معرفی چهار پهلو فولادی

معرفی چهار پهلو فولادی

از جمله مقاطع فولادی پر کاربرد در صنایع مختلف می‌ توان به چهار پهلو فولادی اشاره کرد. این محصول فولادی در انواع مختلفی تولید و عرضه می ‌شود و از آنجایی که استحکام بسیار بالایی دارد ، مورد توجه صنایع متعددی قرار گرفته است. این مقطع فولادی به سه روش گوناگون تولید می گردد و در این روند از متریال های متنوعی استفاده می شود. چهار پهلو ها همانند دسته ای از آهن آلات مانند میلگرد و تیرآهن به صورت شاخه ای و بر حسب وزن قابل خریداری می باشند. این مقطع فولادی پر کاربرد دارای سطح مقطع مربع یا مستطیل شکل است و در برخی موارد از نام چهار گوش نیز برای آن استفاده می گردد. این محصول مقاومت بسیار زیادی دارد و با توجه به سطح مقطع ساده آن از قابلیت جوشکاری ، تراشکاری و شکل پذیری بالایی نیز برخوردار است. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

معرفی چهار پهلو فولادی

انواع چهار پهلو فولادی و کاربرد های آن

چهار پهلو فولادی در شکل های مختلفی عرضه می گردد که هر کدام از آن‌ها در موارد خاصی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. معمولاً ضخامت این محصول بین 8 الی 200 میلیمتر بوده و طول آن نیز بین 4 الی 6.5 متر می باشد. در واقع متقاضیان عزیز با توجه به نیاز خود نوع خاصی از این محصول را انتخاب و خریداری می کنند. این مقطع فولادی از لحاظ فرایند ساخت به سه دسته چهار پهلو نورد سرد ، چهار پهلو نورد گرم و چهار پهلو ترانسی تقسیم می شود که عمدتاً دارای سایز 5 ، 6 ، 8 ، 9 ، 10 ، 12 ، 14 و 16 می باشد. همانطور که اشاره کردیم چهار پهلو یکی از مقاطع فولادی پر کاربرد و مستحکم به شمار می رود که امکان جوشکاری و تراشکاری روی آن وجود دارد. از طرفی نیز این محصول از لحاظ اقتصادی بسیار مناسب و به صرفه می باشد که تمام این موارد به محبوبیت هرچه بیشتر این مقطع آهنی منجر شده است. البته چهار پهلو عمدتاً در صنعت ساختمان سازی به کار گرفته می شود و با توجه به تنوع اندازه و ضخامت این محصول کاربرد آن در ساختمان سازی برای موارد گوناگون متفاوت است. به طور کلی از چهار پهلو های سایز 5 و 6 در بخش‌ تزئینی ساختمان و سایز 8 و 9 به دلیل استحکام بالایی که دارند در ساخت گل نرده های کوره های مختلف به کار گرفته می شوند. از طرفی نیز سایز 10 برای انجام عملیات آهنگری و ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد. سایز 12 این محصول استحکام بیشتری در مقایسه با سایز های قبلی دارد و به همین دلیل در سازه های حفاظتی از جمله در های ساختمان ، نرده‌ ها و سرنیزه های حفاظتی کاربرد دارد.

روش تولید چهار پهلو فولادی

معمولا کارخانه های تولیدی از متریال های رایج از جمله ST44 ، ST52 ، MO40 ، CK45 برای تولید چهار پهلو استفاده می کنند که نیاز مشتری نوع ماده اولیه را تعیین می کند. چهار پهلو فولادی به سه روش مختلف تولید می ‌شود که هر کدام از آن ها قابلیت های خاصی را به محصول نهایی می بخشند. در ادامه هر کدام از این روش ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نورد گرم و نورد سرد: در این روش ابتدا شمش های مورد نظر را درون کوره های داغ قرار می دهند و بعد از اینکه به دمای مناسب رسیدند آن ها را از سطح مقطع های ایده‌ آل و استاندارد عبور می دهند. در ادامه از طریق کشش و انجام فرایند های دمایی ، چهار پهلو به صورت نورد گرم تولید می شود. البته این روش عمدتاً زمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که ظاهر محصول اهمیتی ندارد و توسط شی دیگر پوشانیده می شود. از طرفی چهار پهلو به روش نورد سرد نیز تولید می گردد. در این روش شمش مورد نظر به طرف قالب های برش هدایت می گردد و نیازی به استفاده از کوره نیست. قالب های مورد استفاده در این روش ابعاد استانداردی دارند و چهار پهلو نورد سرد از کیفیت بیشتری نسبت به نوع نورد گرم برخوردار می باشد.

روش ترانسی: در این روش چهار پهلوی تولید شده با استفاده از روش نورد گرم ، از طریق دستگاهی به نام دوزه به مرحله پایانی می ‌رسد. در این مرحله مکعب آهنی مقاومی ایجاد می ‌شود که ظاهری زیبا و یکنواخت دارد و می توان آن را به دلیل ظاهر یکنواخت و صیقلی در معرض دید قرار داد. این نوع چهار پهلو در سایز های مختلف از جمله ۴ در ۴ میلی متر و ۹۰ در ۹۰ میلی متر عرضه می شود.

پیشنهاد می شود مطلب آشنایی با اصطلاحات رایج حوزه فولاد را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتي كيان متال با بيش از 30 سال سابقه در امر توليد انواع ميلگرد ، شش پر ، چهار پهلو و فرم دار با دقت هزارم ، صدم و دهم ، سعی در رفع بخشی از نیاز متقاضیان دارد. این مجموعه با به کارگیری ماشین آلات پیشرفته و مجرب ترين كادر فني توانسته بخش كوچكي از چرخه صنعتي كشور عزیزمان ایران را در دست گیرد. شما می توانید جهت ثبت سفارش محصولات مورد نظر خود و استعلام قیمت و موجودی از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان فروش این مجموعه در ارتباط باشید. همچنین با عضویت در صفحه اینستاگرام قادر به دریافت اطلاعات بیشتر خواهید بود.