دلایل شکستن میلگرد و راه های جلوگیری از آن

دلایل شکستن میلگرد و راه های جلوگیری از آن

یکی از محصولات فولادی که به طور گسترده در صنعت و ساخت سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد ، میلگرد ها هستند. از آنجایی که این مقطع فولادی نقش مهمی را در صنعت ایفا می کند ، آسیب دیدن آن می تواند باعث شکست پروژه شود. در برخی موارد نصب و طراحی نادرست میلگرد ها منجر به ایجاد آسیب در میلگرد و عدم موفقیت پروژه ها می گردد. یکی از مواردی که بسیاری از افراد در پروژه‌ های مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌ کنند ، شکستن میلگرد است. شاید بتوان گفت خمکاری و زنگ زدگی میلگرد مهمترین عوامل ایجاد شکستگی در میلگرد می باشند ؛ چرا که طی این عملیات ساختار میلگرد تضعیف می شود و احتمال شکستن آن افزایش پیدا می کند. در ادامه مطلب با بررسی بیشتر دلایل شکستن میلگرد و راه های جلوگیری از آن همراه ما باشید.

دلایل شکستن میلگرد و راه های جلوگیری از آن

دلایل شکستن میلگرد

احتمالا از این موضوع اطلاع دارید که میلگرد ها طبق استاندارد های خاصی تولید می شود و به طور کلی می ‌توان آن ها را به چهار دسته A1 ، A2 ، A3 و A4 تقسیم بندی نمود. به طور کلی در مورد انواع میلگرد می توان گفت هر چه میزان کربن در آن ها بیشتر باشد شکننده تر نیز خواهند بود. حال می خواهیم بررسی کنیم که دیگر دلایل شکستن میلگرد چیست.

انتخاب میلگرد با گرید نامناسب: از آنجایی که میلگرد A2 میزان کربن کمتری دارد ، انعطاف پذیری آن بیشتر است ؛ به همین دلیل معمولاً از این نوع میلگرد برای خم کردن استفاده می گردد. در واقع برای انتخاب درست میلگرد باید میزان مقاومتی که از این مقطع فولادی انتظار دارید و همچنین نقشه آرماتور بندی را در نظر بگیرید.

استفاده از میلگرد ساخته شده با روش نورد سرد: میلگرد هایی که از طریق فرایند نورد سرد ساخته شده اند به دلیل به هم ریختگی ساختار مولکولی شمش فولادی از قابلیت خمش کمی برخوردارند. به همین دلیل این نوع از میلگرد ها نسبت به میلگرد هایی که با روش نورد گرم تولید شدند چندان مقاوم نخواهند بود و در برابر زلزله آسیب پذیر هستند.

استفاده از میلگرد زنگ زده: یکی از عواملی که منجر به تغییر ساختار مولکولی و کاهش قدرت انعطاف پذیری میلگرد می شود ، زنگ زدگی آن است. سعی کنید برای جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد از تماس میلگرد با رطوبت جلوگیری نمایید و از پوشش کافی روی میلگرد استفاده کنید.

حرارت دادن میلگرد: همانطور که می ‌دانید خم کردن میلگرد استحکام آن را کاهش می ‌دهد و اگر این فرایند با حرارت دادن نیز همراه باشد این مشکل تشدید خواهد شد.

خم کردن بیش از حد: کاهش زاویه و خم کردن بیش از حد میلگرد نیز می تواند مقاومت آن را کاهش دهد.

دلایل شکستن میلگرد و روش های جلوگیری از آن

حال که با دلایل شکستن میلگرد و کاهش مقاومت آن آشنایی پیدا کردید ، وقت آن رسیده تا راه های جلوگیری از این امر را شرح دهیم. در صورتی که موارد زیر را مورد توجه قرار دهید از شکستن میلگرد جلوگیری خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم از میلگرد A3 برای ساخت کلاف های عرضی در سقف استفاده نکنید ، چرا که این نوع میلگرد بعد از انجام جوشکاری بر روی آن شکننده خواهد شد و کیفیت خود را از دست می دهد. برای این کار پیشنهاد می‌ کنیم میلگرد A2 را مورد استفاده قرار دهید.

علاوه بر این نکته بهتر است برای خم کردن میلگرد از نورد سرد کمک بگیرید. در صورتی که ابتدا میلگرد را حرارت دادید و سپس آن را خم کردید به سرعت از آب سرد برای خنک کردن آن استفاده کنید. همچنین به هیچ عنوان میلگرد را دو مرتبه خم نکنید ؛ چرا که احتمال شکستگی آن افزایش پیدا می کند.

خریداری میلگرد از شرکت های بازرگانی معتبر که محصولات خود را با استفاده از آلیاژ های با کیفیت تهیه می‌ کنند نیز قطعاً بی تاثیر نخواهد بود.

برای خمکاری میلگرد حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که اگر تنها یک بار میلگرد را با زاویه کمتر از ۹۰ درجه خم کنید تضعیف نخواهد شد. همچنین هر چه میلگرد مورد نظر شما بزرگ تر باشد ، بیشتر در معرض ترک خوردگی ناشی از خم شدن قرار دارد و توصیه می‌ کنیم تا حد امکان از میلگرد کوچک استفاده نمایید.

علاوه بر این موارد همان طور که اشاره نمودیم زنگ زدگی میلگرد یکی از دلایل ایجاد شکستگی در آن می باشد. با توجه به این موضوع اگر نکات ساده ای را حین نگهداری از میلگرد رعایت کنید با جلوگیری از این امر مانع کاهش استحکام در میلگرد خواهید شد.

پیشنهاد می شود مطلب هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟ را نیز مطالعه نمایید.

راه های ثبت سفارش

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان معتبر محصولات و مقاطع فولادی می باشد که بیش از ۳۰ سال در این زمینه فعالیت دارد. این مجموعه جهت رفاه حال شما عزیزان شرایطی در نظر گرفته تا امکان دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارشات به صورت غیر حضوری و تلفنی وجود داشته باشد. به این منظور می توانید از طریق صفحه تماس با ما به راه های ارتباطی این مجموعه دسترسی پیدا کنید. همچنین با مراجعه و عضویت در صفحه اینستاگرام این مجموعه می توانید اطلاعات بیشتری در زمینه محصولات فولادی کسب نمایید.