قيمت شمش آهن

قيمت شمش آهن

 

به مقاطع فلزی پرداخت نشده اي که برای ساخت محصولات دیگر مورد استفاده قرار می گیرند شمش گفته می شود. در واقع شمش ها با انجام فرایند های مختلف از جمله شکل دهی ، برشکاری و… به محصول مد نظر صنایع تبدیل می گردند. یکی از از پرکاربردترین شمش ها در کشور عزیز ما ایران شمش فولادی است که قیمت آن برای تولیدکنندگان مقاطع و محصولات فولادی بسیار حائز اهمیت می باشد. این شمش با عبارت لاتین Iron ingots شناخته می شود و از دو روش مختلف برای تولید آن استفاده می گردد. در روش اول برای تولید شمش فولاد از قراضه های ذوب شده اشکال قبلی فولاد استفاده می‌ شود اما در روش دوم از مواد اولیه معدنی سنگ آهن کمک گرفته می‌ شود که بدیهی ست شمش فولاد تولید شده از روش دوم کیفیت بهتری دارد. در ادامه با بررسي شمش آهن و قيمت آن همراه ما باشيد.

شمش آهن جزئی از مواد تشکیل دهنده فلز آهن به حساب می آید، مسلماً قیمت آن در بازار با ارزش سنگ آهن رابطه مستقیمی دارد و به نوعی ارزش هریک بر دیگری تأثیر گذار خواهد بود

روش توليد شمش آهن

گفتیم از شمش آهن برای تولید سایر محصولات فولادی استفاده می شود. لازم به ذکر است که شمش های فولادی بر اساس ابعاد و شکل سطح مقطع به به چند دسته تقسیم می شود که شامل شمش فابریک ، بیلت ، اسلب و بلوم می باشد. در مطلب قبلی که در وبلاگ مجموعه صنعتی کیان متال منتشر گردید ، اطلاعات کاملی در رابطه با این شمش های فولادی ارائه دادیم و در این بخش به روش تولید آن خواهیم پرداخت. در روند تولید انواع شمش فولادي از روش هاي مختلفي برای آماده سازی فولاد مذاب استفاده می شود که کوره قوس الکتریکی (EAF) ، کوره بلند (BF) و کوره القایی (IMF) مي باشند. در روش اول ابتدا قراضه آهن را درون کوره قوس الکتریکی می ریزند که ظرفیت آن از یک تا ۲۰ هزار کیلو متغیر است. در مرحله بعد حين ذوب قراضه ها ترکیبی از آهن ، آهک ، بنتونیت و دیگر مواد افزودنی به مذاب افزوده می شود. در آخر نیز فولاد مذاب به واحد ریخته گری مداوم منتقل می ‌گردد و باقی مراحل انجام می گیرد. این روش در مقایسه با دو روش دیگر توجیه بیشتری دارد و کیفیت شمش های توليدي با استفاده از روش کوره قوس الکتریکی کیفیت بیشتری خواهند داشت. روش دوم یعنی روش کوره بلند نيز يك روش سنتی و متداول برای تولید فولاد مذاب است که طی آن ابتدا سنگ آهن فراوری شده و آهک را وارد کوره بلند می کنند و بعد از حذف کربن و ناخالصی ها به واحد ریخته گری منتقل می شود تا درون قالب منجمد گردد. در روش کوره القایی نیز امکان تصفیه مذاب فراهم نیست و این روش برای تولید شمش کم کربن کارایی ندارد. به علاوه این روش در مقایسه با کوره قوس الکتریکی عناصر مضر بیشتری مانند فسفر و گوگرد دارد.

قيمت شمش آهن و عوامل تأثير گذار بر آن

قيمت شمش آهن

شاید از این موضوع مطلع باشید که شمش آهن طبق استاندارد ها و در گرید های مختلفی تولید می شود و طبیعی است که برای شمش های فولادی با در نظر گرفتن نوع آن ها قیمت متفاوتی نیز در نظر گرفته شود. از آن جا که شمش آهن جزئی از مواد تشکیل دهنده فلز آهن به حساب می آید مسلماً قیمت آن در بازار با ارزش سنگ آهن رابطه مستقیمی دارد و به نوعی ارزش هریک بر دیگری تأثیر گذار خواهد بود. علاوه بر این دیگر مواردی که در ارزش این نوع شمش اثر خواهد داشت شامل :

هزینه های حمل ونقل

تعرفه های جهانی ارزش نفت

ارزش ضایعات یا قراضه های آهن

قیمت ارز

بازار عرضه و تقاضا

مورد اول به عنوان تأثیرگذارترین بخش بوده و بر قیمت و قیمت نهایی شمش و کالاهای از این قبیل تأثیر گذار خواهد بود. به گونه ای که در صورت افزایش قیمت های حمل و نقل با بالا رفتن ارزش شمش مواجه خواهید بود.

از طرفی طی تحقیقات بدست آمده معادل 15 درصد از هزینه های آهن از طریق میزان انرژی که برای مونتاژ آن صرف می شود مشخص می گردد. پس امری طبیعی است که این نوع کالا با نرخ جهانی نفت و بازار نیرو شناخته شود که با توجه به این حقیقت در صورت افزایش قیمت های تمام شده در ساخت شمش ، ارزش شمش فلز آهن نیز بالا خواهد رفت.

نرخ ضایعات آهن و قراضه های آن یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در قیمت این کالا بوده که علت آن به کارگیری ضایعات در کارخانجات فرآوری تولید شمش فلز آهن است.

در نهایت با بالا رفتن نرخ ارز با سیر نزولی در خرید آهن آلات روبه رو خواهیم شد که در این مواقع واسطه گران و نماینده ها از این فرصت استفاده می کنند و با خرید و ذخیره سازی آن ها در فرصت مناسب آن را به بازار با نرخ بیشتر تزریق می نمایند.