بررسی جوش منقطع و تفاوت های آن با جوش پیوسته

بررسی جوش منقطع و تفاوت های آن با جوش پیوسته

اتصال دائمی قطعات فلزی به یکدیگر یکی از اقدامات مهم و حائز اهمیتی می باشد که از اصطلاح جوش برای آن استفاده می شود. در واقع جوشکاری یکی از صنایع رایجی است که افراد زیادی در سر تا سر جهان به آن مشغول هستند و به طور حرفه ای آن را دنبال می کنند. این صنعت با توجه به پیشرفت تکنولوژی گسترش پیدا کرده و در نتیجه جوش های مختلفی برای پروژه های متنوع پیشنهاد شده است. جوش پیوسته و منقطع دو نمونه از انواع جوش بوده که هر کدام در موقعیت های مختلفی به کار گرفته می شوند. عمدتا از نوع منقطع برای کاهش هزینه ها و سرعت دادن به برخی از جوشکاری ها استفاده می شود. به هر حال این موضوع نیازمند بررسی بیشتر است که به این منظور این مطلب را به بررسی کامل جوش منقطع و تفاوت های آن با جوش پیوسته اختصاص دادیم.

بررسی جوش منقطع و تفاوت های آن با جوش پیوسته

جوش منقطع و انواع آن

برای پیوند دائمی دو یا چند قطعه فلزی از فرآیند جوش کمک گرفته می‌ شود که از طریق ذوب قطعات صورت می گیرد. مواد مذاب بعد از ذوب شدن سریعا به حالت جامد تبدیل می شوند که این موضوع باعث می ‌شود دو قطعه فلزی به صورت دائمی به یکدیگر متصل گردند. البته لازم به ذکراست از آنجایی که راه های گوناگونی برای حرارت دادن و ذوب کردن مواد وجود دارد ، جوشکاری نیز انواع مختلفی را داراست. جوش منقطع به عنوان یکی از متداول ترین روش ها در صنعت شناخته می شود که به آن جوش بخیه یا جوش کوک نیز می ‌گویند. هدف نهایی استفاده از این نوع جوش کاهش انحراف ، کجی و کاهش مقدار جوش کلی می باشد. همچنین از آنجایی که در این نوع جوش از حرارت کمتری استفاده می شود ، مقاومت و دوام کمتری دارد. البته افزایش سرعت در ساخت وسایل ، کاهش جمع شدگی و چروکیدگی ناشی از جوشکاری و… از جمله مزیت های استفاده از این جوش است. لازم به ذکر است که فاصله ای که بین دو جوش متوالی وجود دارد ، دلیل نامگذاری این روش است که به دو صورت زنجیره ای و شطرنجی صورت می گیرد.

  • جوش زنجیره ای: در صورتی که در دو طرف اتصال شاهد جوش باشیم و این موارد به یکدیگر منطبق باشند ، به آن روش زنجیره ای می گویم. به دلیل اینکه مقاومت این نوع جوش کمتر است از آن در بخش‌ های طولانی که فشار زیادی به مقطع وارد نمی گردد استفاده می شود.
  • جوش شطرنجی: در جوش شطرنجی اتصال‌ دو طرف روی یکدیگر منطبق نمی شوند و با این حال گام های جوش در دو طرف یکسان است. همچنین مقاومت و دوام جوش شطرنجی بسیار مناسب می باشد و برای کاهش وزن قطعات از آن استفاده می ‌شود.

کاربرد جوش منقطع و تفاوت های آن با جوش پیوسته

در حال حاضر که این مطلب را مطالعه می کنید از جوش منقطع بار ها و بار ها در پروژه های مختلف استفاده شده و مورد بررسی قرار گرفته است. روشن است که جوشکاری منقطع به دلیل کاربرد هایی زیادی که دارد در گروه کارآمد ترین روش ها قرار گرفته که از جمله کارایی های آن می توان به متصل کردن تسمه به بخش‌ های باریک ، متصل کردن مهار به یک سطح بزرگ و مسطح ، متصل کردن صفحه کف به یک سازه راهرو و… اشاره نمود. به طور کلی می توان گفت جوشکاری منقطع در مواقعی که نیاز به استفاده از روش پیوسته نیست و کاهش هزینه ها اهمیت بیشتری دارد بکار گرفته می شود. با این حال جوش پیوسته و منقطع هر کدام کاربرد های مختلفی دارند که ناشی از تفاوت های آن ها است. در جوش پیوسته به منظور اتصال دو قطعه از حرارت زیادی استفاده می شود که این موضوع هزینه بیشتری ایجاد می کند. از طرفی حرارت یکی از فاکتور هایی است که روی خواص شیمیایی و فیزیکی فلز تاثیر گذار است و با توجه به این موضوع جوشکاری منقطع به دلیل استفاده کم از حرارت تاثیر چندانی روی خواص فلز نخواهد داشت. به علاوه در جوش پیوسته ، جوشکاری از یک نقطه مشخص آغاز می شود و به صورت پیوسته ادامه پیدا می کند تا اتصال محکم و مقاومی ایجاد شود. در صورتی که در جوشکاری منقطع جوش‌ ها با فاصله مشخص و پی ‌در پی تکرار می‌ شوند. همچنین از نمونه کاربرد های جوش پیوسته می توان به اتصال تیرآهن ها و لوله ها اشاره کرد که منجر به دوام جوش بالا می گردد در حالی که جوشکاری منقطع در مواقعی که صرفه جویی در زمان و تسریع عملیات جوشکاری اهمیت دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد می شود مطلب معرفی چهار پهلو فولادی را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال شرایطی را برای مشتریان و متقاضیان در نظر گرفته تا امکان ثبت سفارش محصولات و مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق فولادی و… به صورت غیر حضوری فراهم باشد. به این منظور کافی است به صفحه تماس با ما مراجعه کنید و از طریق راه های ارتباطی نسبت به ثبت سفارشات و دریافت مشاوره رایگان اقدام نمایید. به علاوه با پیوستن به صفحه اینستاگرام قادر به کسب اطلاعات بیشتر خواهید بود.