معرفی پنج نوع فولاد پر کاربرد در صنعت خودرو

معرفی پنج نوع فولاد پر کاربرد در صنعت خودرو

صنعت خودروسازی یکی از موارد کاربرد انواع فولاد می باشد. در واقع می توان گفت فولاد در صنعت خودروسازی نیز بی تاثیر نبوده و با توجه به قابلیت ماشینکاری در فولاد و امکان تولید اشکال مختلف با استفاده از تکنیک های گوناگون باعث شده تا یکی از گزینه ‌های مقرون به صرفه و با دوام در این صنعت محسوب شود. از جمله فولاد های مورد استفاده در صنعت خودرو سازی می توان به فولاد ضد زنگ ، فولاد کم کربن و پر کربن ، فولاد گالوانیزه و… اشاره نمود. این موارد به طور معمول در تولید قطعات مختلف خودرو و موتور مورد استفاده قرار می گیرند و این امکان را در اختیار خودروسازان قرار می‌ دهند تا ویژگی های جدید و نوآورانه ای را در وسایل نقلیه به وجود آورند. در ادامه مطلب با معرفی پنج نوع فولاد پر کاربرد در صنعت خودرو همراه ما باشید.

معرفی پنج نوع فولاد پر کاربرد در صنعت خودرو

بررسی دو فولاد پر کاربرد در صنعت خودرو

فولاد ضد زنگ: یک ماده خام فولادی در صورتی که شامل حداقل 10.5 درصد کروم و 1 درصد کربن باشد می تواند فولاد ضد زنگ نام گیرد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این نوع فولاد مقاومت آن در برابر مواد خورنده است. از طرفی نیز طراحی براق و سبک بدنه آن باعث شده تا به دلیل دوام بالا در بسیاری از صنایع از جمله صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار گیرد. واضح است که فولاد ضد زنگ یکی از مواد اولیه کاربردی برای ساخت و مونتاژ اجزای مختلف خودرو نیز محسوب می شود. به طور کلی می توان گفت اکثر خودرو ها شامل حدود 2 تا ۱۵ کیلوگرم فولاد ضد زنگ هستند که در سیستم اگزوز آن ها قرار دارد از طرفی نیز موتور های احتراق سوخت باید به گونه ای تولید شوند که در دمای بالا تغییر شکل ندهند و ذوب نشوند. با توجه به این موضوع فولاد ضد زنگ به دلیل نقطه ذوب بالای آن که بیش از ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد است مناسب ترین گزینه برای تولید موتور احتراق سوخت می باشد.

فولاد کم آلیاژ پر استحکام: در حال حاضر فولاد کم آلیاژ پر استحکام یکی از فولاد پر کاربرد در صنعت خودرو است که با نام AHSS نیز شناخته می شود. این نوع فولاد از ترکیبات شیمیایی خاصی تولید شده است و برخلاف فولاد های معمولی نرم و کم کربن ، پیچیده و مختلط هستند. این نوع فولاد بسیار سخت ، انعطاف پذیر و دارای درجه خستگی استثنایی می باشد. این فولاد با توجه به وزن سبکی که دارد گزینه مناسبی برای ساخت بدنه خودرو ، چهارچوب ، در های خودرو ، سپر ها و… محسوب می شود. در حال حاضر نیز راه حل های موثری برای مهندسی فولاد AHSS ارائه می گردد تا ویژگی های آن بهبود پیدا کند.

معرفی سه فولاد پر کاربرد در صنعت خودرو

فولاد پر کربن: این نوع فولاد جزء آلیاژ هایی به شمار می‌ رود که تحت یک روش عملیات حرارتی قرار می گیرد. فولاد پر کربن در مقایسه با فولاد معمولی انعطاف ‌پذیری کمتری دارد و مستعد شکنندگی است. البته نمی توان مقاومت بالای این نوع فولاد در برابر سایش را نیز نادیده گرفت. با توجه به این موارد از فولاد پر کربن برای تولید قاب خودرو ، شاسی ، بوش ، پانل در ها ، تیر های نگهدارنده ، صدا خفه کن و… استفاده می شود.

فولاد کم کربن: این نوع فولاد استحکام کششی کمی دارد و از نقطه تسلیم ضعیف ‌تری نیز برخوردار می باشد. فولاد کم کربن با عنوان فولاد ملایم نیز شناخته می شود و جایگاه خود را در تولید بسیاری از قطعات خودرو پیدا کرده است. در واقع ارزان قیمت بودن و به صرفه بودن آن از لحاظ اقتصادی باعث شده تا برای تولید قطعات کوچک مناسب باشد. البته فولاد کم کربن هم در داخل و هم در نمای بیرونی خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که ساخت بدنه کلاچ ، براکت ها و… از جمله موارد کاربرد این نوع فولاد هستند. علاوه بر آن رینگ چرخ ، پیچ ، واشر ، مهره و… نیز از جمله کاربرد های تزیینی فولاد کم کربن می باشد.

فولاد گالوانیزه: این نوع فولاد نیز به عنوان یک فولاد پر کاربرد در صنعت خودرو شناخته می شود که از فولاد ضد زنگ ارزان تر است. با توجه به این ویژگی ها فولاد گالوانیزه در ساخت وسایل نقلیه مختلف به کار گرفته می ‌شود و استفاده از آن در هر نوع خودرویی استاندارد می باشد. به طور کلی می توان گفت ۸۰ درصد از خودرو را با فولاد گالوانیزه تشکیل می دهند. از جمله مزایای فولاد گالوانیزه می توان به هزینه پایین ، دوام و در دسترس بودن آن اشاره کرد.

پیشنهاد می شود مطلب روش براق کردن ورق استیل را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات فولادی از جمله انواع میلگرد ، ورق فولادی و… باشد که محصولات خود را با قیمت مناسب و کیفیت بالا عرضه می‌ کند. این مجموعه شرایطی را در نظر گرفته تا متقاضیان عزیز بتوانند از طریق صفحه تماس با ما و برقراری ارتباط با کارشناسان این مجموعه از مشاوره رایگان برخوردار شوند. همچنین امکان ثبت سفارشات نیز از این طریق فراهم است. به علاوه جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه اینستاگرام این مجموعه بپیوندید.