فولاد آلیاژی CK60

فولاد آلیاژی CK60

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از فولاد آلیاژی ارائه دهیم باید گفت که فولاد یک آلیاژ است که شامل آهن و کربن می باشد. در واقع استحکام ، دسترسی بالا ، ارزان و مقرون به صرفه بودن فولاد آلیاژی باعث شده که به یکی از فلزات پر کاربرد در صنایع مختلف تبدیل شود. با این حال مهمترین ویژگی که باعث تمایز فولاد از سایر آلیاژ ها و فلزات شده است ، امکان افزودن برخی عناصر به آن و ساخت انواع فولاد آلیاژی می باشد. حین تولید فولاد و در مرحله ذوب ، عناصر گوناگونی به آن اضافه می شود که این کار با هدف تولید فولاد با قابلیت ها و ویژگی های خاص و منحصر به فرد انجام می ‌گیرد. فولاد آلیاژی انواع گوناگونی دارد که فولاد آلیاژی VCN ، MO40 ، CK60 و… نمونه هایی از آن هستند. در این مطلب با بررسی فولاد آلیاژی CK60 همراه ما باشید.

فولاد آلیاژی CK60

ویژگی های فولاد آلیاژی CK60

از فولاد آلیاژی CK60 به عنوان یکی از آلیاژ های فولادی پر کربن یاد می شود که البته فرایند ساخت آن در مقایسه با سایر فولاد های آلیاژی درصد کربن پایین تری دارد. از طرفی نیز می دانید که معمولاً هر یک از فولاد های آلیاژی چند نام به خصوص دارند که این نامگذاری طبق نکات خاصی صورت می گیرد ؛ برای نمونه آلیاژ CK60 با نام SIQUAL 1221 نیز شناخته می شود و معمولا کسانی که در حوزه آهن آلات فعالیت دارند به هر دو نام آن آشنا هستند. لازم به ذکر است که این فولاد آلیاژی کاربرد های متعددی در صنایع مختلف دارد و در بخش های مختلف صنعت بکار گرفته می شود. در واقع ویژگی ها و خواص منحصر به فرد این فلز منجر به کارایی فراوان آن شده است که از جمله آن ها می ‌توان به امکان استفاده از آلیاژ CK60 برای عملیات حرارتی اشاره نمود. به علاوه از آنجایی که این فولاد آلیاژی در مقایسه با فولاد CK45 استحکام و سختی پذیری بیشتری از خود نشان می دهد ، غالباً برای ساخت سازه های فولادی که باید تحمل بار زیادی داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین حداکثر سختی برینل این آلیاژ حدود 241 است. برای تولید این آلیاژ نیز از عناصر گوناگونی استفاده شده که کربن ، منگنز ، سیلیسیوم و… به میزان بیشتری در آن به کار رفته اند. به طور کلی ترکیب شیمیایی آلیاژ CK60 شامل 0.61 درصد کربن ، حداکثر 0.4 درصد سیلیسیم ، 0.4 درصد کروم و 0.4 درصد نیکل می باشد که هر کدام به گونه‌ ای در خواص و ویژگی های این آلیاژ نقش دارند ؛ برای نمونه میزان بالای کروم در ترکیب شیمیایی این آلیاژ منجر به افزایش قابلیت سختی و استحکام آن شده است. در ادامه با بررسی بیشتر این آلیاژ همراه ما باشید.

روش تولید و کاربرد های فولاد آلیاژی CK60

مقاومت در برابر ضربه ، استحکام و توانایی تحمل فشار بالا از جمله ویژگی های فولاد آلیاژی CK60 می باشند که از فرایند نورد گرم برای تولید آن استفاده می شود. طی این فرآیند هنگامی که فولاد در کوره ذوب می گردد ، عناصر مختلف به ترکیب شیمیایی آن افزوده می شود. در ادامه فولاد آلیاژی تا دمای 650 تا 700 درجه سانتی گراد گرم می گردد و سپس به آن اجازه می دهند تا به آرامی خنک شود. این موضوع باعث می شود که سختی برینل آن به 241 برسد. گفتیم که از این فولاد غالباً در صنعت ساختمان سازی و ساخت سازه های فولادی که استحکام و تحمل بار بالا در آن ها اهمیت دارد استفاده می شود. میلگرد هایی که با آلیاژ CK60 تولید می گردند سختی بالایی دارند که ناشی از قرار گرفتن آن ها در حرارت 500 تا 700 درجه سانتیگراد می باشد ؛ به همین دلیل از آن ها برای ساخت قطعات خودرو ، سلاح جنگی ، تجهیزات مورد استفاده در صنایع نفت و پتروشیمی ، ساختمان سازی و… کمک می‌ گیرند. از دیگر موارد کاربرد این فولاد آلیاژی نیز می توان از ساخت تسمه فلزی ، شافت ، میله های اتصال ، ابزار دستی کشاورزی ، فنر و… نام برد. نکته دیگری که در مورد این آلیاژ وجود دارد قیمت بالای آن است که ابهاماتی را برای برخی مشتریان به وجود می ‌آورد. در این رابطه باید گفت که با توجه به دشواری فرایند ساخت این آلیاژ و محصولات فولادی مانند ورق فولادی ، تسمه فولادی ، میلگرد و… که با استفاده از آن تولید می ‌شوند ، قیمت بالای آن چندان بی دلیل نیست. از طرفی نیز با در نظر گرفتن استحکام و سختی بالاتر این آلیاژ در مقایسه با فولاد های آلیاژی CK45 قیمت بالای آن کاملاً قابل توجیه است.

پیشنهاد می شود مطلب پیلینگ میلگرد را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال عرضه کننده انواع میلگرد ترانسمیسیون ، میلگرد پیلینگ شده ، سنگ خورده ، شافتینگ ، فولاد های آلیاژی شامل Ck45 ، Ck60 ، CKbp ، VCN ، 70CR2 ، MO40 ، 5SP ، 3SP ، ST37 ، ST52 و… می باشد. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات و مقاطع فلزی علاقمند هستید می توانید به صفحه اینستاگرام این مجموعه بپیوندید یا اینکه از طریق شماره تلفن های درج شده در صفحه تماس با ما ، با کارشناسان واحد فروش در ارتباط باشید و بعد از دریافت مشاوره رایگان ، سفارشات خود را ثبت نمایید.