فولاد آلياژي SP5

فولاد آلياژي SP5

شمش های فولادی با توجه به اسمی که دارند محصول نهایی و حاصل انجام فرآیند های فولادی هستند. این فرایند ها معمولا بعد از استخراج آهن و تولید فولاد خام صورت می گیرند. در حالت کلی این محصولات جامد بوده و جزء اولین تولیداتی به شمار می روند که توانایی حمل و نقل و جابه جایی را برای مشتری ایجاد می کنند. در واقع باید گفت شمش های فولادی قابل حمل هستند. فرایند شمش سازی نیز یکی از فرآیند های میانی در نورد فولاد می باشد و باید اشاره کنیم که از محصول نهایی آن به عنوان ماده اولیه برای بسیاری از صنایع پایین دستی استفاده می‌ شود. به طور کلی شمش فولادی در گرید ها و انواع مختلف تولید می شود که از جمله آن ها می توان به SP5 اشاره کرد. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در مورد فولاد آلياژي SP5 علاقمند هستنید همچنان همراه ما باشید.

فولاد آلياژي SP5

بررسی کلی فولاد آلياژي SP5

SP5 و SP3 دو نمونه از گرید های شمش فولادی می باشند. این دو گرید به چهار گروه کربن ، آلیاژ ، ضد زنگ و ابزار دسته بندی می شوند.

  • فولاد کربنی علاوه ‌بر کربن و آهن شامل عناصر کمیاب نیز می باشد و از آنجایی که متداول ترین نوع فولاد محسوب می شود ، ۹۰ درصد تولید فولاد را به خود اختصاص داده است. همچنین فولاد کربنی با توجه به میزان کربن به کار رفته در آن به سه گروه فولاد های کم کربن ، فولاد های پر کربن و فولاد های کربن متوسط تقسیم بندی می شود.
  • از طرفی نیز فولاد آلیاژی شامل عناصر آلیاژی مانند نیکل ، مس ، کروم ، آلومینیوم و… است که هر کدام از این عناصر در ویژگی های محصول نهایی تاثیر دارند و مقاومت ، شکل پذیری ، مقاومت در برابر خوردگی و تراشکاری فلز از جمله آن ها هستند.
  • فولاد های زنگ نزن نیز به دلیل مقاومت زیادی که در برابر خوردگی از خود نشان می دهند بسیار با ارزش هستند و شامل ۱۰ الی ۲۰ درصد کروم می باشند که عنصر آلیاژی آن به شمار می رود. این فولاد عمدتاً در تجهیزات پزشکی ، لوله کشی ، ابزار های برش و تجهیزات پردازش مواد غذایی به کار گرفته می شود.
  • دسته آخر یعنی ابزار فولادی نیز به دلیل مقادیر تنگستن ، مولیبدن ، کبالت و وانادیوم به کار رفته در آن مقاومت زیادی در برابر حرارت دارد و از دوام زیادی برخوردار می باشد که می تواند برای تولید تجهیزات برش و حفاری با کیفیت بالا مورد استفاده قرار گیرد.

فولاد آلياژي SP5 یک محصول میانی در صنعت فولاد شناخته می ‌شود ؛ چرا که شامل متریال خالص فولادی می باشد و طی فرآیند ریختگی تولید می گردد.

روش تولید و قیمت فولاد آلياژي SP5 

فولاد آلياژي SP5 یکی از پر کاربرد ترین و رایج ترین گرید های شمش فولادی به شمار می رود و عمدتاً در سازه هایی که در معرض نیرو و فشار نیستند و تقریبا با ثباتند ، مورد استفاده قرار می گیرد. شمش فولادی قطعه ای است که با به کارگیری فولاد تولید می گردد و با توجه به نوع کاربرد به اشکال مختلف ریخته می شود. به علاوه از آن به عنوان یک محصول ریخته گری نیمه ‌تمام در چرخه عمر فولاد سازی یاد می ‌کنند. تولید این محصول را می توان با کمک روش ریخته گری کلاسیک یا از طریق تولید مکانیکی انجام داد. در واقع باید گفت ریخته گری ساده ترین و سریع ترین روش برای تولید شمش است. گفتیم که SP5 و SP3 دو گرید شمش فولادی هستند که از بعضی جهات تفاوت دارند. از جمله تفاوت های این دو شمش فولادی می توان به نوع ترکیب شیمیایی و درصد عناصر آلیاژی به کار رفته در آن ها اشاره کرد. این موضوع باعث می‌ شود از لحاظ قیمت نیز کمی با هم اختلاف داشته باشند و هر محصول با قیمت خاصی به فروش برسد. از آنجایی که در شمش SP3 آلیاژ کمتری به کار رفته است ، قیمت آن در مقایسه با SP5 کمی پایین تر است. به طور کلی می توان گفت که تفاوت ترکیب شیمیایی و تاثیر آن بر خواص مکانیکی فولاد مهمترین علت تفاوت قیمت فولاد SP5 و SP3 می باشد و با توجه به اینکه SP3 شامل عناصر آلیاژی کمتری است ، انعطاف ‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌ دهد. البته قیمت شمش فولادی به عوامل دیگری مانند کارخانه سازنده ، کیفیت مواد اولیه به کار رفته ، نرخ دلار در بازار جهانی بستگی دارد ؛ به همین دلیل کمی بی‌ ثباتی قیمت در بازار فروش دیده می‌ شود.

پیشنهاد می شود مطلب کاربرد فولاد در صنایع ماشین سازی را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال عرضه کننده انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق فولادی و… می باشد که می کوشد با عرضه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در رفع بخشی از نیاز متقاضیان و مشتریان محترم سهیم باشد. شما عزیزان می توانید از طریق راه های ارتباطی مندرج در صفحه تماس با ما ، با کارشناسان واحد فروش این مجموعه در ارتباط باشید و سوالات خود در رابطه با محصولات ، نحوه ارسال و… را مطرح نمایید. همچنین با مراجعه و عضویت در شبکه های اجتماعی این مجموعه از جمله صفحه اینستاگرام می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.