فولاد تریپ و خواص آن

فولاد تریپ و خواص آن

طی چند سال اخیر با توجه به نیاز صنعت به فولاد های مقاوم و مرغوب ، تغییری در نوع ساخت مصنوعات گوناگون به وجود آمده است. فولاد تریپ به عنوان یکی از فولاد های کم آلیاژ شناخته می شود که در صنایع اتومبیل سازی کاربرد فراوانی دارد. در واقع علت این کارایی ، مقاومت چقرمگی و مکانیکی خوب آن است. از طرفی نیز قابلیت تغییر شکل بالا که این نوع فولاد از آن برخوردار می باشد نیز در این موضوع بی تاثیر نبوده است. این ویژگی‌ ها در در فولاد های تریپ منجر به بهینه شدن ارگونومی اتومبیل و افزایش سرعت و شتاب آن حین حرکت می گردد ، بدون آن که تغییر چشمگیری در مصرف سوخت ایجاد شود. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع فولاد ، کارایی و ویژگی های آن علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

فولاد تریپ و خواص آن

بررسی روش تولید و خواص فولاد تریپ

فولاد تریپ با عبارت لاتین TRIP Steel نیز شناخته می شود که مخفف Transformation Induced Plasticity Steel می باشد و معنای آن فولاد تغییر شکل یافته است که تغییر دما علت تغییر شکل آن است. همانطور که اشاره کردیم این فولاد در دسته فولاد های کم آلیاژ قرار می گیرد که چقرمگی بالا از جمله خواص مکانیکی فولاد های کم آلیاژ به خصوص فولاد های تریپ می باشد. در TRIP Steel دفرمه شدن فولاد تحت تاثیر تغییر شکل بوده که ناشی از تغییر شکل پلاستیکی فولاد در فاز آستنیتی شدن است. در واقع با توجه به اینکه فولاد تا دمای ۷۲۷ درجه سانتی گراد دارای ساختاری BCC می باشد ، هنگامی که دما تغییر می کند و تا ۹۱۲ درجه سانتی گراد افزایش می یابد ، فولاد دچار تغییر ساختار می ‌شود و به شکل FCC در می آید. این موضوع یعنی حرارت دادن فولاد ، باعث می شود فولاد از فاز فریت به فاز آستنیتی تغییر کند. در مورد ویژگی های این نوع فولاد نیز باید گفت که در مقایسه با سایر فولاد های آلیاژی از سخت کاری بیشتری برخوردار است. در واقع سخت کاری یا همان سخت کردن سطحی نوعی روش تولید است که در آن از طریق عملیات حرارتی ، سطح مقطع تولیدی سخت می شود ؛ بدون اینکه در ترکیب شیمیایی آن تغییری ایجاد نگردد. به طور کلی TRIP Steel از طریق عملیات حرارتی و به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می شود که هر کدام از این روش ها خواص مکانیکی محصول نهایی را تغییر می دهد. مراحل تولید این نوع فولاد به ترتیب شامل آنیل کردن ورق فولاد کم آلیاژ ، خنک سازی ورق فولاد آنیل شده ، بازپخت فولاد در دمای ۷۶۰ تا ۹۳۰ درجه سانتی‌ گراد و کاهش مجدد دمای فولاد آنیل شده تا ۴۶۰ درجه سانتی ‌گراد است.

انواع فولاد تریپ و کاربرد هر کدام

فولاد تریپ به دلیل ریز ساختاری که دارد نسبت به سایر فولاد ها از خاصیت سخت کاری برخوردار است ؛ به همین دلیل شکل پذیری بالایی از خود نشان می دهد. از دیگر ویژگی های مثبت این فولاد می توان به پدیده پخت سخت شوندگی اشاره کرد که نوعی تکنیک پیشرفته برای تولید فولاد های کم کربن است. طی این روش برای داشتن کربن کافی احتیاج به فرآیند بهینه‌ سازی آنیل می باشد. آنیلینگ یا همان آنیل کاری نیز یک عملیات حرارتی است که در روند آن عملیات گرم کردن در فولاد به آرامی و زیر نقطه ذوب و بالاتر از دمای بحرانی صورت می گیرد. این دما که با عنوان دمای آنیل نیز شناخته می‌ شود به درصد سیلیسیم و نوع فولاد مورد استفاده در آن بستگی دارد. از آنجایی که این نوع فولاد به روش های مختلفی تولید می شود انواع گوناگونی دارد که در ادامه به رایج ترین آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • TRIP 350/600: این ورق فولادی برای ساخت چارچوب ریل ها و استحکام بخشیدن به اجزای مختلف خودرو به کار گرفته می شود.
  • TRIP 400/700: در جلو و انتهای خودرو دو شاسی به کار می‌ رود که از این فولاد برای ساخت آن ها استفاده می شود.
  • TRIP 450/800: این نوع از فولاد های تریپ نیز برای ساخت ریل های پنل داشبورد و سقف مورد استفاده قرار می گیرد.
  • TRIP 600/980: این دسته از فولاد های تریپ نیز برای ساخت قاب صندلی خودرو ، محفظه نگهدارنده موتور ، ریل جلو و عقب ، ریل سقف و… کاربرد دارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید علت کارایی فراوان این نوع فولاد در صنایع خودروسازی چیست؟ در پاسخ باید گفت که شکل پذیری و سبک وزن بودن ، از جمله ویژگی‌ های TRIP Steel است که منجر به این موضوع شده است.

پیشنهاد می شود مطلب انواع میلگرد آلیاژی و کاربرد هر کدام را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان مجرب و معتبر انواع ميلگرد ، شش پر ، چهار پهلو ، فرم دار ، شافتینگ و ورق فولادی می باشد. این مجموعه که بیش از سی سال در این زمینه فعالیت دارد همواره در برآورده کردن بخشی از نیاز مشتریان و متقاضیان می کوشد و محصولات خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می دارد. شما عزیزان می توانید به منظور دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارش از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اینستاگرام این مجموعه بپیوندید.