روش پیشگیری از خوردگی میلگرد

روش پیشگیری از خوردگی میلگرد

مقاومت ناکافی مقاطع فولادی که با استفاده از آهن تولید شده اند ، بزرگترین و محسوس ترین نقص این محصولات است. میلگرد نیز یکی از محصولات فولادی است که از این موضوع مستثنا نمی باشد. از آنجایی که میلگرد ها کاربرد های بسیار گسترده‌ ای دارند و در بخش‌ های مختلفی از صنعت و ساخت سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند ، قطعاً خوردگی و زنگ زدگی آن با ایجاد ویژگی های نامطلوب در میلگرد می ‌تواند آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد و مهندسینی که از میلگرد استفاده می کنند با استفاده از روش هایی از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری نمایند. روش های گوناگونی برای این کار وجود دارد که در این مطلب کاربردی ترین روش پیشگیری از خوردگی میلگرد را شرح خواهیم داد. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

روش پیشگیری از خوردگی میلگرد

دو روش پیشگیری از خوردگی میلگرد

به طور کلی مقاطع فولادی از مقاومت چندانی در برابر اکسید آهن و خوردگی های احتمالی برخوردار نیستند. علاوه بر آن قرار گرفتن در معرض مواد اسیدی و قلیایی نیز باعث ایجاد فرسایش در سطح مقاطع فولادی می گردد. در واقع از آنجایی که مقاومت میلگرد ها در برابر اکسید آهن چندان مطلوب نیست ، در گذشت زمان به دلیل برخورد مداوم با اکسیژن فرسوده می شوند. همچنین در صورتی که برای سازه ها مورد استفاده قرار گیرند با مواد قلیایی و اسیدی واکنش خواهند داد و مواد شیمیایی که در بتن وجود دارد ، موجب آسیب جدی به میلگرد ها می شود. متاسفانه این تاثیرات در ساختمان مشخص نیست و ساکنان سازه متوجه فرسوده شدن میلگرد ها نخواهند شد که در برخی موارد نیز این موضوع باعث شده تا ساختمان ها به طور ناگهانی تخریب شوند. به طور کلی عوامل زیادی هستند که منجر به خوردگی میلگرد می شوند ولی خوشبختانه در حال حاضر راهکار های گوناگونی برای جلوگیری از خوردگی میلگرد وجود دارد. در این بخش دو روش پیشگیری از خوردگی میلگرد و تقویت آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

گالوانیزاسیون: یکی از روش های رایج برای تقویت میلگرد و جلوگیری از خوردگی آن ، گالوانیزاسیون یا روی اندود کردن می باشد. در این روش با ایجاد یک پوشش از جنس روی مقاومت مقاطع فولادی از جمله میلگرد را در برابر خوردگی های احتمالی افزایش می دهند تا میلگرد در برابر خوردگی و اکسید آهن به شکل چشمگیری تقویت شود.

پوشش اپوکسی فیوژنی: این روش مطابق استاندارد IS : 13620 انجام می شود و در مرحله اول با استفاده از وسایل سایشی زنگ های سطح میلگرد را پاک می کنند و سپس به وسیله ابزار تفنگی اسپری الکترواستاتیک پوشش را روی سطح میلگرد می ‌پاشند. در مرحله آخر نیز میلگرد و پوشش آن بررسی می‌ شود.

روش پیشگیری از خوردگی میلگرد از طریق پوشش اسیدی قلیایی و پوشش بتنی

پوشش اسیدی قلیایی: از آنجایی که فرسودگی و زنگ زدگی از سطح میلگرد آغاز می شود و سپس به درون آن می رسد ، سطح ظاهری میلگرد آسیب ‌پذیرترین قسمت آن به شمار می رود. به همین دلیل از طریق ایجاد یک پوشش محافظ بر روی میلگرد از فرسودگی آن جلوگیری می کنند. با این که ضخامت این پوشش حدوداً 0.1 میلیمتر است اما به شکل چشم گیری عمر میلگرد را افزایش می دهد. برای استفاده از این روش در مرحله اول میلگرد زنگ زدایی می شود. سپس به مدت نیم ساعت در یک محلول ضد زنگ که شامل آب و اسید هیدروکلریک است قرار می گیرد که باعث می ‌شود میلگرد سطح صیقلی و براق پیدا کند. بعد از خروج میلگرد از محلول آن را با پارچه‌ ای تمیز خشک می کنند. در ادامه میلگرد حدود پنج دقیقه درون یک محلول قلیایی غوطه ور می گردد و مجدداً بعد از خارج کردن آن ، سطح میلگرد خشک می شود. سپس محلول ضد خوردگی که محتوی آب و سیمان پرتلند است را از طریق برس مخصوص روی سطح میلگرد می‌ کشند و به مدت یک روز آن را در محیطی نگهداری می‌ کنند تا به مرور زمان خشک شود. همچنین برای تکمیل پروسه در چند مرحله و با فاصله زمانی ۴ ساعت محلول آب بندی بر سطح میلگرد اعمال می شود تا از ایجاد هرگونه خوردگی در سطح میلگرد پیشگیری گردد.

انواع پوشش بتنی: پوشش بتنی نیز یک روش پیشگیری از خوردگی میلگرد می باشد که به دو روش سطحی (دائمی) و نفوذی انجام می شود. البته روش سطحی چندان جوابگو نیست و پوشش نفوذی بسیار بهتر از آن عمل می‌ کند. در واقع روش دائمی مقاومت خوبی در برابر انواع مایعات و مواد شیمیایی ایجاد می کند و در نتیجه میلگرد های درون بتن ایمن خواهند بود.

پیشنهاد می شود مطلب فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

شما عزیزان می توانید محصولات و مقاطع فولادی مورد نظر خود را از مجموعه صنعتی کیان متال با قیمت مناسب و کیفیت بالا تهیه نمایید. مشتریان و متقاضیان گرامی از طریق راه های ارتباطی و شماره تلفن های موجود در صفحه تماس با ما می‌ توانند نسبت به دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت محصولات و مقاطع فولادی اقدام کنند. همچنین امکان ثبت و پیگیری سفارشات نیز از همین طریق فراهم است. علاوه بر این موارد با مراجعه به صفحه اینستاگرام این مجموعه می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.