فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد

فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد

از آنجا که میلگرد یکی از محصولات فولادی پر کاربرد در صنایع مختلف می باشد ، ویژگی ها و خواص آن از جمله جوش پذیری بسیار اهمیت دارد. برای جوشکاری و اتصال میلگرد از روش‌ های مختلفی کمک گرفته می‌ شود که یکی از آن ها فورجینگ یا جوش سر به سر است. پیشینه فورجینگ به ایالت متحده آمریکا و ژاپن در دهه ۱۹۳۰ برمی گردد و به عنوان یکی از زیر شاخه های فرآیند جوشکاری گاز اکسی استیلن شناخته می شود. به مرور زمان این روش بسیار گسترش یافت و مورد استفاده قرار گرفت. این روش در ابتدا به منظور جوشکاری ریل ها و لوله ها به کار گرفته می شد اما با پیشرفت زندگی شهرنشینی و افزایش اهمیت استحکام و مقاومت سازه ها جایگزین فرایند اورلب شد. در ادامه مطلب با بررسی بیشتر فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد همراه ما باشید.

فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد

بررسی بیشتر فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد و کاربرد های آن

به طور کلی و در بیان ساده می‌ توان گفت جوش سر به سر میلگرد یکی از روش های اصولی اتصال میلگرد به شمار می آید که باعث می شود مقاومت نقطه اتصال از بخش های دیگر میلگرد بیشتر باشد. طی فرآیند فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد ، قطعات کوچکتر میلگرد به قطعات بزرگتری تبدیل می گردند. در این فرآیند میلگرد ها بدون مواد افزودنی شکل داده می ‌شوند و سپس از طریق فرآیند فورج یا همان حرارت دیدن از طریق سوختن گاز استیلن و اکسیژن به دمای نرم شدگی می رسند و در مرحله آخر از طریق سیلندر هیدرولیک و اعمال فشار به یکدیگر متصل و یا پرس می شوند. اورلب نیز یکی از روش های آرماتور بندی می باشد که دو میلگرد از طریق تعدادی مفتول به یکدیگر متصل می شوند. با این حال روش جوش سر به سر در حال حاضر نسبت به روش اورلب در امر آرماتوربندی میلگرد کاربردی تر است. فورجینگ طی دو فرایند دستی و ماشینی صورت می گیرد که در روش دستی قطعه فولادی بعد از اینکه در کوره گرم شد به کمک انبر روی سندان نگهداری می‌ شود و برای ایجاد شکل و اندازه لازم به آن ضربه وارد می کنند. همچنین برای فورجینگ ماشینی از دستگاه هایی که توسط انسان قابل تنظیم و کنترل هستند استفاده می گردد. از جمله کاربرد های عملیات فورجینگ می ‌توان به ساخت محصولاتی نظیر کشتی ، میل لنگ ، پیچ و مهره ، تجهیزات صنایع دفاعی ، خودروسازی ، ابزارآلات دستی و ابزار صنعتی اشاره نمود. این موضوع به تنهایی نشان می دهد که جوش سر به سر میلگرد در بخش‌ های مختلف کارایی فراوانی دارد و قطعا استفاده از آن نسبت به روش های دیگر محسوس تر است.

شرح روش های فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد و مزایای آن

روش های فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد شامل جوشکاری قوس الکتریکی ، جوشکاری با قوس محافظ گاز ، فرایند های ترموشیمیایی ، فورجینگ قالب باز و فورجینگ پرسی می باشد.

جوشکاری قوس الکتریکی: بیشترین حجم جوشکاری مربوط به روش قوس الکتریکی می باشد که طی آن یک قوس الکتریکی بین الکترود فلزی و قطعه کار قرار می گیرد و در ادامه گوی های ریز فلز مذاب از الکترود فلزی به درز جوش انتقال می یابد. همچنین با توجه به اینکه جوشکاری قوس با جریان متناوب و مستقیم صورت می گیرد برخی از واحد های جوشکاری از هر دو استفاده می کنند.

جوشکاری با قوس محافظ گاز: در این روش از گاز های بی اثر مانند آرگون یا هلیوم استفاده می‌ شود که برای اتمسفر و هوای پاک بی خطر است.

فرایند های ترموشیمیایی: این مورد نیز یکی از فرآیند های جوشکاری گاز می باشد که در گذشته اهمیت یکسانی در مقایسه با فرایند جوشکاری قوس فلزی داشت اما در حال حاضر از آن فقط برای تولید نوع خاصی از ورق استفاده می شود. در این روش برای جلوگیری از اکسیداسیون فلز پایه از یک شعله خنثی و یا کاهنده کمک گرفته می شود.

فورجینگ قالب باز: این فرآیند برای قطعات بزرگ با اشکال نسبتاً ساده مورد استفاده قرار می گیرد و به طور کلی در صنعت زرگری و فرم‌ دادن به شمش‌ های طلا به کار گرفته می شود.

فورجینگ پرسی: جوش سر به سر پرسی سرعت نسبتاً بیشتری دارد و از آنجایی که در این فرآیند تنها به یک فشار نیاز است جوشکاری سریع تر از فرآیند قالب بسته انجام می گیرد.

از جمله مزایای استفاده از روش فورجینگ می ‌توان به مقرون به صرفه بودن آن ، افزایش سختی ، مقاومت و همچنین جوش پذیری میلگرد اشاره نمود.

پیشنهاد می شود مطلب همه چیز درباره انواع میلگرد را نیز مطالعه نمایید.

نحوه ثبت سفارش

مجموعه صنعتی کیان متال به عنوان یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان معتبر و با تجربه در زمینه محصولات و مقاطع فولادی از جمله میلگرد ، شافتینگ ، ورق های فولادی و… شناخته می شود که علاوه بر عرضه محصولات با کیفیت ، خدمات مناسبی نیز به مشتریان و متقاضیان خود ارائه می ‌دهد. شما عزیزان می توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما ، از طریق برقراری ارتباط با شماره تلفن های مندرج در این بخش جهت ثبت سفارش و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان بخش فروش این مجموعه در تماس باشید. همچنین از این طریق می توانید سفارشات خود را پیگیری نمایید. علاوه بر این موارد با مراجعه و عضویت در صفحه اینستاگرام مجموعه صنعتی کیان متال قادر به دریافت و کسب اطلاعات بیشتر خواهید بود.