفرغ به یکی از آلیاژ های ارزشمند در صنایع مختلف تبدیل شود. خواص این آلیاژ باعث شده تا کاربرد گسترده ای در آشپزخانه تا صنایع مختلف از جمله کشتی سازی و خودرو سازی پیدا کند. به عنوان برخی از موارد مصرف برنز می توان تولید زنگ‌ ها و ناقوس‌ ها ، ساخت و تولید محصولات الکتریکی ، مجسمه سازی و ریخته گری ، ساخت ابزار های مربوط به سوارکاری ، ساختن ظروف مختلف مانند قابلمه و بشقاب و استفاده در ساخت ظروف تزیینی و انواع لوستر را نام برد. همچنین ساخت و تولید یاتاقان ‌ها ، ساخت فنر های مختلف نیز از دیگر موارد است.

پیشنهاد می شود مطلب معرفی روش های اصولی برای از بین بردن زنگ زدگی آهن را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از عرضه کنندگان خوش نام محصولات فولادی از جمله انواع ميلگرد ، شش پر ، چهار پهلو و فرم دار با دقت هزارم ، صدم و دهم می باشد. شما می توانید محصولات فولادی مورد نظر خود را از این مجموعه سفارش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین استعلام قیمت مقاطع فولادی با کارشناسان ما در ارتباط باشید. از این رو به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید و با شماره تلفن های موجود تماس حاصل فرمایید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید در شبکه های اجتماعی نظیر صفحه اینستاگرام عضو شوید.