راهکار های برطرف کردن شوره ورق گالوانیزه

راهکار های برطرف کردن شوره ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یکی از ورق های پرکاربرد است که در صنایع مختلف از جمله سردخانه ها ، سقف کاذب ، کانتینر سازی ، خودرو سازی ، ساخت وسایل خانگی و… مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به کارایی فراوان این محصول بسیاری از کارخانه ها به تولید آن می پردازند که گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد یا همان الکترولیز از روش های تولید این ورق هستند. با اینکه استفاده از این محصول مزایای متعددی دارد اما شوره سفید نیز یکی از معایب آن به شمار می‌ رود. البته خوشبختانه از بین بردن این شوره ها چندان سخت و دشوار نیست و در برخی مناطق عمومیت بیشتری دارد. در این مقاله به بررسی کامل علل ایجاد این مشکل و راهکار های برطرف کردن شوره ورق گالوانیزه می پردازیم. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

راهکار های برطرف کردن شوره ورق گالوانیزه

انواع شوره ورق گالوانیزه و روش های پیشگیری از آن

اگر تجربه کار با ورق گالوانیزه را داشته باشید احتمالاً گاهی شوره های سفیدی روی سطح ورق گالوانیزه مشاهده نموده اید. شاید بدانید برای جلوگیری از زنگ زدگی این محصول ، با استفاده از عنصر روی پوششی در سطح آن ایجاد می ‌کنند. همچنین ورق هایی که سریعا از خط تولید خارج می شوند به شدت با هیدروکسید (OH) واکنش می دهند که طی آن روی اکسید شده به رنگ سفید ایجاد می شود. این اکسید روی اصطلاحاً شوره سفید نامیده می شود و عمدتاً در محیط‌ های مرطوب یا بدون گردش هوا رخ می دهد. در صورتی که نسبت به رفع این شوره اقدامی انجام نشود بعد از گذشت مدتی این اکسید تغییر رنگ می دهد و به رنگ سیاه ، قرمز یا قهوه ای در می آید. شوره سفید با توجه به مدت زمانی که از اکسید شدن روی می گذرد و برخی عوامل دیگر به سه دسته تقسیم می ‌شود که شامل موارد زیر است:

  • شوره سفید ورق گالوانیزه با مقدار کم
  • شوره سفید ورق گالوانیزه با مقدار متوسط
  • شوره سفید ورق گالوانیزه با مقدار زیاد

برای پیشگیری از رخ دادن این مشکل سعی کنید انبار ورق های گالوانیزه مکانی با تهویه مناسب و فاقد رطوبت باشد. همچنین سعی کنید این محصول را به مدت طولانی انبار نکنید ؛ چرا که این موضوع نیز در اکسید شدن روی بی تاثیر نیست و زیان بار خواهد بود. یکی از بهترین روش های پیشگیری از ایجاد شوره ورق گالوانیزه روبین سازی آن به کروم سه ظرفیتی و شش ظرفیتی است. در واقع اگر ورق ها در نمک کرومات قرار داده شوند ، پوششی روی ورق ایجاد می گردد که باعث می شود تا به هیچ عنوان شوره سفید شکل نگیرد. قطعا این کار می تواند روش بسیار موثری برای جلوگیری از این مشکل باشد.

بررسی راهکار های برطرف کردن شوره ورق گالوانیزه

روشن است که واکنش بین فلز روی و هیدروکسید در هر قسمتی از ورق گالوانیزه می تواند صورت گیرد اما قطعا اگر آب و رطوبت بر روی قسمتی از ورق وجود داشته باشد ، احتمال انجام این واکنش بیشتر خواهد بود. درز ها و نبشی ها نیز قسمت هایی هستند که طی مدت زمان کوتاه تری دچار شوره سفید می شوند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که با ایجاد شوره سفید روی ورق گالوانیزه محصول لکه دار می شود و اگر طی مدت زمان مشخصی نسبت به رفع آن اقدام نکنید ، احتمال اینکه ورق گالوانیزه با افت کیفیت مواجه شود وجود دارد. لازم به ذکر است که با از بین رفتن فرایند گالوانیزه ، ورق مقاومت خود را از دست می ‌دهند و حالت شکننده ای به خود می گیرد. علاوه بر آن اگر شوره سفید به مدت طولانی تری روی ورق باشد ، آسیب خواهد دید و سوراخ می شود. در صورتی که شوره موجود روی ورق گالوانیزه خفیف باشد ، جای نگرانی وجود ندارد و با مجاورت هوا بعد از گذشت مدتی از بین خواهد رفت. همچنین استفاده از برس سیمی و اسید های ضعیف مانند سرکه سیب نیز برای از بین بردن شوره سفید به میزان کم مناسب می باشد. با این حال اگر میزان غلظت شوره سفید زیاد باشد از اسید های قوی تر مانند اسید سولفوریک 8 درصد استفاده می شود. ماشینکاری ، صیقل کاری ، تراشکاری و شناور کردن ورق در مواد شیمیایی نیز بسته به شرایط کاربردی هستند. معمولاً بسیاری از افراد از این روش ها برای از بین بردن شوره ورق گالوانیزه استفاده می کنند. البته بهتر است که قبل از افزایش میزان شوره نسبت به رفع آن اقدام کنید.

پیشنهاد می شود مطلب راهنمای خرید ورق گالوانیزه را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

شما عزیزان می توانید محصولات فولادی مورد نظر خود از قبیل انواع میلگرد ، ورق فولادی و… را به صورت غیر حضوری از مجموعه صنعتی کیان متال خریداری نمایید. به این منظور جهت ثبت سفارش و دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره تلفن های مندرج در صفحه تماس با ما ، با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار نمایید. همچنین با عضویت در صفحه اینستاگرام این مجموعه قادر به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه محصولات و مقاطع فولادی خواهید بود.