بررسی تفاوت های فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه

بررسی تفاوت های فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه

احتمالاً شما به عنوان یکی از کسانی که به حوزه آهن آلات و محصولات فولادی علاقه مند هستید یا این که در این زمینه فعالیت می ‌کنید ، از این موضوع مطلع اید که فولاد انواع گوناگونی دارد و از هر کدام برای موارد مختلفی استفاده می شود. فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه دو نوع از فولاد می باشند  که به دلیل ویژگی ها و خواص منحصر به فردی که دارند از کارایی مناسبی برخوردار هستند. همان طور که می دانید فولاد کربنی ساده در صورتی که به درستی نگهداری نشود به سادگی زنگ می زنند. در واقع فولاد ضد زنگ و گالوانیزه رایج ترین راه حل برای جلوگیری از خوردگی هستند. همچنین با اینکه هر دو از خاصیت ضد زنگ و ضد خوردگی برخوردارند اما تفاوت هایی میان آن ها وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

بررسی تفاوت های فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه

معرفی فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه

در این بخش به معرفی کلی فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه می پردازیم.

فولاد ضد زنگ: این نوع فولاد که با نام فولاد زنگ نزن نیز شناخته می شود به دلیل برخورداری از عناصر آلیاژی در ترکیب شیمیایی خود ، در برابر خوردگی مقاوم است. فولاد کربنی ساده متشکل از آهن و کربن می باشد در صورتی که فولاد زنگ نزن علاوه بر آهن و کربن حاوی مقدار قابل توجهی از کروم نیز هست. این موضوع باعث می ‌شود فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی مقاومت خوبی به دست آورد. کروم و سایر عناصر آلیاژی حین مرحله ذوب اولیه و قبل از هر گونه شکل‌ دهی به فولاد اضافه می گردند. کروم موجود در این نوع فولاد بعد از ترکیب با اکسیژن لایه گسترده ‌ای از اکسید کروم تشکیل می دهد که باعث جلوگیری از خوردگی فولاد می شود. اگر میزان کروم فولاد کافی باشد ، لایه اکسید کروم به خوبی از تشکیل اکسید آهن پیشگیری خواهد کرد.

فولاد گالوانیزه: این نوع فولاد به گونه ای است که سطح آن با لایه ای از روی پوشیده شده که به جلوگیری از زنگ زدن فولاد کمک می کند. البته این لایه معمولاً بسیار نازک می باشد و مقیاس اندازه گیری آن هزارم اینچ یا میکرون است. این پوشش عمدتاً بعد از اتمام فرایند ذوب ، پالایش و شکل‌ دهی صفحه فولادی ایجاد می شود. حتی در برخی موارد این امر بعد از انجام فرایند هایی مثل خمش یا جوشکاری فولاد گالوانیزه صورت می گیرد. پوشش روی به کار رفته در فولاد گالوانیزه علاوه بر اینکه احتمال خوردگی فلز را کاهش می دهد ، در صورتی که پوشش روی مخدوش شود و مقدار کمی از آهن با هوای محیط تماس داشته باشد ، با توجه به واکنش پذیری بیشتر روی نسبت به فولاد سریعاً مانع شکل گیری زنگار می گردد.

تفاوت ها و کاربرد فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه

فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه هر دو شامل مزیت هایی هستند که در این بخش به طور کامل آن ها از این لحاظ را با یکدیگر مقایسه می کنیم. فولاد ضد زنگ نسبت به فولاد گالوانیزه معمولاً گران تر است اما با این حال باید به این موضوع نیز توجه داشت که فولاد ضد زنگ استحکام بیشتری دارد. علاوه بر این فولاد زنگ نزن در مقایسه با فولاد گالوانیزه مقاومت بیشتری نسبت به خوردگی از خود بروز می دهد. نکته ‌ای که در رابطه با این دو نوع فولاد وجود دارد این است که اگر سطح هر دو به یک اندازه آسیب ببیند ، فولاد ضد زنگ همچنان خاصیت ضد خوردگی خود را در اطراف ناحیه آسیب ‌دیده حفظ می ‌کند اما خراشیده شدن پوشش روی در فولاد گالوانیزه باعث می ‌شود تا لایه کربنی زیرین آسیب پذیر شود. همچنین فولاد ضد زنگ به دلیل رنگ درخشان و نقره ‌گونی که دارد ، از نظر ظاهری دارای جلوه مطلوب‌ تری نسبت به فولاد گالوانیزه‌ خاکستری می باشد. عموما در مواردی که احتمال خوردگی بسیار بالا وجود دارد ، از فولاد ضد زنگ استفاده می شود. از جمله این موارد می ‌توان به تجهیزات صنایع غذایی ، تجهیزات صنایع دارویی ، تجهیزات آشپزخانه ، اجزای موتور های هوا فضا و انواع خاصی از متصل کننده ها اشاره نمود. در مقابل زمانی که مقدار کمی از خوردگی مجاز است ولی زیبایی ظاهری مهم نیست ، فولاد گالوانیزه به کار گرفته می شود. نرده سازی ، کابینت های فلزی ، تیرآهن های ساختمانی ، لوله های انتقال دهنده مارپیچی ، پیاده رو های فلزی ، تابلو های علائم ترافیکی و تیر های چراغ برق از این موارد هستند. با توجه به این موارد حتما تمام نکات را حین خرید محصول در نظر بگیرید.

پیشنهاد می شود مطلب روش خم کردن ورق آهن را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

شما عزیزان می توانید محصولات فولادی مورد نظر خود نظیر انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق های فولادی و… را از مجموعه صنعتی کیان متال تهیه نمایید. این مجموعه بیش از ۳۰ سال در این حوزه فعالیت دارد و می‌ توانید با برقراری ارتباط با کارشناسان این مجموعه از مشاوره رایگان برخوردار شوید. به این منظور با ورود به صفحه تماس با ما امکان دسترسی به راه های ارتباطی وجود دارد و از این طریق می توانید نسبت به ثبت سفارش محصولات نیز اقدام نمایید. همچنین پیشنهاد می کنیم جهت دریافت اطلاعات بیشتر در صفحه اینستاگرام این مجموعه عضو شوید.